Boomstronk

Re: Boomstronk

Berichtdoor Eva » ma maart 12, 2012 6:41 pm

aldo schreef:Houd er wel rekening mee dat paddestoelen een duidelijk voorkeur voor een houtsoort hebben, niet elke paddestoel groeit op elk hout. Zo heb ik hier shiitakes, die willen eik.
Welke soorten er specifiek van berk houden weet ik niet, maar dat moet met even googelen wel te beantwoorden zijn.

op de site die ik gelinkt had staat het erbij...
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor aldo » ma maart 12, 2012 10:27 pm

Mijn zelf geënte stammetjes hebben tot nu toe nog geen paddenstoelen aan gezeten, waarschijnlijk was het hout nog te vers toen ik de plugjes er in gedaan heb.
Later heb ik geënte stammetjes gekocht bij Haverman (http://www.shiitakekwekerij.nl/) een super enthausiaste en vriendelijke man, heb een middag lang bij hem in z'n bos en tuin zitten kletsen.
Van hem kreeg ik het advies de zelf geënte stammen nog niet weg te doen, met geduld is er een kans dat ze alsnog aanslaan.

De stammetjes die ik van hem gekocht heb deden het wel super, zo goed zelfs dat ik niet eens alles vers kon opeten/verkopen en de rest heb gedroogd.
Afbeelding

Afbeelding

Nu het weer warmer word kunnen de stammetjes elk moment weer beginnen met het maken van nieuwe shiitakes!
op reis door smaakland
aldo

Has thanked: 30 times
Been thanked: 40 times

Berichtdoor Eva » ma maart 12, 2012 11:28 pm

jeetje Aldo...dat ziet er goed uit zeg!

misschien ga ik zelf ook maar weer eens wat zwammen proberen ;)
Eva

Has thanked: 3 times
Been thanked: 15 times

Berichtdoor Dennis » ma maart 12, 2012 11:43 pm

Wow Aldo,

Dat is echt super die shiitakes, naast pepers horen ook paddestoelen tot mijn favoriete etenswaar,ik voel alweer een nieuwe hobby opkomen

Ik zou graag eens wat meer uitgebreid van je horen/lezen hoe dat kweken precies in zijn werk gaat.

gr

Dennis
Afbeelding
Dennis

Has thanked: 166 times
Been thanked: 526 times

Berichtdoor carlo » ma maart 12, 2012 11:55 pm

Ja leuk he? Ik loop ook al meer dan een jaar met het idee om aan de paddo's te gaan en heb nu al weer spijt dat ik de boomzager zoveel hout heb laten meenemen. Op de site staat trouwens ook een goede uitleg over de kweek in een strobed dus dat kan natuurlijk ook altijd nog.
carlo
Moderator

Has thanked: 126 times
Been thanked: 210 times

Berichtdoor TommyG » di maart 13, 2012 4:32 pm

aldo schreef:Mijn zelf geënte stammetjes hebben tot nu toe nog geen paddenstoelen aan gezeten, waarschijnlijk was het hout nog te vers toen ik de plugjes er in gedaan heb.
Later heb ik geënte stammetjes gekocht bij Haverman (http://www.shiitakekwekerij.nl/) een super enthausiaste en vriendelijke man, heb een middag lang bij hem in z'n bos en tuin zitten kletsen.
Van hem kreeg ik het advies de zelf geënte stammen nog niet weg te doen, met geduld is er een kans dat ze alsnog aanslaan.

Grrr.... Bedankt voor die link, nu ga ik daar ook iets moeten bestellen... Ook bedankt om me op kosten te jagen ;-)
TommyG

Has thanked: 17 times
Been thanked: 23 times

Berichtdoor Don.Dominus » di maart 13, 2012 8:00 pm

nou, Shi-take vind eikenhout het lekkerste andere boomsoorten kunnen ook. Maar het is wel zo dat je evengoed moet uitkijken, als er al een verdedigingstof in het hout aanwezig is daar die bepaalde schimmel niet tegen kan gaat er niet veel gebeuren.

Er zijn trouwens al sites/forums/community's vol over paddestoelen kweken, zijn meestal niet de gene die je elke dag eet ;)
Don.Dominus

Has thanked: 0 time
Been thanked: 10 times

Berichtdoor aldo » vr maart 16, 2012 5:26 pm

Joepie! kondigde ik het vorige week al aan dat ik verwachte dat me shiitake elk moment weer kon beginnen, vandaag was het zover! Nog een paar daagjes door laten groeien en het smullen kan beginnen :!:
Afbeelding
op reis door smaakland
aldo

Berichtdoor Jan » vr maart 16, 2012 9:19 pm

Leuk!
Kun je ook gewoon wat shiitakes gebruiken om te enten?
Of is dat niet zo eenvoudig. Ik hen eikenstammetjes genoeg, dit lijkt mij wel een toffe toepassing.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 117 times
Been thanked: 281 times

Berichtdoor aldo » vr maart 16, 2012 10:13 pm

Als ik Haverman moet geloven is zelfs de rest van een al geënte stam niet bruikbaar als entmiddel en heb je een half lab nodig om goede entpluggen te maken (hij heeft er zelf flink mee geëxperimenteerd en is nog druk bezig nieuwe technieken uit te proberen)
Ik zou dus als ik jou was gewoon entpluggen kopen (zijn rond een tientje per 100 pluggen op verschillende plekken te kopen) en daarmee je stammetjes enten.
Houd er wel rekening mee dat tussen enten en oogsten zo een jaar gaat zitten(afhankelijk van dikte stammetjes en weersomstandigheden), zo zie ik aan de twee jaar geleden zelf geënte stammetjes nu pas de eerste tekenen van besmetting (donker/zwart "hart" van de zaagsnede) en heb ik daar tot nu toe, nog niet van kunnen oogsten.... gelukkig heb ik de ruimte om geduld te hebben :lol:
De de stammetjes die ik bij hem heb gekocht (30 euro het stuk zo uit me hoofd) deden het wel direct, één van die stammetjes begint nu ook weer.
De stammetjes die hij verstuurd hebben de halve lengte ten opzichte van wat hij vanuit huis verkoopt vanwege de regels die TNT heeft voor het verzenden van objecten.
Dus zou je er een paar geënte stammetjes willen kan het snel uit om er een middagje rijden aan te besteden ,het is even zoeken, het bedrijf ligt aan een klein zandweggetje, iets boven Balkbrug(op de grens drenthe/overijsel).
op reis door smaakland
aldo

VorigeVolgende

Keer terug naar De tuin