Spint en effectieve bestrijding

Re: Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor HennyM » zo aug 09, 2015 6:56 pm

Nou de bovenstaande plant doet het nog steeds prima en ik heb deze niet meer hoeven behandelen tegen spint andere planten wel, ik heb er gewoon af en toe eentje tussen zitten die het meest last ervan heeft.

Zo heb ik een Jalapeno die er ook steeds last van heeft maar nu ik hem behandeld heb en apart houdt schijnt het probleem opgelost te zijn en net als de plant boven herstellen zich de bladeren alhoewel je toch aan de achterkant kunt blijven zien dat de plant last heeft gehad van spint.

Een probleem waar ik de hele tijd tegenaan liep was dat de koolzaadolie niet helemaal emulgeerde met het water en de zeep, hoe ik ook schudde er bleef steeds iets van olie drijven bovenop. Desalniettemin helpt het goed maar nu heb ik er iets op gevonden waarbij de olie totaal emulgeert met de zeep en het water waardoor het mengsel nog effectiever is geworden. Het is gewoon hetzelfde als mayonaise maken ongeveer hetzelfde dan. :D

En spuiten maar. :lol:
Laatst bijgewerkt door HennyM op zo mei 15, 2016 5:49 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Davy » wo aug 19, 2015 4:40 pm

Ik merk dat velen op dit forum zelf een oplossing zoeken voor spint, ik ben hier wat lui in en koop liever iets van de plank :) Nu kwam ik daarnet in de winkel dit product tegen:

spintspuit.jpg

Je kan het niet goed lezen, maar op de bus staat duidelijk dat het oa effectief is tegen spint.

Blijkbaar ook op basis van koolzaad olie, en er staat in het groot "BIO" op dus dat kan niet slecht zijn denk je dan ... tot je dan de gebruiksaanwijzing leest. Bij toevallige inname: direct antigif centrum bellen. Dat moeten er toch nog andere stoffen in zitten. Dus ik heb het maar niet meegenomen. Dat is misschien een overdreven reactie, maar het wekt geen vertrouwen dat deze stoffen niet op de bus vermeld worden! Heeft er iemand weet van commerciele producten die goed werken en toch niet teveel rommel bevatten?
Davy

Has thanked: 0 time
Been thanked: 8 times

Berichtdoor HennyM » wo aug 19, 2015 5:50 pm

Je hebt helemaal gelijk er moeten inderdaad andere stoffen inzitten sowieso om de olie en water te laten emulgeren. Vreemd ik kan op het internet niet de samenstelling vinden alleen dat het koolzaadolie bevat. En nog vreemder dat je de restjes bij het chemisch afval moet doen. :(
HennyM

Berichtdoor Koenv » do mei 12, 2016 4:06 pm

Gezien ik er nu ook last van heb, geef ik dit topic ff een duwtje in de rug.
Mochten er nieuwe middelen zijn, dan hoor ik het graag
Koenv

Has thanked: 618 times
Been thanked: 662 times

Berichtdoor HennyM » do mei 12, 2016 4:23 pm

Heb ervaring met koolzaadolie en het is wel oppassen want niet alle plantjes vinden het fijn. Bovendien mag het blad niet nat blijven want dan krijg je bruine randen. De olie en de zeep moeten goed in elkaar opgelost zijn eventueel een mixer gebruiken en het blad mag niet vettig aanvoelen. Dus ik zou eerst maar eens een proefje maken.
HennyM

Berichtdoor Grad85 » do mei 12, 2016 5:00 pm

Neemolie schijnt ook goed te werken,heb hier wel een flesje staan maar nog niet gebruikt,heb dat in Ned gekocht.
ook Paraffineolie schijnt te werken,heb ik wel gebruikt ,maar je moet goed uitkijken dat je de goede verhouding gebruikt,daar anders de huidmondjes van het blad afsluiten,wat je plant niet ten goede komt.
Bij mij werkte het effectief tegen de volwassen spint,schijnen te verstikken door de olie.
Grad85

Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times

Berichtdoor HennyM » do mei 12, 2016 10:26 pm

Mijn ervaring is dat zowel neem-olie en koolzaadolie effectief is tegen spint maar niet tegen trips en daarom dat ik dit jaar de plant alleen maar aan de achterkant van de bladeren natspuit met gewoon water, dat helpt zowel tegen spint als trips.

Verder komt er steeds zeep/olie op de grond als je deze niet afdekt voordat je gaat spuiten met een zeepoplossing en dat is gewoon niet goed.

Een andere aanname die ik wel eens lees is dat de plant dan vettig wordt maar dat is onzin omdat de olie verzeept met groene zeep en mensen die wel eens zeep gemaakt hebben weten dat dit nooit vettig kan zijn. Het wordt een soort wasachtig laagje op het blad en daarom dat het best wel lang werkt. Als je het op de juiste manier maakt kunnen dan ook nooit de huidmondjes van de plant verstoppen, wel neemt de plant zouten, mineralen en andere stoffen via diezelfde huidmondjes uit de zeepolie oplossing op. Groene zeep bevat veel kaliumzouten en daarom dat de planten er best goed uitzien na het spuiten, dat komt omdat het ook als bladvoeding werkt.
HennyM

Berichtdoor Grad85 » vr mei 13, 2016 8:25 am

Ik gebruikte nooit zeep met paraffineolie,gebruikte het op mijn Citrussen.

Heb ook nog eens verder gezocht op de bestrijding van spintmijten en de eieren. Dit komt uit het boekje Grootmoeders raad van Sigrid Heuer.
""Paraffineolie (witte olie)
Moeilijk te bestrijden ongedierte als de schild- wolluis, maar ook de spintmijt en de eieren ervan kunnen door een dun laagje paraffineolie gedood worden. De dieren stikken onder het laagje olie. In de speciaalzaak is paraffineolie zonder insecticiden verkrijgbaar voor de bestrijding van ongedierte... Let erop dat paraffineolie alleen gebruikt kan worden op kamerplanten met een hard blad. Planten met zacht blad kunnen schade oplopen bij het gebruik van paraffineolie.""
Grad85

Has thanked: 17 times
Been thanked: 36 times

Berichtdoor HennyM » vr mei 13, 2016 8:36 am

Goed om te weten, paraffine olie zit ook in kleine hoeveelheden in commerciële middelen tegen spint en dergelijke. Daarom dat men natuurlijk ook vaak vermeld dat je het product eerst moet testen op je planten.
HennyM

Berichtdoor HennyM » za mei 14, 2016 8:45 am

Misschien nog leuk om te weten is dat die spuitbussen die voor meer glans op bladeren gebruikt worden de werkzame stof ook gewoon uit minerale oliën bestaat, die je natuurlijk ook alleen bij harde bladeren mag gebruiken maar liever helemaal niet.
HennyM

VorigeVolgende

Keer terug naar Insecten en bestrijding