Tuindag in bokrijk

Mededelingen over de Website en het forum

Tuindag in bokrijk

Berichtdoor Lee » zo apr 29, 2012 11:26 pm

Alles staat klaar voor de tuindag in bokrijk :mrgreen:
Joke en Jan zijn 1 van de 200 standhouders, hun stand heeft nummer 141 en staan langs het arboretum. Zij zullen Chillipeper.NL vertegenwoordigen op hun stand dus het zeker de moeite waard om een kijkje te gaan nemen :idea:

Link naar bokrijk waar ook nog info te vinden is
http://www.bokrijk.be/nl/themaevenement ... indag.aspx

Routeplan.
http://www.bokrijk.be/Uploads/bokrijk/F ... C760B3.PDF

Flyer
http://www.bokrijk.be/Uploads/bokrijk/d ... .35.49.pdf

Domein Bokrijk
Bokrijklaan 1
3600 Genk

Ze hebben een pyramidetentje ter beschikking voor een promotiestand, plus extra plaats om het bezoek aan tafels te zetten.
De bezoeker kan van een proevertje en van hun confituren en sambalsaus genieten. Bovendien is er voor de liefhebber een gratis potje sambalsaus, peperflakes en zaadjes van een chillimix te krijgen zolang de voorraad strekt!!
Voor een democratische prijs kunnen er plantjes aangeschaft worden ;), niet alleen van de courante soorten,maar ook van de hetere en meer liefhebber soorten, natuurlijk ook tomaten planten.
Forumleden mogen zich natuurlijk altijd bekend maken ;)
Lee
Beheerder

Has thanked: 22 times
Been thanked: 72 times

Re: Tuindag in bokrijk

Berichtdoor Popo » wo mei 02, 2012 12:51 pm

Een collega is naar deze tuindag geweest en bracht me een zakje chilipoeder en een zakje zaadjes, of ik er iets mee kon doen.
Nu ben ik het bewaarderige type en wil de zaadjes wel gaan gebruiken (volgend jaar) maar; welke soorten zijn dit?
Er zitten behoorlijk wat zaadjes in dat zakje en ik kan aan de grootte, vorm en kleur wel zien dat het verschillende soorten zijn, maar welke?
Weet iemand welke "mix" dit is?

Het peperkraampje was volgens mijn collega het drukst bezocht!
Popo

Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times

Berichtdoor Billie » wo mei 02, 2012 12:53 pm

Jammer dat ik er niet bij kon zijn...Had, jammer genoeg, familiale verplichtingen...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor jan+jocactus » do mei 03, 2012 9:25 am

Tja popo,
je stelt een logische vraag, waarop ik een dom antwoord moet geven. Jo en ik hebben 600 zakjes gevuld met een mengeling van milde en iets scherpere pepers,zoals pimento de padron, jalapeno en jalapeno purple, chile de onza, peter pepper, lemon drop, rain forest, hot lemon, golden cayenne, tabasco en tabasco short yellow. Bovendien heeft onze vriend Guy van de peperzadenwinkel er nog 250 zakjes bijgevoegd, maar dat was met meer fijne zaden; 'k zou begot niet weten welke. Het is natuurlijk logisch dat je porties maakt van de zaden, die je het meest in voorraad hebt, maar toch hebben we getracht een mix te maken met voldoende verscheidenheid en zonder noemenswaardige moeilijkheidsgraad. Dit laatste om de beginnende liefhebber niet bij een eerste zaaisel te moeten ontmoedigen. De zaden zijn goed door elkaar gehusseld. Het is dus schier onmogelijk om de soortjes uit elkaar te puzzelen. Twee dingen kan ik je wel meegeven: je hebt verse zaden van het vorig seizoen, voldoende kiemkracht gegarandeerd; en de grote zaden zijn van een van de eerste 4 soorten, de andere van de rest.
In elk geval, veel zaaigenot...
Wat het chilipoeder betreft -wij hebben zoveel mogelijk de mensen gewaarschuwd- dit is een mengeling van de scherpe tot zeer scherpe soorten. Wij hebben geadviseerd om de inhoud van zo'n zakje te laten trekken in een halve liter olie, om na een 14-tal dagen eventueel naar smaak aan te lengen. een verwittigd man is er twee waard!
Straks meer nieuws over de afloop van Bokrijk-tuindag.
groetjes
Jan en Joke
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor jan+jocactus » do mei 03, 2012 1:51 pm

Bokrijk is verleden; even een korte terugblik.
Wij hadden ons nochtans goed voorbereid... meer dan 800 zakjes chilizaden in mix, ongeveer 600 zakjes met 3 à5 gram chilipoeder, 16 liter verse chilisaus, niet té dwingerig maar toch heter dan de gewone sambal,50 potjes chiliconfituur en 400 foldertjes. Veel te veel, dacht ik.... alles op. Maar ja, gratis is voor niks en zodoende... . Edoch, om een gepaste promotie te maken voor je liefhebberij moet je de mensen op een aanlokkelijke manier willen aanspreken.
Om 6.15u aangekomen op het terrein. Jo eiste een dringende toiletstop, ge kent dat -zoals bij de kleine kinderen- je bent amper 5 minuten onderweg en ze krijgen buikkramp...
Alles was, voor het vroege uur, nog betrekkelijk rustig... tot de eerste bakken werden uitgeladen... als mieren op een suikerklontje... . Ikzelf had gewed op een rustige dag met matige interesse. Chaos was niet ingecalculeerd; én dat werd het! Handen te kort, hees van uitleg te geven, veel mensen gezien maar niemand echt bekeken; zelfs onze eigen kinderen niet, die even kwamen kijken hoe of alles draaide. Meer dan 750 tomaten- en chiliplanten zijn van eigenaar veranderd aan een democratische 1 euro, ongeacht de graad van zeldzaamheid, alles door mekaar, dat rekent het makkelijkst... . Aan de promotiestand werd naar hartelust geproefd van chips en/of kroepoekjes met chilisaus of -confituur.
Welke soorten werden het meest gevraagd, Raar maar waar, enerzijds de heetste chili's zoals de trinidads, 7pod,bhut jolokia en het gamma habanero's, anderzijds de milde mole- en vulpepers, als jalapeno, chilhuacle, chili de onza. Gelukkig had ik van alle soorten voldoende bij. Maar wie gaat er nou denken dat op een markt van gewone doorsnee-plantenliefhebbers zomaar even 60 bhut jolokia en bij de 100 trinidads gaat omzetten, én dan nog tekort hebt.
Wij leerden meteen dat de culinaire scene zich de laatste jaren erg toegespitst heeft op het gebruik van chilies. Een man als Jamie Oliver is weliswaar dé gigant uit het rijtje van de TV-koks. Zijn naam is meermaals gevallen. Maar tevens hebben de mensen toch wel mee dat chilipepers niet alleen spicy maar ook erg gezond zijn. Natuurlijk heb je van die apothekers die per sé willen apostelen dat je van chilipepers reuma, maagzweren en zelfs keelkanker krijgt. Die werden door de omstaanders gelijk op meewarig gelach onthaald. Zoals een indonesische mevrouw, die met de handen vol hete juweeltjes, grinnikend reageerde:"Da's best mogelijk, maar dan toch niet in mijn familie, en die is erg groot!".
Ook de tomaten kregen heel wat aandacht. Jo stond bij die planten en 'k heb haar de ganse dag gehoord maar niet gezien. Achteraf blijkt dat alle mogelijke kleuren van tomaten gevraagd werden, als 't maar geen gewoon rode zijn... . O tempora, o mores. Elke tijd heeft zijn zeden, dat wisten de Romeinen al...
Terwijl de andere standhouders om 6 uur 's avonds reeds ingepakt en vertrokken waren, moesten wij tot halfacht blijven staan, voor wij ons eerste plantje terug konden inladen... .
Conclusie: een pracht van een dag, MAAR... chaotisch, toch nog té weinig voorbereid, zulke drukte was niet voorzien, en nadien een dag platte rust.
Naast de 'gewone' kweekadviezen hebben wij de mensen aangeraden om te planten tegen de eerste nachtvorst in huis te halen en te behandelen als kamerplant, enerzijds voor de (interessante) na-oogst, anderzijds voor een snellere start in het volgend voorjaar. Blijkbaar een goede hint, want dat deed menigeen blij verrast opkijken. Ook aan ons publiek meegedeeld dat de ornamentals ook best eetbaar en genietbaar zijn, indien ze door de kweker op een milieubewuste manier zijn opgekweekt... .
Ondertussen zijn we talloze malen uitgenodigd op diverse plantenbeurzen, maar dat hebben we uit principe geweigerd; het is een hobby en meer dan één beurs hoeft voor ons niet; Dus, wie de fakkel wilt overnemen... .
Ach ja, de fotootjes zijn voor ons Joke, want daar heb ik heus geen kaas van gegeten. Noteer wel dat ze pas na 16u de tijd kreeg om enkele snapsshots te forceren...
groetjes, Jan
jan+jocactus

Has thanked: 3256 times
Been thanked: 1723 times

Berichtdoor majoker » do mei 03, 2012 2:13 pm

We zullen maar direct verder gaan met enkele foto's.
Op de middag had ik de keuze tussen een hap brood of het fototoestel.
Sorry maar het brood heeft gewonnen
inderdaad ,gekkenwerk maar we hebben het gehaald,
nu nog een hoop sorteerwerk en zorgen dat er nog planten op tranfer gaan ,
naar waar ?,
GEEN IDEE!!!!!!!!
Liefhebbers hier op het forum? kom maar af ,liefst eerst en pbtje
Weet niet waar te beginnen
Help ben img-code kwijt die zit hier niet,
Foto's op komen dan op jan en jo zijn weer bezig ,kweekseizoen 2012
Groetjes joke
majoker

Has thanked: 279 times
Been thanked: 897 times

Berichtdoor incendia-nl » do mei 03, 2012 6:14 pm

Zo, mooi verhaal hoor :D Prachtig om te horen dat er zoveel vraag en interesse is voor pepertjes. Vooral dat de pittige soorten zo gretig aftrek vonden verbaast me; hier in Nederland schreeuwt men moord en brand als er alleen al 'peper' op een verpakking staat, en dan smaakt het nog meestal naar paprika..
Toch fijn dat het blijkbaar erg leeft :)
incendia-nl

Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Berichtdoor combek » do mei 03, 2012 8:05 pm

Het was schitterend. Pepertjes zijn voor de niet-zelf-zaaier toch erg moeilijk en/of duur te krijgen. Keek persoonlijk al enkele maanden uit naar de plantendag om, voor een eerste keer, al enkele ontsproten plantjes op de kop te tikken. Bedankt ook voor de zeer geduldige uitleg! Ik begin in België af en toe zelfs verse jalapeno's te vinden in een kleine carrefour alhier. Misschien begint het toch wel echt op te komen :-)
combek

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Berichtdoor Mir2311 » do mei 03, 2012 9:25 pm

Klinkt als een zeer geslaagde dag.
En dan is het helemaal mooi dat je merkt dat de mensen "out of the box" gaan.

Jullie verhalen zijn altijd geweldig om te lezen, heb er smakelijk bij zitten lachen :D .
Mir2311

Has thanked: 22 times
Been thanked: 5 times

Berichtdoor Brijske » vr mei 11, 2012 6:34 pm

Potverdorie! Had ik dat geweten dat jullie er waren, dan was ik zeker langs gekomen. Ik woon in Bokrijk en ga jaarlijks naar de tuindag. Maar dit jaar heb ik geen tijd voor pepers omdat we een huis gaan bouwen en dus ook niet in Bokrijk geraakt. Echt klote,man! Nu weet ik weer hoeveel ik de pepertjes mis :? :? Dus dit jaar gaan jullie geen posts of reacties krijgen van mij, maar volgend jaar zet ik een patat van een serre neer en een huis met de achterkant op zuid gericht en DAN vlieg ik er weer in... Voor de rest wens ik jullie allemaal een super peperjaar en een wonderbaarlijke oogst toe :h :h :h

Mega groetjes

Brijske :D :D
Brijske

Has thanked: 1 time
Been thanked: 0 time

Keer terug naar Forum Mededelingen