Lomp’s indoor pepertuin

Welkom op ChilliPeper.NL. De heetste site van de BENELUX
Stel je hier voor aan andere leden !

Re: Lomp’s indoor pepertuin

Berichtdoor Lomp » wo dec 26, 2018 9:51 am

donaldk schreef:Ligt eraan als hij een kamer met reddingsdekens of industriele aluminiumfolie heeft behangen, dan heeft hij genoeg hoogte om de plantjes op te binden. Maar ook dan zal toppen lonen, want je kunt hoogstens ~200 dagen vrij laten groeien bij een centimeter per dag, dus toppen om zijscheuten te stimuleren. Ga je voor hydro? Wat voor lampen gebruik je? En wat doe je tegen luis?

Niet René Barendse, maar die rechter was lomp.

Bedankt voor je reactie en je goede vragen!

Mijn vorige “kruiden” kweekte ik echt voor eigen gebruik dus helaas geen hele loods vol Haha. Wel heb ik een redelijke setup.
Mijn kweek setup bestaat uit twee tentjes en een zelfgemaakte propagator.

Tentje 1:
120x90x145cm(L*B*H)
220watt CFL 6500K
110watt tneon 9500K
180m3 buisafzuiger
1x clipventilator

Tentje 2:
120x120x200
660watt (6*110watt) DIY COB led 3500K
550m3 softbox afzuiger
1x clipventilator
Deze tent wordt aangestuurd door een Climate minigrower die de temperatuur op orde houdt en de lichten schakelt.

Hydro heb ik me nooit mee bezig gehouden. Wellicht dat dit voor in de toekomst iets leuks gaat zijn. Ik heb nu biocanna terra+ professional. Als voeding wil ik “omnipotent” voeding gaan gebruiken. Ik weet niet of mensen hier al bekent mee zijn.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Lomp

Has thanked: 6 times
Been thanked: 1 time

Berichtdoor Lomp » wo dec 26, 2018 11:49 am

Ohja en tegen ongedierte wil ik neemolie of rogis wonder spray gaan gebruiken. Dit werkt volgens mij heel goed en is een organisch middel.

Lomp

Berichtdoor Victorus » wo dec 26, 2018 1:14 pm

Ik zou de CFL's door wit licht (6500K) TL of LED's vervangen. Dat kost veel minder stroom, gaat langer mee en je hoeft minder te koelen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor donaldk » wo dec 26, 2018 2:00 pm

De PAR is dan ook veel en veel minder, zeker bij kunstlicht productie zul je dat gaan merken. En TL met electronisch voorschakel appaaart geeft maximaal 90 lumens per Watt, dus zoveel stroom zul je ook niet besparen en LED presteert over het algemeen niet beter. Als je opnieuw moets beginnen... Nu kun je eventueel je langzaam gaan verdiepen in speciale agriculture LED oplossingen, maar alles wat uit de general lighting komt zal niet echt beter presteren. Ik ben nog niet aan de kant met afgelopen seizoen, maar moet toch een warmte matje hebben en eventueel lampjes, want anders begin ik weer pas als het weer zomer is. Tips voor low budget spul, nu nog net op tijd voor China shopping? dus hier geldt alles is beter dan niets.

Oops het is een CFL, dus Spaarlamp/TL type, niet een ceramische lamp. Fabrikant/merk geeft geen lumens of par info. Maar concurrent doet dertien duizend lumens http://www.lorvert-paris.com/growshop-h ... /1129.html uit 200 Watt, dus 70 lumens per Watt, vergelijkbaar met veel commerciele LED lampen.

Er zijn nog niet veel LED oplossingen die kunnen concurreren met HID/HPS ~140 Lumens per Watt en HPS fotonen uitstraling.

LED concurreert op teeltspecifieke spectrum sturing en warmteontwikkeling.

TNEON is nog betaalbaar. Mij intrigeert die COB. Ik dacht daar ook aan toen ik onderstaand Big Clive tear down videootje zag

https://www.youtube.com/watch?v=uIspnsBp3o4

Maar ze zijn niet altijd goed:

https://www.youtube.com/watch?v=ars0N8-jFzU
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Victorus » wo dec 26, 2018 3:10 pm

De lichtopbrengst van een lamp is één ding. Maar het gaat er uiteindelijk om hoeveel licht er op de plant terecht komt. De bundeling van het licht door reflectoren speelt hierin een belangrijke rol. Een gewone reflector voor lampen die in kantoren gebruikt worden verspreidt het licht te veel. Een parabolische reflector die je boven de plant hangt zou ideaal zijn.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor Lomp » wo dec 26, 2018 3:10 pm

Victorus schreef:Ik zou de CFL's door wit licht (6500K) TL of LED's vervangen. Dat kost veel minder stroom, gaat langer mee en je hoeft minder te koelen.

Stroomkosten heb ik niet. Daarom dat ik ongestoord binnen kan hobbyen.

Dit zijn de lampen die ik nu heb hangen:
Afbeelding

[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/30922ff7a8efa2695256430539cf5feb.jpg[/img]

Lomp

Berichtdoor Lomp » wo dec 26, 2018 3:11 pm

donaldk schreef:De PAR is dan ook veel en veel minder, zeker bij kunstlicht productie zul je dat gaan merken. En TL met electronisch voorschakel appaaart geeft maximaal 90 lumens per Watt, dus zoveel stroom zul je ook niet besparen en LED presteert over het algemeen niet beter. Als je opnieuw moets beginnen... Nu kun je eventueel je langzaam gaan verdiepen in speciale agriculture LED oplossingen, maar alles wat uit de general lighting komt zal niet echt beter presteren. Ik ben nog niet aan de kant met afgelopen seizoen, maar moet toch een warmte matje hebben en eventueel lampjes, want anders begin ik weer pas als het weer zomer is. Tips voor low budget spul, nu nog net op tijd voor China shopping? dus hier geldt alles is beter dan niets.

Oops het is een CFL, dus Spaarlamp/TL type, niet een ceramische lamp. Fabrikant/merk geeft geen lumens of par info. Maar concurrent doet dertien duizend lumens http://www.lorvert-paris.com/growshop-h ... /1129.html uit 200 Watt, dus 70 lumens per Watt, vergelijkbaar met veel commerciele LED lampen.

Er zijn nog niet veel LED oplossingen die kunnen concurreren met HID/HPS ~140 Lumens per Watt en HPS fotonen uitstraling.

LED concurreert op teeltspecifieke spectrum sturing en warmteontwikkeling.

TNEON is nog betaalbaar. Mij intrigeert die COB. Ik dacht daar ook aan toen ik onderstaand Big Clive tear down videootje zag

https://www.youtube.com/watch?v=uIspnsBp3o4

Maar ze zijn niet altijd goed:

https://www.youtube.com/watch?v=ars0N8-jFzU

Zoek eens op Rubol. Die hebben super led-lampen.

Lomp

Berichtdoor donaldk » wo dec 26, 2018 6:54 pm

Victorus schreef:De lichtopbrengst van een lamp is één ding. Maar het gaat er uiteindelijk om hoeveel licht er op de plant terecht komt. De bundeling van het licht door reflectoren speelt hierin een belangrijke rol. Een gewone reflector voor lampen die in kantoren gebruikt worden verspreidt het licht te veel. Een parabolische reflector die je boven de plant hangt zou ideaal zijn.

LED armaturen heb je ook in 60 of 90 graden (medium of high-bay), met een mooie lumens per Watt waarde beginnen verkrijgbaar te worden. Veelal wil je wel grote openingshoek, opdat je de lampen laag boven je planten wilt hangen

Rubol groothandel heeft Cree 80CRI COBs nu heeft Cree een drop-in replacement serie met 90 CRI, zijn die ook al te koop? Ik vind ze nogal prijzig, maar ja growshop heh.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 610 times

Berichtdoor Lomp » wo dec 26, 2018 8:07 pm

donaldk schreef:Rubol groothandel heeft Cree 80CRI COBs nu heeft Cree een drop-in replacement serie met 90 CRI, zijn die ook al te koop? Ik vind ze nogal prijzig, maar ja growshop heh.

Zelf heb ik op advies van Rubol gekozen voor de Citizen CLU058-1825C4 80CRI.
Hier werden volgens hun de beste resultaten mee behaald. Zijn dure lampen maar je krijgt er zeker wat voor terug.

Lomp

Vorige

Keer terug naar Stel je voor