Mythbusters: voorweken van zaden

Mythbusters: voorweken van zaden

Berichtdoor goosman » zo dec 17, 2017 5:25 pm

Naar aanleiding van een post van vorig jaar, weet niet meer van wie, én de stelligheid van de beheerder van http://semillas.de over voorweken, ben ik een experimentje aan het voorbereiden. Er is een forumlid geweest die de vraag stelde of zijn/haar hoge kiempercentage te maken had met het voorweken van zaden in regenwater. De beheerder van http://semillas.de beweert dat voorweken in een oplossing met salpeter de allerbeste methode is.
Wat ik wil gaan doen is testen of er verschillen in kiempercentage zijn als je zaden 24 uur voorweekt in kraanwater, regenwater, salpeter (is besteld) of helemaal niet voorweken. Ik heb dus 4 groepen te vergelijken. Mijn aannames zijn dat met niet voorweken 70% van de zaden kiemt, en met voorweken 95% kiemt. Om een statistisch significant verschil aan te kunnen tonen heb ik (daar heb je rekentools voor) 44 zaden nodig in elke groep. De soort die ik ga gebruiken is rawit, daar heb ik meer dan voldoende zaad van.

De groepen worden gelijktijdig gezaaid en krijgen de mogelijkheid om onder gelijke omstandigheden te kiemen (zelfde temperatuur, zelfde kweekmedium).

Graag jullie input voor dit experiment ! Wat met name van belang is: is mijn aanname dat een kiempercentage van 70% normaal is niet een onderschatting? Die aanname is namelijk van wezenlijk belang voor het berekenen van de groepsgrootte. Datzelfde geldt voor het te verwachten kiempercentage in de groepen die wél worden voorgeweekt. Te hoog? Te laag?
Laatst bijgewerkt door goosman op ma dec 18, 2017 6:17 pm, in totaal 4 keer bewerkt.
goosman

Has thanked: 664 times
Been thanked: 407 times

Re: Mythbusters: voorweken van zaden

Berichtdoor Jeroen-Amerongen » zo dec 17, 2017 6:03 pm

Ik heb geen idee qua percentages, maar ben uiteraard wel benieuwd naar de uitkomst. Leuk dat je dit doet en deelt. :clap
Mijn eigen ervaring met voorweken in thee is dat het zaad hulsje zachter wordt en niet zo strak om de eerste blaadjes blijven zitten.
Dat is verder niet onderzocht, maar heb het ergens gelezen en zelf zo ervaren :lol:
Jeroen-Amerongen

Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Berichtdoor donaldk » zo dec 17, 2017 6:10 pm

Eerlijk gezegd, haal je met verse zaden en goede omstandigheden (dus niet te koud+nat dan weer te droog, zoals bij mij) een veel hoger kiemingspercentage. Heb je controle over de temperatuur dan ga je al snel over de 90%, 10% niet kiemen is eigenlijk nog best veel schat ik in.
donaldk

Has thanked: 47 times
Been thanked: 558 times

Berichtdoor goosman » zo dec 17, 2017 8:37 pm

Jeroen-Amerongen schreef:Mijn eigen ervaring met voorweken in thee is dat het zaad hulsje zachter wordt en niet zo strak om de eerste blaadjes blijven zitten. Dat is verder niet onderzocht, maar heb het ergens gelezen en zelf zo ervaren :lol:

Over voorweken met thee zegt de man achter http://semillas.de:

Achtung!: Einweichen in Tee empfehlen ich nicht! Tees sind nicht steril und es wachsen sehr schnell sehr viele Bakterien, die zur Fäulnis der Samen führen können!

Het argument van de beste man is flinterdun: de salpeter-oplossing is immers ook niet steriel, zeker als het poeder in kraanwater wordt opgelost...
Ik zal kijken of ik voldoende ruimte heb om ook een thee-groep te doen, de grootte per groep wordt dan 39 zaden.

donaldk schreef:Eerlijk gezegd, haal je met verse zaden en goede omstandigheden (dus niet te koud+nat dan weer te droog, zoals bij mij) een veel hoger kiemingspercentage. Heb je controle over de temperatuur dan ga je al snel over de 90%, 10% niet kiemen is eigenlijk nog best veel schat ik in.

Donald, daar ben ik ook bang voor, hoewel ook de soort van invloed is op kiemsucces.
Kiemtemperatuur zal in alle groepen gelijk zijn. Als het kiempercentage gemiddeld voor alle soorten inderdaad 90% is heeft het experiment geen zin:
1. ik heb dan zeer grote aantallen nodig om een statistisch significant verschil aan te kunnen tonen: 273 zaden per groep (sample size berekening voor een 4-way ANOVA analyse, en inclusief een thee-groep 240 zaden per groep voor een 5-way ANOVA, met als geschat kiemverschil tussen de groepen 10%, power van 0.8 en significantie-level van 0.05) !
2. het is voor onze hobby-praktijk denk ik niet relevant of een soort bij de ene methode 90% kiemkans heeft en bij een andere methode 95%.
goosman

Berichtdoor Anchillique » ma dec 18, 2017 4:39 pm

Leuk dat je dit experiment doet. Denk dat het kiempercentage vooral ook met de kwaliteit van het zaad te maken heeft. Ik kom ook vaak op gemiddeld 90%. Met wat uitschieters naar beneden waar soms helemaal niets uitkomt, dat ligt dan vaak wel aan de kwaliteit van het zaad. Succes
Anchillique

Has thanked: 157 times
Been thanked: 861 times

Berichtdoor Sol » ma dec 18, 2017 11:02 pm

goosman schreef:Achtung!: Einweichen in Tee empfehlen ich nicht! Tees sind nicht steril und es wachsen sehr schnell sehr viele Bakterien, die zur Fäulnis der Samen führen können!

Het argument van de beste man is flinterdun: de salpeter-oplossing is immers ook niet steriel, zeker als het poeder in kraanwater wordt opgelost...
Ik zal kijken of ik voldoende ruimte heb om ook een thee-groep te doen, de grootte per groep wordt dan 39 zaden.

Inderdaad een dun argument maar om andere redenen.
Thee gezet met kokend water is ook zo goed als steriel. Het enige dat ik me kan voorstellen met salpeter (opgelost in gekookt water), is dat de zuurgraad bacteriegroei remt of wellicht de al aanwezige bacteriën op de zaden doodt.

Ik ben benieuwd naar wat de uitkomst gaat zijn. Leuk experiment.
Sol

Has thanked: 35 times
Been thanked: 185 times

Berichtdoor Robert » di dec 19, 2017 12:53 am

Leuk experiment!
Ik zaai al jaren rechtstreeks zonder voorweken direct in kokosgrond met direct de volle hoeveelheid A/B voeding. Misschien komt dat overeen met voorweken in een salpeteroplossing?
Ik ben benieuwd wat de uitomst van het onderzoek wordt, ik gok er op dat er helemaal geen verschil is tussen direct zaaien en voorweken. In beide gevallen worden de zaden nat ;-)

We gaan het zien!
Robert
Moderator

Has thanked: 213 times
Been thanked: 1229 times

Berichtdoor donaldk » di dec 19, 2017 4:01 am

Soort, ja daar hield ik al rekening mee, Rawit is toch een makkelijk kiemende annuum? Plus nog verwarming, dan zit je zo op meer dan 90%. Zuur of chlooroplossing zal ook schimmeldodend werken op zaadjes. AnchilliQue had de laatste keer dat ik haar set-up hier zag nog geen verwarming. Bij mij is het ook altijd te koud.
donaldk

Has thanked: 47 times
Been thanked: 558 times

Berichtdoor goosman » di dec 19, 2017 10:05 am

Robert schreef:Leuk experiment!
Ik zaai al jaren rechtstreeks zonder voorweken direct in kokosgrond met direct de volle hoeveelheid A/B voeding. Misschien komt dat overeen met voorweken in een salpeteroplossing?
Ik ben benieuwd wat de uitomst van het onderzoek wordt, ik gok er op dat er helemaal geen verschil is tussen direct zaaien en voorweken. In beide gevallen worden de zaden nat ;-) We gaan het zien!

Ik denk ook dat het geen biet gaat uitmaken qua kiempercentage, maar misschien wel in kiemsnelheid? Dat is in het experiment makkelijk mee te nemen.
goosman

Berichtdoor Cats&Chilli's » di dec 19, 2017 8:27 pm

ik week zelf de zaden eigenlijk nooit voor. Het kiempercentage varieert sterk per soort. Annuums denk ik meer dan 90% (zonder voorweken), chinenses vaak veel minder 50-60%, en Murupi vrij slecht. Dat hangt ook samen met het feit dat die zaden kleiner zijn, meer te lijden hebben gehad van het drogen of langzamer kiemen.
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 70 times

Volgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten