aanleg van een verhoogd teeltbed

aanleg van een verhoogd teeltbed

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma dec 04, 2017 2:27 am

een verslag van voorjaar 2017: aanleg van een teeltbed van ca. 3 m lang.
Dit is in mijn volkstuin, ergens buiten de stad. De bodem is zwak lemig zand= arme grond met een matige waterhuishouding. Door het beetje leem (zeer fijne korrel) die erin zit is de grond weinig poreus, aemt slecht en slaat dicht bij regen. Bij droogte en warmte wordt het hard. Waar op gelopen wordt nog harder, daar groeit alleen nog kweekgras.

Het is hier dus nodig de grond los en luchtig te houden, zorgen dat het niet te nat wordt of te droog. Verder moet er organisch materiaal bij, en een beetje kalk. Zo gaat de bodem een beetje leven en hebben de wortels ruimte en adem.
Het voordeel van een verhoogd bed met plastic is dat het heel snelopwarmt in de vroege ochtendzon. De planten houden vooral van warme bodem, warme lucht is nog niet eens zo nodig. Ze groeien hierdoor een stukje harder.

Verder is het ook wel makkelijk dat er minder onkruid groeit.

Het aanleggen van dit ene plantbed kost ca. 1 - 1,5 uur.
Voordat de bedden worden aangelegd heb ik de tuin al opgeschoond, inclusief wortels van kweek, tot 30 cm diep.
Soms heb ik voor dit stadium al kalk en mestkorrels toegevoegd.

Fotoreportage:

Losspitten van de bodem tpv het te maken bed tot ca. 30 cm diep
Afbeelding

verticaal afsteken van de achtersleuf ca.10-15cm diep. Het is handig iets meer dan een schoffelbreedte afstand te houden vanaf het laatste bed. Dit maakt het schoonhouden van de tussenruimte veel makkelijker.
De rechtopstaande kant moet een beetje recht zijn, de losse kant aan het bed hoeft niet netjes. Met de uitgestoken grond word de aanzet van het bed gemaakt.
Afbeelding

Lanbouwfolie op maat snijden: ca.70 cm gemiddeld. Voor een breed bed / grote planten 80-90 cm. Voor kleine plantjes / smal bed 60 cm. De lengte van het folie is 3,5m voor een bed van 3m lang, dus 0,5 m extra.
Afbeelding

instoppen aan de achterzijde in de uitgestoken sleuf. Houdt aan de kopse kant 25 cm over.
Afbeelding

het hele stuk afgedekt. Werk zorgvuldig zodat de grond blijft staan zoals is uitgestoken. Als het waait kan dit wel eens lastig zijn.
Afbeelding

De voorste kopsekant ingraven, stevig aandrukken met de voet. Aandrukken alleen aan de buitenkant, de grond in het bed zelf moet losjes blijven.
Afbeelding

Nu word van binnen/onderuit de achterste sleuf dichtgedrukt. Door het "bulldozeren" van de hoop zand, wordt het plastic vastgedrukt tegen de recht afgestoken sleuf.
Afbeelding

Je ziet dat het bed zo een rechte zijkant krijgt. Door het aanduwen wordt de ruimte eronder strak gevuld. Zonodig extra grond toevoegen voor meer body.
Afbeelding

Als de hele achterkant is ingegraven, ook de achterste kopsekant ingraven en aandrukken. Dan een sleuf graven langs de voorzijde. Ik gebruik hiervoor de handschep. Vrijkomende grond gaat ook onder de folie.
Afbeelding

De voorkant wordt op deze manier ook 10 cm diep ingegraven. In deze fase lijkt het nog niet echt wat. Het plastic staat nog niet mooi strak, dat kom straks nog.
Afbeelding

Het belangrijkste is nu dat alle zijkanten goed zijn ingegraven en de grond rondom het bed is aangedrukt. Zorg dat het bed zelf niet wordt aangedrukt, bij voorkeur het losgespitte zand tot 30 cm diep zo laten als het was.
Afbeelding

De (al afgeharde) plantjes worden neergezet op gelijke afstanden, om de plantposities te bepalen. Ca. 50 cm is meestal een goede maat.
Afbeelding

Met een keukenmes snijd ik een kruis voor het eerste plantje. Soms snijd ik ze eerst allemaal, t is maar waar je meer lol in hebt.
Afbeelding

Ik maak een plantkuil met de hand. Dit doe ik niet door grond weg te halen, maar door het opzij te drukken. Hierdoor druk ik de grondrondom omhoog en komt het plastic eindelijk op spanning. Het is het beste als er helemaal geen open ruimtes meer onder het plastic blijven. Slakken zijn daar namelijk gek op.
Afbeelding

Met het handschepje spit ik nogmaals de bodem los, tot 25/30 cm diep.
Afbeelding

Dan een flinke portie bemeste tuinaarde er bovenop. Ik doe meestal 2x tweehanden vol. Als ik nog koemestkorrels heb staan doe ik daar ook een handje van bij.
Afbeelding

Dan alles goed mixen met de handschep. Zorg dat de mix goed diep en breed verspreid word. Dan krijg je ook een grotere wortelkluit.
Afbeelding

Tijd voor het plantje! De bovenkant van de kluit zo'n 5-10 cm onder het plastic.
Afbeelding

Aanvullen met wat zand, zodat hij stabiel staat, en de aarde minder snel uitdroogt. Houd minstens een paar centimeter over tot de bovenkant van het plastic. Dit kuiltje maakt het water geven makkelijk. Hier op de foto,en in de meetse andere gevallen heb ik dat niet voldoende gedaan. Dat heb ik geweten dit jaar...
Afbeelding

en door naar de volgende. Bij het maken elk volgende gat druk ik de grond richting het plantje dat er al staat. Zo word het plantbed nog een laatste keer gevuld en het plastic strakgezet.
Afbeelding

Na een uurtje staan ze er dan allemaal.
Afbeelding

Opruimen en watergeven, tijd voor het volgende bed.
Afbeelding

Plantbed aangelegd op 23 Mei 2017
foto's van de groei:

5 Juni - 2 weken
Afbeelding

26 Juni - 5 weken
Afbeelding

4 Juli - 6 weken
Afbeelding

18 Juli - 8 weken
Afbeelding

31 Juli - 10 weken
Afbeelding

25 Augustus - 14 weken
Afbeelding
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 67 times

Re: aanleg van een verhoogd teeltbed

Berichtdoor Sol » ma dec 04, 2017 7:32 pm

Wow, dat ziet er goed uit!

In Dave de Witt's boek had ik gelezen over raised beds. Dave de Witt was met gesnipperde kranten in de weer, maar zitten daar geen gifstoffen in?

Wat voor kosten had je er aan?
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Berichtdoor Gijs » ma dec 04, 2017 7:41 pm

Ziet er goed uit! Denk wel dat je nog veel organisch materiaal in de grond moet stoppen. Vergeet niet dat ieder jaar het organisch materiaal afneemt, maar dat is erg gering. Je zou een keer een tuinbonen in het voorjaar kunnen zetten, de wortels goed onderspitten en je grond zit weer vol met stikstof. Dit komt, doordat tuinbonen stikstofbindende bacteriën aan zijn wortels heeft. Succes verder :h als je nog vragen over de grond hebt, stel ze gerust!
Gijs

Has thanked: 922 times
Been thanked: 589 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma dec 04, 2017 7:53 pm

Sol schreef:Wow, dat ziet er goed uit!

In Dave de Witt's boek had ik gelezen over raised beds. Dave de Witt was met gesnipperde kranten in de weer, maar zitten daar geen gifstoffen in?

Wat voor kosten had je er aan?

Ja, kranteninkt kan giftig zijn volgens mij. Ik weet ook niet wat het bijdraagt voor de planten.
Meer organisch materiaal lijkt me zeker beter. Daar komen de meeste kosten vandaan. En tijdsinvestering, want het is heel bewerkelijk, het duurt wel een paar weken voordat ik al mn planten heb staan.

Ik verbruik ongeveer een 40 liter zak bemeste tuinaarde voor ca. 10 planten. Die zakken kosten ca. 3 euro. Het plastic kostte geloof ik rond de 40 euro, dar heb ik 20 bedden mee gemaakt. Samen kun je rekeken op 4-5 euro per bed van 3m.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Cats&Chilli's » ma dec 04, 2017 8:17 pm

Gijs schreef:Ziet er goed uit! Denk wel dat je nog veel organisch materiaal in de grond moet stoppen. Vergeet niet dat ieder jaar het organisch materiaal afneemt, maar dat is erg gering. Je zou een keer een tuinbonen in het voorjaar kunnen zetten, de wortels goed onderspitten en je grond zit weer vol met stikstof. Dit komt, doordat tuinbonen stikstofbindende bacteriën aan zijn wortels heeft. Succes verder :h als je nog vragen over de grond hebt, stel ze gerust!

Gijs, zijn er nog alternatieven voor tuinbonen? Dat wil zeggen planten die het in de winter doen? Ik wil na de laatste vorst meteen de peperplanten in de grond zetten namelijk.
Stikstof dien ik bovendien ook al toe in het water dat ik ze geef. Dit is toch wel wat anders danorganisch materiaal / bodemverbetering. Ik overweeg bij een boer koemestkorrels te kopen. Ik reed vandaag langs een boerderij war ze die hebben.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Gijs » ma dec 04, 2017 9:39 pm

Eigenlijk alle planten uit de vlinderbloemige familie. Klaver zoeizo maar dat groeit allemaal in de zomer en dan ben je een jaar kwijt wat je natuurlijk niet wilt. Een betere optie is dan stikstofrijke voeding zoals koemestkorrels. Wel zou je volgend jaar winter rogge kunnen proberen. Dit zaai je in september/oktober en is niet vorstgevoelig. Houd in de winter de losse structuur vast. In het voorjaar spit je dit onder. Heb je meteen meer organisch materiaal in de grond ;)
Gijs

Has thanked: 922 times
Been thanked: 589 times

Berichtdoor Sol » di dec 05, 2017 1:28 pm

Heb je geen last van slakken?
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Berichtdoor donaldk » wo dec 06, 2017 5:34 am

Brandnetels, hennep als tussenoogst en anderen die ik vergeten ben.

Ik ben begonnen met statiegeldloze plastic flessen sparen, ik ga deels over op grotere potten en die zijn het goedkoopst bij de Action/Gamma voor 12L en Gamma voor 20L, daarboven moet je weer elders zijn. Maar die zijn mooi dicht. Onderzetters zijn of een gedoe om te maken/regelen of kosten ook geld, dus gewoon de bodem dicht laten. En hier is de overeenkomst met jouw slurf, er moet van bovenaf waterin, maar toch weghouden van stengel en meer naar wortels en inklinking beperken. Dus bodem van de fles en deze op zijn kop ingraven in de emmer/slurf en dan heb je een 'watering hole' ;-).
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » wo dec 06, 2017 11:39 am

Sol schreef:Heb je geen last van slakken?

soms wel, ik raap ze wel weg, en als dat niet helpt strooi ik slakkenkorrels. Maar meestal is het alleen in de kas een probleem. Volgens mij is deze bodem te schraal / hard voor slakken.
Cats&Chilli's

Keer terug naar De tuin