Pepers roken

Re: Pepers roken

Berichtdoor Hampie » ma dec 21, 2015 2:21 am

Erg moeilijk om hier iets zinnigs over te zeggen. Heb zelf geen/weinig ervaring met koud roken. Met het warm roken van paling en andere vissoorten des te meer.
Voordat je gaat 'roken' moet je het produkt eerst goed 'drogen', hetzij aan de lucht/wind of droog 'stoken' met matig vuur en alle luikjes/kleppen open.
Een te nat/vochtig produkt 'pakt' de rook niet en volgens de geleerden krijg je een 'bitter' produkt.
Zelf pekel ik paling één nacht over (12 uur plusminus) waarna ik ze opspeet en nog een nacht in de koelcel hang om de volgende dag gerookt te worden.

Pepers zijn geen palingen natuurlijk en warm roken is geen koud roken, maar het eerst drogen lijkt mij geen onzin toe.

Het vocht in de pepers moet je sowieso kwijt. Ik zou dus zeggen eerst rustig aan de pepers boven je vuur drogen en daarna pas alle luikjes/kleppen dicht en roken.

Haastig spoed is zelden goed!!!

Ik zou zo zeggen; eerst veel lezen en info opsnuiven, daarna zelf experimenteren.

Btw wat ook erg leuk en lekker is als je toch bezig bent, is het roken van grof zeezout.

En mocht je nu al helemaal geen zin meer hebben om je pepers te gaan roken, dan kun je er altijd ook nog chili-zout van gaan maken.

Succes!!!
Hampie

Has thanked: 2193 times
Been thanked: 1255 times

Berichtdoor Jan » ma dec 21, 2015 8:11 pm

Hier alleen ervaring met warm roken. Ook in de weber gaat het prima. Helaas is idd de kleur een uitdaging, zeker met helder rood of erger geel/oranje.

Anderzijds niemand kan verwachten dat een ROOKgerecht geen grijs/zwart/grauw tint heeft, die heeft het proces gewoon niet begrepen.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 159 times
Been thanked: 391 times

Berichtdoor Ralf » ma dec 21, 2015 9:32 pm

Je kunt op een Weber prima roken hoor. Helaas is het wel héél moeilijk om echt koud te roken. Het is een soort tussenvorm als je de temp. laag houdt. Het voordeel is dat je rookt en droogt tegelijkertijd en het effect is prima. Ik heb op die manier chipotle gerookt en dat ging prima. Voor betere kleuring en een ander rook-resultaat, zou ik altijd koud roken. Houdt wel rekening met hele lange rooktijden met zo'n generator, tot aan 48 of 72 uur is best mogelijk, afhankelijk van het gewenste resultaat. Voor attributen en rookmot en allerlei andere zaken kun je prima terecht bij http://www.rookovens-online.nl/
Ik heb deze generator: http://www.rookovens-online.nl/a-294410 ... uk-recept/
Overigens is het boek 'Over Rook' van Meneer Wateetons daar ook verkrijgbaar...
Ik rook al enige tijd allerlei voedingsmiddelen en leer nog steeds veel. Mocht je vragen hebben dan kan ik je waarschijnlijk wel een klein stukje op weg helpen..

Succes! :h
Ralf

Has thanked: 96 times
Been thanked: 151 times

Berichtdoor Koenv » wo jan 27, 2016 11:23 pm

Ik ga het dit jaar zeker opnieuw doen,
Vandaag nog maar eens gebleken dat dit gerookte poeder echt alles een fantastische smaaktoets kan meegeven
(Heb het bij pompoensoep gedaan).

Ff afwachten hoe, vond het op de weber met 4 kolen echt wel iets te tricky.
Langs de andere kant is het weer een excuus om een middagje buiten te zitten met de nodige verfrissingen erbij.
Laat die zomer maar komen!
Koenv

Has thanked: 618 times
Been thanked: 662 times

Berichtdoor Ralf » do jan 28, 2016 9:00 pm

ik kan uit ervaring vertellen dat de aanschaf van zo'n koudrook-generator serieus de moeite waard is (om koud te roken dus he ;) )
Ralf

Has thanked: 96 times
Been thanked: 151 times

Berichtdoor Jan » za jul 28, 2018 7:51 am

We dwalen in het kweektopic wat af. Hier is een van de rooktopic van een paar jaar geleden.

Ik heb 3 jaar geleden deze zak bij mijn lokale slijterij kunnen kopen. Zal vast ook wel online te krijgen te zijn. Eigenlijk bedoeld om een flink vuur te maken en dan op de resten te barbequeën. Maar ik gebruik gewoon mijn favoriete briketten en dan 1 druivenstronk erop voor de rook. Uiteraard is dat warm roken.

Afbeelding
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 159 times
Been thanked: 391 times

Berichtdoor Victorus » za jul 28, 2018 2:13 pm

Warm roken zal ook best wel goed gaan. Tenslotte is de pimenton uit Spanje (ingrediënt voor chorizo, paella en veel andere Spaanse gerechten) op een smeulend houtskoolvuur gerookt voordat deze tot poeder gemalen wordt.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Sol » za jul 28, 2018 3:50 pm

Als ik het zo lees en resumeer, dan zou ik eerst de pepers in de dehydrator stoppen op 57 graden (smaak blijft dan het beste behouden) en vervolgens heeft roken op een BBQ (op een schaaltje) en daarna tot poeder vermalen. Eerst tot poeder vermalen en dat roken zou ook moeten kunnen volgens Jan.
Sol

Has thanked: 46 times
Been thanked: 225 times

Vorige

Keer terug naar Tips en Trucs