er komt een waas over de voeding, kennen jullie dat?

er komt een waas over de voeding, kennen jullie dat?

Berichtdoor koolrabi » do jan 10, 2019 3:19 pm

Ik doe een experiment met hydroponics. Vooral met pepers. Op zich gaat het wel goed. Ik gebruik A+B voeding, ze staan onder lampjes in een warme ruimte. Ik heb een paar yoghurtemmertjes als proef volgens de Kratky methode gemaakt. Maar nu zie ik bij een paar emmertjes een waas over de voeding. Bij andere emmertjes o.a. de tomaat, is dat niet het geval, daar is de voeding helder. Eerst leek het of de planten het ineens niet meer naar hun zin hadden, ze gingen slap hangen, maar dat heeft zich hersteld. Ik vroeg me af wat die waas kan zijn, en of het op den duur kwaad kan. De planten zijn nu 2,5 maand oud.

Wie herkent dit? En wie heeft een advies? Is er iets aan te doen? Kan het kwaad?

Mijn hydro-experiment heb ik beschreven op mijn website.
https://zolekkergezond.nl/kweken-op-water
met groene groet,

https://zolekkergezond.nl
koolrabi

Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Re: er komt een waas over de voeding, kennen jullie dat?

Berichtdoor Gijs » vr jan 11, 2019 6:34 pm

Die laag is een kamlaag. Dit zijn afgestorven bacterien. Ph van 6 ligt aan de hoge kant had hem eerder rond d ? 5.3 tot 5.5 gehouden. Heb je de voeding al eens ververst?
Gijs

Has thanked: 1129 times
Been thanked: 698 times

Berichtdoor koolrabi » vr jan 11, 2019 10:34 pm

@ Gijs: Dank je voor je reactie.

Ik begrijp na wat googelen dat een kaamlaag ook vaak voorkomt bij aquaria. En dat het probleem zich soms oplost en dat je moet verversen of de laag afscheppen. Ik heb inderdaad bij een paar pepers de emmertjes met voeding ververst en dat heeft wel wat geholpen. De laag is echter niet echt verdwenen, is terug gekomen, maar wel minder dan eerst. Maar dat kun je niet blijven doen, alles verversen, zeker niet als je de planten in grotere hoeveelheden voeding hebt staan. Dus vroeg ik me af of je het kunt voorkomen?

Ik heb onlangs mooie zwarte emmertjes gevonden van gerecycled plastic. Het lijkt alsof in die emmertjes de kaamlaag intenser is. Het is een vreemd gezicht zo'n dichte laag over de voeding. Is het mogelijk dat ook het plastic van het zwarte emmertje een reactie geeft? Bij de met zwarte ducttape beplakte yoghurtemmertjes is de reactie nl. minder heftig. Het gebeurt zowel met A+B voeding als met orchideeenvoeding die ik voor bv. basilicum gebruik.

Ik heb de Ph van de voeding naar 5,5 gebracht, ik hoop dat dat ook helpt.
met groene groet,

koolrabi

Berichtdoor dragon2 » za jan 12, 2019 11:16 am

Uit de aquariumhoek: de kaamlaag opzuigen door er een keukenpapiertje op te leggen en daarna zorgen dat het wateroppervlak in beweging blijft (luchtpompje oid), dan blijft het weg.
dragon2

Has thanked: 9 times
Been thanked: 5 times

Berichtdoor koolrabi » za jan 12, 2019 4:12 pm

Dragon2 hartelijk dank voor je advies. Ja, een luchtpompje dat is vast beter. Maar de eenvoud van de Kratky methode sprak mij wel aan. Ik ga eens kijken wat ik er verder aan kan doen. Dat keukenpapier ga ik in elk geval gebruiken.
met groene groet,

koolrabi

Berichtdoor Robert » zo jan 13, 2019 11:46 am

De vraag is of het kwaad doet...
Ik vermoed dat dit er ook is bij planten die in grond staan, maar dan zie je het gewoon niet, kan daar ook niet gaan druiven uiteraard.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor koolrabi » zo jan 13, 2019 10:45 pm

@ Robert: Ja, of het kwaad kan weet ik ook niet. Maar mijn gevoel zegt me dat het beter is als de voeding helder is. Het zou de plantjes kunnen belemmeren genoeg voedsel tot zich te nemen heb ik ergens (op youtube) gezien, maar daar was het verschijnsel wel iets erger dan nu bij mij. Ik ga kijken hoe het verder gaat. Ik kan natuurlijk het experiment doen, want ik wil er wel meer van weten, en hier en daar de waas laten zitten als die terugkomt. Ik heb alles nu schoon gemaakt.

Maar ben ik de enige die de Kratky methode gebruikt die hier last van heeft? Hoe doen anderen dat?
met groene groet,

koolrabi

Berichtdoor ioulus » di jan 22, 2019 11:12 pm

Ik gebruik ook de Kratky methode en heb af en toe ook last van die filmlaag.
Ik gebruik ook emmers waar een pompje bij inzit. Daar heb ik er dan geen last van.
Maar qua opbrengst of grootte van de plant merk ik er niet veel verschil van.

Succes :)
ioulus

Has thanked: 1137 times
Been thanked: 156 times

Berichtdoor koolrabi » wo jan 23, 2019 1:08 pm

Dank je Ilious voor je reactie. Fijn te horen dat de opbrengst niet lijkt te lijden onder de filmlaag. En kennelijk komt er ook bij jou niet altijd een filmlaag bij de Kratky methode. Klopt dat? Het bijzondere bij mij is dat het heel af en toe bij mijn zwart gemaakte yoghurtemmertjes gebeurt, maar bij mijn mooie zwarte emmertjes, gemaakt van gerecycled plastic, het systematisch gebeurt. Zowel bij A+B voeding alswel bij orchideeenvoeding die ik gebruik voor kruiden.

Ik zou graag willen weten wat het proces leidend tot die ‘onsmakelijke’ filterlaag beïnvloed. Wie weet krijg ik er nog meer inzicht in.
Maar onderwijl groeien de pepers wel mooi door. Ik zeef wat en soms vernieuw ik de voeding. Eens kijken waar het experiment op uit komt.
met groene groet,

koolrabi

Berichtdoor Ralf » do jan 24, 2019 1:25 pm

Volgens mij, en de info die ik daarover eens heb opgezocht, heeft het echt te maken met de beluchting. Op stilstaand water komt ook vaak zo'n laag. Of dat schadelijk is kan ik niet zeggen, ik begin komend jaar ook met de Kratky-methode zonder beluchting, of zoals in mijn kas met een rondpompend systeem. Bij het rondpompen komt er dus vanzelf zuurstof in de voeding (hij valt terug in het vat). Ik zal de ervaringen in mijn topic bij houden!
Ralf

Has thanked: 97 times
Been thanked: 154 times

Volgende

Keer terug naar Hydroponics