Mythbusters: voorweken van zaden

Re: Mythbusters: voorweken van zaden

Berichtdoor goosman » di dec 19, 2017 9:17 pm

Cats&Chilli's schreef:ik week zelf de zaden eigenlijk nooit voor. Het kiempercentage varieert sterk per soort. Annuums denk ik meer dan 90% (zonder voorweken), chinenses vaak veel minder 50-60%, en Murupi vrij slecht. Dat hangt ook samen met het feit dat die zaden kleiner zijn, meer te lijden hebben gehad van het drogen of langzamer kiemen.

Het zou interessant zijn om naast de rawit ook een Chinense te testen, maar ik heb geen 200 zaden van een Chinense-soort. Is je bevinding dat die Murupi slecht kiemt jaar na jaar hetzelfde (of heb je gewoon een keer beroerde kwaliteit zaden getroffen)?
goosman

Has thanked: 740 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor Robert » di dec 19, 2017 9:50 pm

Ben nog even nieuwsgierig of je de "zinktest" hebt gedaan na het oogsten van de rawit zaden? Dit om vooraf niet/slecht kiemkrachtige zaden reeds uit te sluiten.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor goosman » wo dec 20, 2017 7:19 pm

Robert schreef:Ben nog even nieuwsgierig of je de "zinktest" hebt gedaan na het oogsten van de rawit zaden? Dit om vooraf niet/slecht kiemkrachtige zaden reeds uit te sluiten.

Zekers !
goosman

Berichtdoor Anchillique » wo dec 20, 2017 8:23 pm

Donaldk, ik heb altijd mijn prop verwarmd gehad, je ziet het alleen niet van buiten. Er zit een warmtekussen onder
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr dec 22, 2017 1:59 am

goosman schreef:
Cats&Chilli's schreef:ik week zelf de zaden eigenlijk nooit voor. Het kiempercentage varieert sterk per soort. Annuums denk ik meer dan 90% (zonder voorweken), chinenses vaak veel minder 50-60%, en Murupi vrij slecht. Dat hangt ook samen met het feit dat die zaden kleiner zijn, meer te lijden hebben gehad van het drogen of langzamer kiemen.

Het zou interessant zijn om naast de rawit ook een Chinense te testen, maar ik heb geen 200 zaden van een Chinense-soort. Is je bevinding dat die Murupi slecht kiemt jaar na jaar hetzelfde (of heb je gewoon een keer beroerde kwaliteit zaden getroffen)?

de murupi zaden zijn van mn eigen teelt, en eigenlijk altijd erg klein uitgevallen. Na drogen blijft daar niet veel van over. Misschien gaat het volgend jaar anders, de murupi's van dit jaar waren wat forser.
Ik heb wel 200 bhut jolokia zaden liggen, mocht je geinteresseerd zijn.
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor goosman » vr dec 22, 2017 7:09 pm

Cats&Chilli's schreef:Ik heb wel 200 bhut jolokia zaden liggen, mocht je geinteresseerd zijn.

Zeker geïnteresseerd, zijn dat zaden uit één oogstjaar?
Eerst in de komende weken even tijd zien te vinden voor de test met de rawitjes.
goosman

Berichtdoor donaldk » za dec 23, 2017 1:28 pm

Anchillique schreef:Donaldk, ik heb altijd mijn prop verwarmd gehad, je ziet het alleen niet van buiten. Er zit een warmtekussen onder

Nu je het zegt herinner ik het mij weer, was inderdaad een bijzondere constructie.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » za dec 23, 2017 4:18 pm

goosman schreef:
Cats&Chilli's schreef:Ik heb wel 200 bhut jolokia zaden liggen, mocht je geinteresseerd zijn.

Zeker geïnteresseerd, zijn dat zaden uit één oogstjaar?
Eerst in de komende weken even tijd zien te vinden voor de test met de rawitjes.

ja, allemaal afgelopen 2 maanden geoogst
Cats&Chilli's

Has thanked: 3 times
Been thanked: 89 times

Berichtdoor Eugene » ma dec 25, 2017 12:43 pm

Ik heb vorig jaar niet voorgeweekt. Vond ik te veel gedoe, maar ik heb een uitstekend opkomstpercentage gehad. En waar ik het niet had leek het vooral aan de leverancier van het zaad te liggen.
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor goosman » za jan 06, 2018 1:45 pm

Afbeelding

Vanwege de beperkte ruimte in de verwarmde prop splits ik het experimentje in 2 delen. Eerste batch:
-39 zaden, voorgeweekt in water
-39 zaden, voorgeweekt in regenwater
-39 zaden, voorgeweekt in afgekoelde thee
De zaden worden 24 uur voorgeweekt, morgen gaan ze de verwarmde prop in. Ik geef ze twee weken om te kiemen en ga dagelijks bijhouden hoeveel zaden in elke groep kiemen. Op die manier krijgen we informatie over het totale percentage wat kiemt, en de kiemsnelheid.

De tweede batch (voorgeweekt in salpeter en niet voorgeweekt) volgt over twee weken.
goosman

VorigeVolgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten