Spint en effectieve bestrijding

Re: Spint en effectieve bestrijding

Berichtdoor HennyM » di mei 17, 2016 7:43 pm

Hier de meest effectieve manier van spintbestrijding net zo effectief als Floramite, ik kende de behandeling al uit ervaring alleen voegde ik er spiritus en zeep bij en achteraf gezien was dit niet nodig. Zie hiervoor ook mijn "spint" berichten van vorig jaar.

De planten gewoon in lauw water van 20 graden Celsius een minuut dompelen, dat is alles.

Natuurlijk heb je dan ook bewijzen nodig naast de ervaring en de vraag waarom ik eigenlijk een jaar lang van alles geprobeerd heb terwijl dit toch al effectief was zoals ik al beschreven had.

Dat komt omdat er geen enkel middel voor honderd procent alle spint kan bestrijden en ik dus dacht dat dit wel kon, daarom zocht ik andere middelen maar spint duikt natuurlijk altijd weer op.

En natuurlijk dat op een gegeven moment de planten te groot worden om te dompelen en het vele werk natuurlijk.

Op dit moment zijn de planten nog spintvrij door ze drie weken bij een luchtvochtigheid van 100 % te houden en dat heeft ook nadelen, zoals ik al eerder schreef kan er calciumgebrek optreden.

Wetenschappelijk bewijs heb ik natuurlijk niet maar wetenschappers hebben dit dompelen wel onderzocht bij rozenstekken met een opmerkelijk resultaat.

Bestrijding spint op rozenstek
:)
HennyM

Has thanked: 1194 times
Been thanked: 771 times

Berichtdoor Sol » vr jun 30, 2017 1:54 pm

HennyM schreef:Hier de meest effectieve manier van spintbestrijding net zo effectief als Floramite, ik kende de behandeling al uit ervaring alleen voegde ik er spiritus en zeep bij en achteraf gezien was dit niet nodig. Zie hiervoor ook mijn "spint" berichten van vorig jaar.

De planten gewoon in lauw water van 20 graden Celsius een minuut dompelen, dat is alles.

Natuurlijk heb je dan ook bewijzen nodig naast de ervaring en de vraag waarom ik eigenlijk een jaar lang van alles geprobeerd heb terwijl dit toch al effectief was zoals ik al beschreven had.

Dat komt omdat er geen enkel middel voor honderd procent alle spint kan bestrijden en ik dus dacht dat dit wel kon, daarom zocht ik andere middelen maar spint duikt natuurlijk altijd weer op.

En natuurlijk dat op een gegeven moment de planten te groot worden om te dompelen en het vele werk natuurlijk.

Bestrijding spint op rozenstek

Ik heb voor het eerst met Spint te kampen dit jaar.
Ik heb m'n planten aan UV laten wennen door ze gradueel buiten te zetten half april.

M'n planten zijn te groot en de pot is 20L, dus te groot om te dompelen.

Is er een verband tussen planten buiten luchten half april en Spint oplopen? De planten stonden hoog van de grond op een tafel. Hoe verspreid spint zich? of zou m'n potgrond besmet zijn geweest?

Hij krijg je het ongedierte weg? ook uit kieren en spleten in de kozijnen?
Ook pyrethrum werkt niet op die #$%^ spint.
Sol

Has thanked: 42 times
Been thanked: 206 times

Berichtdoor san pedro » za jul 01, 2017 1:17 pm

plant vitality plus van BAC werkt heb ik goede ervaring mee. Het enige wat me er niet bij aan staat is dat ze niet vermelden wat er juist in zit. Ze beweren wel dat het niet toxisch is en volledig biologisch afbreekbaar. Het zou kunnen want na een jaar groeide er schimmel op de vloeistof bij mij :)

grts
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Berichtdoor Sol » za jul 01, 2017 2:53 pm

san pedro schreef:plant vitality plus van BAC werkt heb ik goede ervaring mee. Het enige wat me er niet bij aan staat is dat ze niet vermelden wat er juist in zit. Ze beweren wel dat het niet toxisch is en volledig biologisch afbreekbaar. Het zou kunnen want na een jaar groeide er schimmel op de vloeistof bij mij :)

grts

Bedankt voor de tip, maar dat spul is wel erg prijzig. Prijs: vanaf € 24,00 (250ml goed voor 5L spuitvloeistof).

Ik heb nu twee keer gespoten met pyrethrum, maar de spint lijkt zich er helemaal niets van aan te trekken en vermenigvuldigt zich als een tierelier. De pepers buiten lijken er geen last van te hebben.

Stuk voor stuk verliezen de pepers binnen allemaal hun knoppen en blad.

Had ik al gezegd: ik haat spint!

Dus in navolging van Noekepoek (alhoewel hij natuurlijk onnavolgbaar was), ben ik zelf op grondig onderzoek uitgegaan.

Ik heb de volgende cocktail in elkaar gemixt om het feestje van die spint eens danig te verstoren.

Van onze palmvrienden kreeg ik de tip om een ons wel heel bekend stofje te gebruiken: capsaïcine. Onderin de diepvries had ik ineens een bestemming gevonden voor die ondragelijk hete overjarige superhot pepers.
Verder viel mij op er dat op de vensterbank één plant niet aangetast werd: de citroenverbena. Ik begon met het trekken van een halve liter sterke thee van deze twee ingrediënten.
Ook heb ik veel inspiratie geput uit deze thread en na dit te toetsen aan enkele succesvolle commerciële middelen kwam ook olijfolie extra virgine in de mix.
Om de apolaire olie goed in emulsie te laten gaan voegde ik een paar druppels afwasmiddel en een scheutje spiritus toe.
Acetielzuur / aspirine doet menig plant's weerstand toenemen dus dat ging er ook bij.
Om de planten aan te sterken nog enkele druppels chilifocus en tot slot en schudden maar.

Dit alles heb ik in een spuitflesje gegoten en "BUITEN" (doe binnen een gasmasker op) vooral onder en op de bladeren en over de aarde gespoten.
Er ligt nu een mooie zijdeglans film over het blad. Het spul geurt nog heerlijk naar citroen ook.

Tot nu toe zie ik geen gluiperige draadspinnende onderkruipsels meer bewegen en daarvoor krioelde het ervan. :twisted:
Laatst bijgewerkt door Sol op za jul 01, 2017 6:48 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Sol

Berichtdoor donaldk » za jul 01, 2017 6:30 pm

Bayer heeft voor spint een ander middel in de natria biologische lijn waarin ook de Pyrethrum zit http://www.bayergarden.be/Products/n/Anti-Sect-Bio.

Maar ze hadden een ander middel, dat nu vervangingen is door Luxan's niet al te zoete kunstsuiker maltodextrine.
http://www.bluegreen.nl/masai-vloeibaar ... gsmiddelen

TEBUFENPYRAD
http://sitem.herts.ac.uk/aeru/ppdb/en/Reports/612.htm

Summit Agro heeft/had het ook
http://www.sipcam.com.au/label/summitag ... 107510.pdf

Deze lijkt de stop nog te verkopen, is makkelijker dan een $ aanbieder die 105$ vraagt, voor de 100MG.

http://www.sigmaaldrich.com/catalog/pro ... &region=NL

Heey, ik heb Carlo hier al heel lang niet meer gezien, maar hij en zijn Palmvrienden hebben nog een paar tips:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopi ... 14&t=15699

Floramite of bifenazaat, maar Amerikaanse versie even omgerekend naar hogere concentratie en liter van Bayer kom ik toch ook al op 344 dollar. De verzendkosten wil hij niet schatten, dus ik ga het niet bestellen alleen om die kosten te weten, lol. Maar laten we zeggen totaal 400 dollar, maal 1,21, kom je alsnog op 410 euro, als er geen andere heffingen zijn. Maar toch die Belg vraagt 600 euro per liter.
donaldk

Has thanked: 49 times
Been thanked: 580 times

Berichtdoor Sol » za jul 01, 2017 6:46 pm

Ik denk dat mijn mix nog geen € 0,25 gekost heeft. :)
Sol

Berichtdoor Sol » vr jul 21, 2017 10:06 pm

Ik heb voor zekerheid nog een keer behandeld, maar zie geen spint meer. :h
Sol

Berichtdoor san pedro » zo jul 23, 2017 12:05 pm

Ideaal, dat mengsel moeten we dus onthouden ;)
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Berichtdoor Abio » di aug 01, 2017 9:22 pm

Sol schreef:Ik denk dat mijn mix nog geen € 0,25 gekost heeft. :)

Over welke mix heb je het dan juist? Ik heb ook die kutbeestjes zitten, heb wel veel weg gekregen met een zachte verfborstel en daarna "iets minder biologisch" gespoten. Maar als ik hoor graag ook andere voorstellen zodat ik wat kan vergelijken.

Het lijkt wel op de ene plaag na de andere... Eerst rouwmugjes, waar ik nog altijd niet 100% van verlost geraakt ben, en dan nu weer die spint...
Abio

Has thanked: 0 time
Been thanked: 7 times

Berichtdoor donaldk » wo aug 02, 2017 6:55 pm

Van onze palmvrienden kreeg ik de tip om een ons wel heel bekend stofje te gebruiken: capsaïcine. Onderin de diepvries had ik ineens een bestemming gevonden voor die ondragelijk hete overjarige superhot pepers.
Verder viel mij op er dat op de vensterbank één plant niet aangetast werd: de citroenverbena. Ik begon met het trekken van een halve liter sterke thee van deze twee ingrediënten.
Ook heb ik veel inspiratie geput uit deze thread en na dit te toetsen aan enkele succesvolle commerciële middelen kwam ook olijfolie extra virgine in de mix.
Om de apolaire olie goed in emulsie te laten gaan voegde ik een paar druppels afwasmiddel en een scheutje spiritus toe.
Acetielzuur / aspirine doet menig plant's weerstand toenemen dus dat ging er ook bij.
donaldk

Has thanked: 49 times
Been thanked: 580 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Insecten en bestrijding