Mythbusters: voorweken van zaden

Re: Mythbusters: voorweken van zaden

Berichtdoor carlo » za jan 06, 2018 7:41 pm

Oké, ik ga even heel direct zijn. "Wat een onzin om deze zaden voor te weken" Paprika en peperzaden kiemen doorgaans binnen een week, hooguit twee weken voor de moeilijkste soorten. Wat wil je bereiken met die kermis? Als je nu bijvoorbeeld canna, heliconia of banaanzaden gaat voorweken geef ik je groot gelijk maar van die zachte zaadjes, met zeer dunne zaadwand nog voorweken is wel heel erg ver gezocht. De door mij genoemde tropische zaadsoorten kunnen zonder scarificatie en voorweken wel eens anderhalf jaar in de warme zaaibak liggen slapen vanwege hun ondoordringbare knoerharde zaadwand. Dan kan het wel eens aanzienlijk verschil maken als je ze wat meehelpt maar met peperzaden is dat echt een overdreven actie als je het mij vraagt.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 214 times

Berichtdoor goosman » za jan 06, 2018 8:23 pm

carlo schreef:Oké, ik ga even heel direct zijn. "Wat een onzin om deze zaden voor te weken" Paprika en peperzaden kiemen doorgaans binnen een week, hooguit twee weken voor de moeilijkste soorten. Wat wil je bereiken met die kermis? Als je nu bijvoorbeeld canna, heliconia of banaanzaden gaat voorweken geef ik je groot gelijk maar van die zachte zaadjes, met zeer dunne zaadwand nog voorweken is wel heel erg ver gezocht. De door mij genoemde tropische zaadsoorten kunnen zonder scarificatie en voorweken wel eens anderhalf jaar in de warme zaaibak liggen slapen vanwege hun ondoordringbare knoerharde zaadwand. Dan kan het wel eens aanzienlijk verschil maken als je ze wat meehelpt maar met peperzaden is dat echt een overdreven actie als je het mij vraagt.

Nou, een beetje genuanceerder mag wel Carlo. Ik neem aan dat je dit hele topic hebt gelezen? Dan had je tot de conclusie kunnen komen dat ikzelf ook denk dat het geen relevant verschil gaat maken. Maar meten is weten, en zoals in de openingspost aangegeven zijn er mensen die suggereren dat er wél een verschil is. Nogmaals, ik denk ook dat het niet uitmaakt. Om nu een experiment wat bedoeld is om hier uitsluitsel over te geven af te serveren als 'overdreven actie' en 'die kermis'....jammer.
goosman

Has thanked: 729 times
Been thanked: 442 times

Berichtdoor goosman » zo jan 07, 2018 2:12 pm

3 x 40 zaden staan in de verwarmde prop. Voorgeweekt in water, regenwater en thee. Let's wait and see(d).
goosman

Berichtdoor goosman » vr jan 12, 2018 2:27 pm

Afbeelding

Dag 5 na inzaaien. Helemaal links: de in thee voorgeweekte zaden. Midden: regenwater. Rechts: kraanwater. Over kiempercentage is nog weinig te zeggen (beoordeling op dag 14), maar om één of andere reden is het duidelijk dat voorweken met thee zeker geen sneller kiemresultaat oplevert dan voorweken met water of regenwater. Overigens wel wat last van schimmelvorming, dus de beluchtingsgaten van de prop staan al open. Wordt vervolgd.
goosman

Berichtdoor Victorus » za jan 13, 2018 7:37 am

De mythbusters hebben een eredoctoraat aan de (meen ik) Radboud universiteit in Nijmegen gekregen. Kunnen we jou ook voordragen?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor goosman » za jan 13, 2018 1:19 pm

Victorus schreef:De mythbusters hebben een eredoctoraat aan de (meen ik) Radboud universiteit in Nijmegen gekregen. Kunnen we jou ook voordragen?

Klopt, maar dan in Twente.
Voordragen mag, liefst aan de Accademia Italiana del Peperoncino :mrgreen:
goosman

Berichtdoor goosman » ma jan 15, 2018 12:22 pm

Dag 10. Er is een duidelijk verschil in kiemsnelheid tussen de eerste 3 batches. Als endpoint voor de statistische analyse neem ik het verschijnen van de twee kiembladen én het afvallen van de zaadhuls (makkelijkst als objectieve maat). Pas dan telt een zaadje als gekiemt. De in regenwater en thee voorgeweekte zaden staan er duidelijk miezeriger bij. Voor alle duidelijkheid: onderste bak zijn de in water voorgeweekte zaden, middelste bak in regenwater voorgeweekt, bovenste bak in theewater voorgeweekt.
Nog 4 dagen, dan sluit ik deel 1 van de test af en gaan de in salpeter voorgeweekte zaden én de niet voorgeweekte zaden de prop in.

Afbeelding
goosman

Berichtdoor Stef » ma jan 15, 2018 12:46 pm

Leuk om het verschil te zien, goed bezig.
Stef

Has thanked: 142 times
Been thanked: 49 times

Berichtdoor Jeroen-Amerongen » ma jan 15, 2018 1:32 pm

Hebben de 3 bakken de hele tijd op dezelfde plek gestaan of heb je dat nog gewisseld?
Of is het niet mogelijk dat de kraanwaterbak warmer staat dan de theebak? :lol:
Jeroen-Amerongen

Has thanked: 48 times
Been thanked: 26 times

Berichtdoor goosman » ma jan 15, 2018 2:13 pm

Jeroen-Amerongen schreef:Hebben de 3 bakken de hele tijd op dezelfde plek gestaan of heb je dat nog gewisseld?
Of is het niet mogelijk dat de kraanwaterbak warmer staat dan de theebak? :lol:

Goede vraag. Gewisseld, er is als het goed is geen verschil in warmte. Om optimaal te kunnen corrigeren voor eventueel opgetreden verschillen in warmte zou ik op verschillende plekken in de prop continue temperatuur (en luchtvochtigheid) hebben kunnen meten, maar daar heb ik de apparatuur niet voor.
goosman

VorigeVolgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten