Spint en effectieve bestrijding

Re: Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor HennyM » zo jun 21, 2015 9:13 am

Nou dan, ik heb een plant bespoten met een mengsel van 2 procent koolzaadolie per liter water en een druppeltje groene zeep voor een betere oplossing van de olie. Ik was benieuwd of er vettige plekken op de planten overblijven. Volgens de kenners zouden de bladeren prachtig gaan glanzen en dit laatste is zeker waar. Vettige plekken heb ik niet kunnen waarnemen, het lijkt of de plant de olie gewoon absorbeert. :)

Nu maar hopen dat het ook inderdaad tegen spint werkt :D

Ik ga het in ieder geval over een week nog eens herhalen met het chrysantenextract erin. :)
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor HennyM » ma jun 22, 2015 3:49 pm

Opmerkelijk de koolzaadolie werkt alsof je bladbemesting gegeven hebt, de planten fleuren er helemaal van op :D

Misschien door het hoog gehalte van vitamine E en er zit ook wat fosfor in.

Er zaten een paar bladluizen op die zie ik nu pas omdat ze helemaal morsdood zijn en zwart. :evil:

Denk dat ik niet alleen curatief ga werken maar ook preventief door gewoon om de week wat zeepspiritus te vernevelen tussen de planten maar ze niet intensief te besproeien.
HennyM

Berichtdoor timm » ma jun 22, 2015 4:51 pm

HennyM schreef:Nou dan, ik heb een plant bespoten met een mengsel van 2 procent koolzaadolie per liter water en een druppeltje groene zeep voor een betere oplossing van de olie. Ik was benieuwd of er vettige plekken op de planten overblijven. Volgens de kenners zouden de bladeren prachtig gaan glanzen en dit laatste is zeker waar. Vettige plekken heb ik niet kunnen waarnemen, het lijkt of de plant de olie gewoon absorbeert. :)

Nu maar hopen dat het ook inderdaad tegen spint werkt :D

Ik ga het in ieder geval over een week nog eens herhalen met het chrysantenextract erin. :)

Ik geloof dat je dan je eigen Spruzit hebt gemaakt. Dat is ook olie (weet niet precies welke) met pyrethrum (chrysantextract). :clap
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Victorus » ma jun 22, 2015 6:48 pm

Ik ben blij dat dit topic gepost werd. Ik had al enige tijd last van geel wordende bladeren met dode punten die op een gegeven moment af vielen. Ik heb gepiekerd wat het zou kunnen zijn. Misschien te weinig N of Mg? Bladbemesting met Mg en een hogere portie N hielp niet. Totdat ik dit topic las en mijn ogen open gingen.

Ik ben niet zo'n bio kweker dus ik pakte de glassex en heb daar alles goed mee ingespoten. Het lijkt er op dat de spint daar niet van terug heeft; ik herhaal het om de paar dagen. Het lijkt wel te helpen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 107 times

Berichtdoor HennyM » di jun 23, 2015 10:23 am

Victorus schreef:Ik ben blij dat dit topic gepost werd. Ik had al enige tijd last van geel wordende bladeren met dode punten die op een gegeven moment af vielen. Ik heb gepiekerd wat het zou kunnen zijn. Misschien te weinig N of Mg? Bladbemesting met Mg en een hogere portie N hielp niet. Totdat ik dit topic las en mijn ogen open gingen.

Ik ben niet zo'n bio kweker dus ik pakte de glassex en heb daar alles goed mee ingespoten. Het lijkt er op dat de spint daar niet van terug heeft; ik herhaal het om de paar dagen. Het lijkt wel te helpen.

Als ik me goed herinner zitten in glassex ook organische koolwaterstof verbindingen maar of het goed is voor de planten weet ik niet. :)
HennyM

Berichtdoor HennyM » di jun 23, 2015 10:33 am

Goed nieuws de spint heeft het loodje gelegd inclusief de eieren die zich langs de hoofdnerf van de bladeren bevinden door middel van bespuiten met koolzaadolie 2 %. :clap

Gelukkig werkt het want nu hoef ik nog geen chrysanten extract te gebruiken want ondanks dat het biologisch is, is het wel zwaar giftig en dus eigenlijk een laatste redmiddel.

Een nadeel blijft wel dat de olie zich niet goed mengt met het water ondanks een klein beetje groene zeep en je voortdurend moet schudden en de laatste twee planten zijn dan ook iets vettiger dan de anderen, die spoel ik straks even af. De spint heeft het toch niet overleeft :D
HennyM

Berichtdoor timm » di jun 23, 2015 4:50 pm

Heb je dat chrysantenextract zelf gemaakt, of gekocht? Ik zat te kijken of het mogelijk is het zelf te kweken/ te maken, maar zaden van de goede Chrysant vinden blijkt nog niet zo heel makkelijk, tenminste niet in Nederland. Met een beetje geluk hoef je die trouwens ook alleen maar tussen je planten te laten groeien om de nodige beestjes weg te jagen.
timm

Has thanked: 497 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor HennyM » di jun 23, 2015 6:51 pm

timm schreef:Heb je dat chrysantenextract zelf gemaakt, of gekocht? Ik zat te kijken of het mogelijk is het zelf te kweken/ te maken, maar zaden van de goede Chrysant vinden blijkt nog niet zo heel makkelijk, tenminste niet in Nederland. Met een beetje geluk hoef je die trouwens ook alleen maar tussen je planten te laten groeien om de nodige beestjes weg te jagen.

Nou nee ik heb het niet gebruikt maar koolzaadolie zonder Pyrethrum, dit wordt namelijk ook gebruikt ter bestrijding van spint.

Pyrethrum kun je hier wel kweken maar het levert niet veel Pyrethrum in ons klimaat.
HennyM

Berichtdoor peter.p » do jun 25, 2015 8:58 am

Goed dat ik dat weet dat koolzaadolie ook werkt, bij ons op het werk is dat het hoofdbestanddeel voor de speculoospasta, dus er aan geraken is geen probleem. :lol:
peter.p

Has thanked: 0 time
Been thanked: 5 times

Berichtdoor HennyM » zo jul 19, 2015 8:49 pm

Het bericht was van 23 mei en ik heb beloofd om nog iets te laten weten.

Het eerst met de plant gaat het heel goed deze had meer dan twintig paprika's maar er is een tak geknakt :( en daarbij drie paprika's minder.

Maar het gaat om de spint en de plant is hiertegen behandeld, eerst met gewoon spiritus en zeep en later met koolzaadolie.

Samenvattend kan ik zeggen dat het uiteindelijk wel de moeite waard was om de spint te bestrijden de bladeren hebben zich zelfs hersteld. Hoewel ik nog spint en trips heb in andere planten bestrijd ik deze alleen nog als de plant er echt onder te lijden heeft maar deze plant heeft er duidelijk geen last meer van.

Hier een foto van de plant op de voorgrond, deze is door de paprika's erg zwaar en ik verplaats hem alleen nog als het echt nodig is. De paprika's hebben zich goed verstopt achter de bladeren. :D

Als laatste, ik behandel de planten nu met Neem olie en ik denk dat dit een goede zet is. Ondertussen ben ik er ook achter dat twee goede emulgatoren voor olie melk(magere) en groene zeep zijn.

nieuwe camera 001.JPG
HennyM

VorigeVolgende

Keer terug naar Insecten en bestrijding