Mythbusters: voorweken van zaden

Re: Mythbusters: voorweken van zaden

Berichtdoor Victorus » ma okt 08, 2018 7:00 am

Er bestaat een product Nitrozyme waarvan de claim is dat als de zaden hier 24 uur in voorgeweekt zijn het kiempercentage gemiddeld 44% omhoog gaat. Jonge plantjes schijnen er ook beter van te gaan groeien en als bladvoeding met een vernevelaar toegediend komen er sterkere planten van die eerder bloeien. Het spul is door verschillende Canadese universiteiten getest en de testresultaten zijn te vinden op het Internet. Alleen ik heb geen test gezien op pepers en paprika's. Het is wel flink aan de prijs.

Heeft iemand ervaring met dit spul?
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Robert » ma okt 08, 2018 8:16 am

onze zaden kiemen normaal al met een paar dagen, planten groeien daarna erg snel, vraag me af of je daar nog wat aan kunt/wilt verbeteren...
En als het dan ook nog duur is, lijkt het mij dan vrij overbodig, Als het überhaupt iets doet :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Sol » ma okt 08, 2018 12:00 pm

Robert schreef:onze zaden kiemen normaal al met een paar dagen, planten groeien daarna erg snel, vraag me af of je daar nog wat aan kunt/wilt verbeteren...
En als het dan ook nog duur is, lijkt het mij dan vrij overbodig, Als het überhaupt iets doet :roll:

Misschien is het een uitkomst als je nog enkele hele oude zaden hebt van een unieke peper, die slecht meer willen kiemen?

Ik had gelukkig nog meer dan genoeg zaden van mijn favoriete Peter Pepper en door wat meer te zaaien en wat langen te laten kiemen, heb ik toch weer drie mooie nieuwe planten kunnen opkweken, die momenteel vol hangen (met verse zaden). :)
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor goosman » ma okt 08, 2018 6:23 pm

Victorus schreef:Er bestaat een product Nitrozyme waarvan de claim is dat als de zaden hier 24 uur in voorgeweekt zijn het kiempercentage gemiddeld 44% omhoog gaat. Jonge plantjes schijnen er ook beter van te gaan groeien en als bladvoeding met een vernevelaar toegediend komen er sterkere planten van die eerder bloeien. Het spul is door verschillende Canadese universiteiten getest en de testresultaten zijn te vinden op het Internet. Alleen ik heb geen test gezien op pepers en paprika's. Het is wel flink aan de prijs.

Heeft iemand ervaring met dit spul?

Geen ervaring mee, geen behoefte aan. Als je al zonder voorweken, met water of KNO3 voorweken een kiempercentage van 100% kunt bereiken, hoef ik niet persé een duur produkt waarmee ik een kiempercentage van 144% bereik.... :D
goosman

Has thanked: 740 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor carlo » vr nov 02, 2018 8:52 pm

Ik gebruik al bijna 10 jaar nitrozyme om mijn banaanzaden ieder voorjaar in te weken. Puur omdat ik het spul bij een bestelling gratis krijg. Als ik het zou moeten kopen zou ik het niet doen want ik geloof er niet echt in bij het soort zaden dat ik zaai. Feit is dat banaanzaden heel erg moeilijke kiemers zijn die er soms wel 2 jaar over kunnen doen voordat ze kiemen. Hiermee is het op dit gebied dus totaal niet te zeggen of het enig nut heeft. Maar ja, zoals gezegd zit het gratis bij de bestelling en je weet maar nooit.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Sol » zo nov 04, 2018 1:43 pm

carlo schreef:Ik gebruik al bijna 10 jaar nitrozyme om mijn banaanzaden ieder voorjaar in te weken.

Ik was in de veronderstelling dat bananen altijd gestekt werden?
Sol

Berichtdoor carlo » za nov 17, 2018 1:19 am

Neen dat is niet zo. Er bestaan ongeveer 80 soorten bananen waarvan een deel zaden maakt en een deel die zaden en pups maakt. Ook zijn er weer soorten die geen zaden maken maar enkel pups. En dan zijn er nog soorten die men vegetatief vermeerderd (weefselkweek) maar dat is dan meer voor de commerciële markt zoals voor verkoop in tuincentra als plant of verkoop aan plantages voor de oogst.
Zelf bezit ik momenteel zo'n 25 soorten en hoop door te zaaien nog wat meer soorten te kunnen opkweken.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Sol » za nov 17, 2018 10:36 pm

carlo schreef:Neen dat is niet zo.

Wow, weer wat geleerd. Leuk. Hoeveel ruimte heb je wel niet nodig om zoveel bananenbomen kwijt te kunnen?
Sol

Vorige

Keer terug naar Zaaien en jonge planten