aanleg van een verhoogd teeltbed

Re: aanleg van een verhoogd teeltbed

Berichtdoor hydrobas » di mei 29, 2018 3:14 pm

Gijs schreef:Eigenlijk alle planten uit de vlinderbloemige familie. Klaver zoeizo maar dat groeit allemaal in de zomer en dan ben je een jaar kwijt wat je natuurlijk niet wilt.

Kan je geen klaver zaaien onder je planten? Hoef je niet te schoffelen en maak je de hommels blij!
"Next to jazz music, there is nothing that lifts the spirit and strengthens the soul more than a good bowl of chili."
hydrobas

Has thanked: 42 times
Been thanked: 67 times

Berichtdoor Gijs » di mei 29, 2018 6:29 pm

Zou je zeker kunnen doen. Zaai dan wel een beetje van de plant af. Want tegen te veek voeding kan de klaver niet tegen.
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Sol » di mei 29, 2018 10:27 pm

Cats&Chilli's schreef:Nou, het waren niet zozeer kluiten, maar wel wortelstelsels. Wat ik bedoel is dat een kluit meer een compacte wortelknoop is, waar duidelijk is waar het ophoud. Wat me opviel was dat de wortels bij mijn planten alle kanten opgingen en lang waren. Min of meer een omgekeerde boomvorm. Daardoor kwam bij het weghalen alleen de steel mee, met een begin van wat wortels. Veel stukken wortel bleven nog achter, maar is hoop ik geen probleem.

Dank voor je posting.
Ik ben heel benieuwd of de planten het dit jaar weer zo goed zullen doen.
Welke soorten ga je in de buitenbedden planten?
Ik heb ook een verhoogd bed aangelegd.
De grond hier slaat zo snel dicht, dat zelfs de grond, waarmee ik de plantjes afgedekt heb nog dicht sloeg bij het watergeven.
Per pootgat heb ik twee schepjes potgrond en wat kippenmestkorrels gemixt (buxusmest in de hoop dat er wat magnesium door zit).
Ga je de plantjes nog voeding geven gedurende het seizoen?
(Wat een mooie rij bloeiende Bieslook heb je er naast staan.)

Veel succes met het nieuwe seizoen. Ik ga het met studie volgen.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor donaldk » di mei 29, 2018 11:17 pm

Die kilodoosjes van action of kruitvat hebben allemaal een gelijke ingredienten en voedingswaarden declaratie welke plantsoort er ook op staat. Die blauwe korrels die ik vorig jaar bij de Aldi heb gekocht bevatten redelijk wat magnesium, anders een zakje bitterzout van ongeveer een halve euro per kilo:

Er zijn 3 verschillende soorten magnesiumsulfaat in de handel:

1. Kieseriet (26% magnesium als MgO) Kieseriet bestaat evenals bitterzout en sulfamag hoofdzakelijk uit magnesiumsulfaat (MgSO4). De gehaltes aan magnesium verschillen door zuiverheid, maar vooral door het aantal water dat in de kristallen is ingebouwd.

2. Bitterzout (16% magnesium als MgO

3. Sulfamag 36 % (Magnesium als MgO)

Alternatieven voor magnesiumsulfaten:

1. Kalk met daarin magnesium. De gehaltes aan magnesium verschillen per merk kalk. Het varieert van 3 tot 20 % magnesium (als MgO) In plaats van sulfaat is hier carbonaat gebonden aan het magnesium. Carbonaat is sterk pH verhogend. Er moet dus een noodzaak zijn voor het toevoegen van kalk om magnesium in deze vorm te geven. De magnesium uit kalk is minder snel opneembaar als die uit de magnesiumsulfaat. Op kalkrijke grond hoeft geen magnesiumwerking te worden verwacht van betekenis. Alleen op zure en licht zure grond is deze meststof welkom. Het toevoegen van magnesium in de vorm van kalkmeststof is meestal de goedkoopste vorm. Hoe meer magnesium de kalk bevat des te hoger is de zuurbindende waarde.

Inderdaad die korrelkalk bij zowel Action als Aldi als veel andere zaken heeft ongeveer 5% MgO, echter die 10 kilo zakjes kalkpoeder van de Aldi bevat maarliefst 19% Magnesium, voor een mooi groen gazon.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » do mei 31, 2018 7:48 am

Sol schreef:
Cats&Chilli's schreef:Nou, het waren niet zozeer kluiten, maar wel wortelstelsels. Wat ik bedoel is dat een kluit meer een compacte wortelknoop is, waar duidelijk is waar het ophoud. Wat me opviel was dat de wortels bij mijn planten alle kanten opgingen en lang waren. Min of meer een omgekeerde boomvorm. Daardoor kwam bij het weghalen alleen de steel mee, met een begin van wat wortels. Veel stukken wortel bleven nog achter, maar is hoop ik geen probleem.

Dank voor je posting.
Ik ben heel benieuwd of de planten het dit jaar weer zo goed zullen doen.
Welke soorten ga je in de buitenbedden planten?
Ik heb ook een verhoogd bed aangelegd.
De grond hier slaat zo snel dicht, dat zelfs de grond, waarmee ik de plantjes afgedekt heb nog dicht sloeg bij het watergeven.
Per pootgat heb ik twee schepjes potgrond en wat kippenmestkorrels gemixt (buxusmest in de hoop dat er wat magnesium door zit).
Ga je de plantjes nog voeding geven gedurende het seizoen?
(Wat een mooie rij bloeiende Bieslook heb je er naast staan.)

Veel succes met het nieuwe seizoen. Ik ga het met studie volgen.

Ik ben alweer laat met planten, de helft staan er nu in. Eene groot deel van mn zaailingen was een beetje achter in de groei, Dus met nog steeds bezig met opkweken van een aantal. Maar wat er nu buiten staat, sommige al dik drie weken, dat groeit echt goed. Je ziet ze nieuwe blaadjes vormen, diepgroen worden en glanzen. Het weer is gewoon perfect.
Ook bij mij slaat de grond snel dicht. Voordeel van het plastic is dat ik niet veel water hoef te geven. Een of twee keer per week een klein scheutje. Daar gaat inderdaad voeding bij, want in de grond zit niet zo heel veel. Maar gelukkig, planten in de volle grond redden zich beter dan planten in een pot, ook als ze wat tekort hebben. Er is altijd wel wat in de bodem te halen, denk ik zo.
Wat ook helpt tegen dichtslaan van de grond is beestjes. Wormen en mieren. Die maken alles weer los. Nu de bedden er een jaar liggen zit het er vol mee.

Ik zet bijna alle pepersoorten in de tuin, behalve de Capsicum Chinensens. Die gan in de kas, of in pot. Dit jaar in de tuin ca. 10 paprikasoorten, 5 Cayenne soorten, 10 Jalapeno soorten en dan een hele reeks van alles en nog wat. En natuurlijk mijn hybrides, een stuk of 5 soorten. Het word nog aanpoten deze en volgende week om alles in de grond te krijgen.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Sol » do mei 31, 2018 1:51 pm

Cats&Chilli's schreef:Ik ben alweer laat met planten, de helft staan er nu in.

Ik was op tijd met planten (half feb), maar de planten gingen erg hard in huis, zelfs in P9 potjes, waardoor ze eigenlijk slungelig werden en te laat naar buiten gingen (na ijsheiligen). Dat laatste batch had ik pas afgelopen week geplant. Dus misschien is het wel beter voor de ontwikkeling van het wortelstelsel, dat je laat bent met planten.

De tomaten op een kratky systeempje en Noekepoeksap zijn zelfs al vrucht aan het zetten. Wat voor voeding gebruik jij? Ik vermoed dat met de aanvulling van de stoffen in de bodem Noekepoeksap goed genoeg moet zijn voor de verhoogde teelbedden. Wel wil ik nog wat experimenteren met aanzuren voor Ca+ en eventueel nog een toevoeging voor Kalium vinden (voor de vruchtzetting).

Cats&Chilli's schreef:Wat ook helpt tegen dichtslaan van de grond is beestjes. Wormen en mieren. Die maken alles weer los. Nu de bedden er een jaar liggen zit het er vol mee.

Ik heb wat (half) gecomposteerde bladeren meegemixt, waar veel wormen in zaten. Pas op met mieren, die beschermen bladluis tegen natuurlijke vijanden. Dat is mijn mijn tuin en omgeving nogal heftig gaande. Het is zo erg met bladluis in de Eikenbomen, dat de auto's die er onder staan al in twee dagen tijd onder een dikke laag plak zitten.

Cats&Chilli's schreef:Ik zet bijna alle pepersoorten in de tuin, behalve de Capsicum Chinensens. Die gan in de kas, of in pot. Dit jaar in de tuin ca. 10 paprikasoorten, 5 Cayenne soorten, 10 Jalapeno soorten en dan een hele reeks van alles en nog wat. En natuurlijk mijn hybrides, een stuk of 5 soorten. Het word nog aanpoten deze en volgende week om alles in de grond te krijgen.

Dit heb ik in bedden staan:
  • Rocoto P360
  • Rocoto Aji Largo
  • Rocoto Rojo
  • Goat’s Weed
  • Cayenne Ring of Fire
  • Japones
  • Goat’s Weed
  • Cayenne Shakira
  • Christmas Bell
  • Trepadeira Werner
  • Tabasco

Cats&Chilli's schreef:Het word nog aanpoten deze en volgende week om alles in de grond te krijgen.

Succes, want het weer is top momenteel.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » do mei 31, 2018 10:55 pm

spannend, ik ben benieuwd hoe ze het bij jou buiten doen.

Van bladluis (of andere beestjes) heb ik eigenlijk nooit last. Gaat misschien nog komen, maar ik zoek altijd wat lieveheerbeestjes op om ze op te ruimen. Qua voeding rommel ik maar wat aan. Wat biologische plantenvoeding van de action (zeewierextract) afgewisseld met wat ChiliFocus waarvan ik nog een restje heb. Of koemestkorrels. Ik geef ze ook 1x per jaar wat kalk.

Bij mij ging de groei binnen niet zo hard. Voor geen meter, om zo maar te zeggen. Maar de plantjes nu nu buiten staan krijgen de kriebels.
Rechts in de witte potjes paprikaplantjes die het eerst naar buietn zijn gegaan, begin Mei. Die kregen een klap van de zon, en ik kijk of het nog hersteld. Ondertussen plant ik eerst de mooiere plantjes. Deze heb ik net vandaag geplant.
Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn plantjes die er al 2-3 weken staan. Ze hebben het naar hun zin!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De Bieslook links en Chinese Bieslook rechts. Die komt iets later in bloei.
Afbeelding
Cats&Chilli's

Berichtdoor Sol » vr jun 01, 2018 7:39 am

Cats&Chilli's schreef:Van bladluis (of andere beestjes) heb ik eigenlijk nooit last. Gaat misschien nog komen, maar ik zoek altijd wat lieveheerbeestjes op om ze op te ruimen.

Lieveheersbeestjeslarven zijn super, maar mieren bijten ze kapot, waardoor de bladluizenpopulatie weelderig kan groeien.

Cats&Chilli's schreef:Qua voeding rommel ik maar wat aan. Wat biologische plantenvoeding van de action (zeewierextract) afgewisseld met wat ChiliFocus waarvan ik nog een restje heb. Of koemestkorrels. Ik geef ze ook 1x per jaar wat kalk.

Je kunt eens Noekepoeksap proberen te maken. Kalk schijnt de bodem wat basischer te maken, maar ik heb geen PH meter, dus weet het ook niet precies wat het effect is. (Iemand nog een tip voor een leuk metertje?) Ook heb ik wat houtskoolas toegevoegd (Ca en K). Dat schijn je spaarzaam te moeten doen. Ik had nog wat zurig bezinksel van mijn eigen wijnmaak wat ik ook bijgegoten heb. Daar zitten vast weer wat micronutritiën in (aangezien er ook bier in Noekepoeksap zit, leek het me het proberen waard). :D

Cats&Chilli's schreef:spannend, ik ben benieuwd hoe ze het bij jou buiten doen.

Ik ook, want de bodem is hier eigenlijk waardeloos. Het wordt geplaagd door naaktslakken en zwarte bladluizen en mieren die de luis beschermen. Tot nu toe heb ik in potten gekweekt.

Cats&Chilli's schreef:Rechts in de witte potjes paprikaplantjes die het eerst naar buietn zijn gegaan, begin Mei. Die kregen een klap van de zon, en ik kijk of het nog hersteld.

Ik heb ze ook een keer te vroeg naar buiten geplant, met het idee dan kunnen ze gelijk een mooi wortelgestel maken, maar zelfs nadat ik ze afgehard had, is de helft van de (te) kleine plantjes bezweken onder de zon en ongedierte / regen / wind. De plant moet echt al wat body hebben om dat te kunnen weerstaan in ons rare (te nat met knallende voorjaarszon) klimaat. Dit jaar lijken al m'n planten het te gaan redden.
De plantjes, die het toen overleefden liepen zo'n groeiachterstand op dat ik amper pepers had.
Dus beter nog even veilig binnen houden totdat ze groot en sterk genoeg zijn.

Cats&Chilli's schreef:De Bieslook links

Vorig jaar had ik ook mooie bieslook bloemen, maar de stengels worden dan taaier en minder geschikt voor consumptie, dus dit jaar heb ik de bloemen er maar uit geknepen. Wanneer ik hier bieslook in de volle grond plant wordt het opgegeten door slakken. (Ik dacht dat die niet van ui-achtigen hielden.) :x

Cats&Chilli's schreef:Dit zijn plantjes die er al 2-3 weken staan. Ze hebben het naar hun zin!
Afbeelding

Die zien er inderdaad goed uit. Mooie compacte planten.
Twee per plantgat?

Veel succes,
Sol

Berichtdoor Sol » vr jun 08, 2018 8:20 pm

De pepers groeien hier buitengewoon goed in de verhoogde teelbedden. De Cayenne Ring of Fire doet het hier momenteel het beste, beter dan de Shakira en Goats weed zelfs. Er zitten zelfs al pepers in.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » za jun 09, 2018 1:16 pm

hardstikke mooi! Hier gaat het ook wel goed met de meeste plantjes. Hoewel ik nog steeds niet helemaal klaar ben met planten..
Denk je dat het teeltbed helpt met sneller groeien of is het het mooie weer?

Ik geef ondertussen wel 2x in de week een beetje water, met voeding. Een klein scheutje per plant.
Goats weed gaat bij mij ook nooit snel uit de startblokken. Shakira vaak wel, al heeft is soms wat problemen aan de stamvoet.
Cats&Chilli's

VorigeVolgende

Keer terug naar De tuin