3 weken later... Nog nauwelijks/geen kiemen

Re: 3 weken later... Nog nauwelijks/geen kiemen

Berichtdoor Sebastian » za dec 29, 2018 10:28 pm

Ik heb de aarde maar wat omgewoeld met een klein vorkje en de gevonden zaden (maar twee) voorgeweekt en weer terug gestopt. Bij alle vijf bakjes de aarde goed omgewoeld en nadien zijn er van Pequin en cayenne een stuk of 8 zaailingen omhoog gekomen. Beide soorten hadden zeker 10 zaden per bakje. Erg lage opbrengst dus...
Black Hungarian en Goats Weed hebben zich helaas niet laten zien.
Maar ik wacht nog wel even.
Ondertussen heb ik nog wat zaden bij anchchllique besteld, dus ik ga daar maar het meeste op hopen.

Hebben jullie betere resultaten met zweltabletten of aarde? Ik ben namelijk aan het twijfelen geslagen om toch misschien de cocostabletten te bestellen voor de zekerheid.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Sebastian

Has thanked: 11 times
Been thanked: 10 times

Berichtdoor the rené » ma dec 31, 2018 8:10 pm

ik heb hier goede resultaten behaald met: jiffy tabletten, potgrond, zaaigrond, keukenpapier en op steenwol. naar mijn mening maakt het niet heel veel verschil waar je in zaait. goede zaden, goede temperatuur en de juiste vochtigheid en je komt al een heel eind.
the rené

Has thanked: 275 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Anchillique » di jan 01, 2019 2:57 pm

the rené schreef:ik heb hier goede resultaten behaald met: jiffy tabletten, potgrond, zaaigrond, keukenpapier en op steenwol. naar mijn mening maakt het niet heel veel verschil waar je in zaait. goede zaden, goede temperatuur en de juiste vochtigheid en je komt al een heel eind.

Idd!! Denk ook dat het niet aan de zaden of het zaaimedium ligt. De soorten die je noemt zijn geen moeilijke kiemers. Tussen 20 en 30 graden.... als het 21 is dan is het lastig kiemen, en de vochtigheid moet ook hoog zijn. Dek je je bakje af met een deksel zodat het vochtig blijft?
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor Sebastian » di jan 01, 2019 6:01 pm

Anchillique schreef:
the rené schreef:ik heb hier goede resultaten behaald met: jiffy tabletten, potgrond, zaaigrond, keukenpapier en op steenwol. naar mijn mening maakt het niet heel veel verschil waar je in zaait. goede zaden, goede temperatuur en de juiste vochtigheid en je komt al een heel eind.

Idd!! Denk ook dat het niet aan de zaden of het zaaimedium ligt. De soorten die je noemt zijn geen moeilijke kiemers. Tussen 20 en 30 graden.... als het 21 is dan is het lastig kiemen, en de vochtigheid moet ook hoog zijn. Dek je je bakje af met een deksel zodat het vochtig blijft?
Waar zou het dan aan liggen? Ik heb de bakjes afgesloten en de aarde is goed vochtig. In de nacht staan de bakjes licht verwarmd door de propagator, overdags staan ze op de verwarming.
Nu zijn van de plusminus 60 zaden, een stuk of 10 gekiemd. Erg lage opbrengst dus, maar een aantal zaden komen wel uit.
Ik hoop dat ik met mijn nieuwe zaden (die ik bij jou heb besteld) meer succes heb.

Ik heb bij wikze van test ook wat zaden uit mijn eigen opbrengst van het afgelopen jaar gezaaid. Ik ben benieuwd hoe deze het gaan doen.

Sebastian

Berichtdoor Jan » di jan 01, 2019 6:31 pm

Vocht en warmte is genoeg voor kiemen. De zaden hebben geen licht nodig, dat verandert als ze gekiemd zijn. Kiemen worden dun en lang als er (te) weinig licht is.

Slechte percentage kiemen, als vocht en temperatuur op orde zijn, ligt dus bijna altijd aan de leeftijd of droogtegraad van de zaadjes. De kiemingsmiddelen kunnen dat zeker verbeteren.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 404 times

Berichtdoor Sebastian » wo jan 02, 2019 9:44 am

Jan schreef:Vocht en warmte is genoeg voor kiemen. De zaden hebben geen licht nodig, dat verandert als ze gekiemd zijn. Kiemen worden dun en lang als er (te) weinig licht is.

Slechte percentage kiemen, als vocht en temperatuur op orde zijn, ligt dus bijna altijd aan de leeftijd of droogtegraad van de zaadjes. De kiemingsmiddelen kunnen dat zeker verbeteren.

Aan welke kieminngsmiddelen kan ik denken?

Sebastian

Berichtdoor Anchillique » wo jan 02, 2019 11:32 am

Leg er een thermometer op, dan weet je wat de temp doet en weet je of het daaraan ligt of niet
Anchillique

Has thanked: 167 times
Been thanked: 865 times

Berichtdoor Jan » wo jan 02, 2019 8:15 pm

Sebastian schreef:Aan welke kieminngsmiddelen kan ik denken?

Zoek eens op dit forum met voorweken...
of kijk op https://nl.wikipedia.org/wiki/Kieming
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 404 times

Berichtdoor the rené » do jan 03, 2019 2:31 pm

Ik zie net dat je ze overdag op de verwarming hebt staan, hoe warm(lees heet) wordt het daar. Ik stook op 85 graden met mijn CV en dat is toch te veel van het goeie voor kiemende zaadjes.
Probeer anders eens in een bakje van de Chinees op de vensterbank. Medium is niet heel precies dan, ik gebruik meestal wattenschijfjes of een stukje keukenrol als ik de kiemkracht wil checken. Meestal een dag of 3 dan zie je wel iets gebeuren.
the rené

Has thanked: 275 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Sebastian » do jan 03, 2019 6:09 pm

the rené schreef:Ik zie net dat je ze overdag op de verwarming hebt staan, hoe warm(lees heet) wordt het daar. Ik stook op 85 graden met mijn CV en dat is toch te veel van het goeie voor kiemende zaadjes.
Probeer anders eens in een bakje van de Chinees op de vensterbank. Medium is niet heel precies dan, ik gebruik meestal wattenschijfjes of een stukje keukenrol als ik de kiemkracht wil checken. Meestal een dag of 3 dan zie je wel iets gebeuren.
Ik heb de plastic bakjes inderdaad boven de verwarming. In de avond zet ik ze op de verwarming om lekker warm te worden. Maar de verwarming staat niet voluit hoor.
Ik zag vandaag dat een meer zaden zijn uitgekomen. Vooral de Pequin zaden zijn een stuk of 4 bij gekomen.
Misschien duurt het bij mij gewoon langer... Het bakje met de goats weed is helaas nog steeds leeg.

Maar ik heb vandaag de zaden van anchillique binnen gekregen! Ik heb dus weer wat te doen.

Sebastian

VorigeVolgende

Keer terug naar Zaaien en jonge planten