aanleg van een verhoogd teeltbed

Re: aanleg van een verhoogd teeltbed

Berichtdoor Sol » zo jul 15, 2018 12:01 am

goosman schreef:
Ik vind de planten in de raised beds en bemest voor een prikkie niet onder doen voor pepers bewaterd met ChiliFocus.
De planten hangen bomvol met pepers. :)

Denk dat het mooie chili-weer ook wel een belangrijke factor is dit jaar, toch?

Absoluut (but don't jinx it ;) )
Ook vergeleken met binnenkweek doen de raised beds het erg goed.
Sol

Has thanked: 45 times
Been thanked: 216 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr jul 20, 2018 11:57 pm

goosman schreef:
Ik vind de planten in de raised beds en bemest voor een prikkie niet onder doen voor pepers bewaterd met ChiliFocus.
De planten hangen bomvol met pepers. :)

Denk dat het mooie chili-weer ook wel een belangrijke factor is dit jaar, toch?

ook bij regen werken de raised beds goed. Ze houden het teveel aan water weg, en de grond word bij het kleinste beetje zonlicht al warm.

De Shakira's zijn inderdaad zware jongens. Groot, maar ook dikwandig. Een heel fijne peper voor de maaltijd.

In mijn moestuin gaat het er nu ook wel op lijken. De planten hebben wel last van de droge lucht. In de kas in een veel hogere luchtvochtigheid, daar groeien de pepers 3x zo hard. Ik geef buiten eens per 2 dagen een scheutje water. Dat is wel voldoende. Maar je ziet dat sommige soorten het beter doen in de droogte dan andere.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 85 times

Berichtdoor Sol » za jul 21, 2018 8:00 pm

Cats&Chilli's schreef:In mijn moestuin gaat het er nu ook wel op lijken. De planten hebben wel last van de droge lucht. In de kas in een veel hogere luchtvochtigheid, daar groeien de pepers 3x zo hard. Ik geef buiten eens per 2 dagen een scheutje water. Dat is wel voldoende. Maar je ziet dat sommige soorten het beter doen in de droogte dan andere.

Ik lijk hier niet zo veel problemen te hebben met droge lucht. De hygrometer laat ook een normale luchtvochtigheid zien. Wel geef ik veel meer water. ongeveer 8 liter op 15 planten, dus iets meer dan een halve liter per plant per dag. Zo lang ik geen flowerdrop of andere verschijnselen van tekorten zie, doe ik rustig aan met voeding.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » za aug 04, 2018 12:20 pm

Sol schreef:
Cats&Chilli's schreef:In mijn moestuin gaat het er nu ook wel op lijken. De planten hebben wel last van de droge lucht. In de kas in een veel hogere luchtvochtigheid, daar groeien de pepers 3x zo hard. Ik geef buiten eens per 2 dagen een scheutje water. Dat is wel voldoende. Maar je ziet dat sommige soorten het beter doen in de droogte dan andere.

Ik lijk hier niet zo veel problemen te hebben met droge lucht. De hygrometer laat ook een normale luchtvochtigheid zien. Wel geef ik veel meer water. ongeveer 8 liter op 15 planten, dus iets meer dan een halve liter per plant per dag. Zo lang ik geen flowerdrop of andere verschijnselen van tekorten zie, doe ik rustig aan met voeding.

ik geef 1 liter per plant per 2 dagen. Dus eigenlijk hetzelfde, maar dan eens in de twee dagen. Voor de pepers is dit prima, maar de paprika's lijken het moeilijk te hebben met de droogte. Veel neusrot helaas. Ik las dat het een droogtekwaal is, het ontrekken van vocht aan de vrucht. Deels door ongelijkmatig water geven, deels door de warmte en droge lucht.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Sol » za aug 04, 2018 11:14 pm

De vruchten beginnen hier één voor één te kleuren op de rocoto's na.
Sol

Berichtdoor Cats&Chilli's » za sep 08, 2018 3:01 pm

In de moestuin zijn de planten gedurende de hitte in een soort slaapstand gegaan. Geen bladgroei meer, wat neusrot bij de paprika's.
Maar nu het weer vochtig is zie ik alle planten weer wakker wordne, nieuw blad maken, bloeien en knopjes. Het ontbreekt nog wel aan groeikracht vanwege te weinig ontwikkeling in de wortels. Maar ik zie er nog wel een lading pepers bijkomen, mocht de kou niet te vroeg invallen.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Sol » ma sep 10, 2018 9:27 pm

Hier is de Rocoto Rojo nu langer dan ik. De Bishops hat is even lang als ik.
Een hoop pepers zijn aan het rijpen.
In de Rocoto P360 hangen pepers ter grootte van kleine appeltjes.
Sol

Berichtdoor Sol » di okt 09, 2018 8:22 pm

De raised beds staan er nu zo bij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De planten hangen mooi vol met pepers:
Cayenne Ring of Fire:
Afbeelding
Goat's Weed:
Afbeelding
Cayenne Shakira:
Afbeelding
Tabasco hybrid:
Afbeelding
Japones:
Afbeelding
Rocoto Aji Largo:
Afbeelding
Trepadeira Werner:
Afbeelding
Rocoto P 360:
Afbeelding
Christmas Bell:
Afbeelding
Sol

Berichtdoor donaldk » di okt 09, 2018 11:17 pm

Die hebben augustus erg goed overleeft zeg. Mijn Shakira heb ik nu 6 pepers afgehaald.
donaldk

Has thanked: 55 times
Been thanked: 599 times

Berichtdoor Sol » di okt 09, 2018 11:46 pm

donaldk schreef:Die hebben augustus erg goed overleeft zeg. Mijn Shakira heb ik nu 6 pepers afgehaald.

Ja, het is wonderbaarlijk. De steunstokjes, waaraan ze opgebonden waren, zijn hier en daar afgebroken in de stormen, maar de pepers hebben het overleefd. De grootste (hoger dan ik) heb ik opgebonden aan een boompje.
Ik heb ook gretig geplukt van de Shakira. Het is een lekkere milde peper om mee te roerbakken.
Sol

Vorige

Keer terug naar De tuin