Nieuwe groepsaankoop a+b voeding

Re: Nieuwe groepsaankoop a+b voeding

Berichtdoor Markos » zo maart 11, 2018 3:25 pm

goosman schreef:
Markos schreef:Even inventariseren, wie wil er allemaal zeker?
goosman: 5L

Ik wil wel eerst even weten wat het gaat kosten voor je mij als zekerheidje opschrijft... :P
haha ja dat had ik er ff bij moeten vermelden. Mijn doel is om het voor die 24,95 voor elkaar te krijgen net als bij wagpep. Ik moet echter gewoon particulier inkopen en dus geen bulkprijzen. In het ergste geval is het max 2 euro duurder, is het nog duurder dan doe ik het niet want dan vind ik het te duur. Maar ik zal de definitieve prijs uiteraard vertellen voordat ik inkoop. Ik moet alleen even weten hoeveel mensen er ongeveer willen, want als er meer mensen willen wordt de inkoop gunstiger.
Markos

Has thanked: 28 times
Been thanked: 130 times

Berichtdoor carlo » ma maart 12, 2018 8:10 pm

Ik wil ook graag grondstoffen voor 5 liter A en 5 liter B te maken.

Volgens Wagpep is het ook goed te gebruiken voor de tomaten dus kan ik zowel de tomaatjes als de pepers voorzien.
Wel een raar verhaal overigens omdat je voor de tomaten 3 stages had toen Billie het nog maakte. Elke stage was daarin bedoeld voor een bepaalde groeifase (zaailing, bloei, vrucht) En dan ook weer raar dat dat bij pepers niet nodig is.
carlo
Moderator

Has thanked: 132 times
Been thanked: 215 times

Berichtdoor Ilovebrewski » ma maart 12, 2018 9:35 pm

Dat geld voor mij toch ook wel [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor donaldk » di maart 13, 2018 1:26 am

Werkelijk, ik heb het daar wel eens overgehad met Billie, je kon wel een ietsje optimaliseren voor tomaten, maar dat was toen al één stage voeding, zoook voor de aardbeien. Maar ik was er niet direct bij;-), eerder is er veel geexperimenteerd. Aanvulling op Kristalon rood werd aangeraden herinner ik mij van toen al oude threads.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Robert » di maart 13, 2018 10:45 am

carlo schreef:Volgens Wagpep is het ook goed te gebruiken voor de tomaten dus kan ik zowel de tomaatjes als de pepers voorzien.
Wel een raar verhaal overigens omdat je voor de tomaten 3 stages had toen Billie het nog maakte. Elke stage was daarin bedoeld voor een bepaalde groeifase (zaailing, bloei, vrucht) En dan ook weer raar dat dat bij pepers niet nodig is.

Het verhaal klopt, je kunt voor iedere plant een andere samenstelling maken, en zelfs voor de diverse groeifases. Dat laatste is voor pepers/paprila's dan weer minder/niet zo belangrijk dan voor bijvoorbeeld tomaten. Verder kun je nog een aparte samenstelling maken voor een recirculerend systeem en een niet recirculerend systeem waarbij je bij iedere voedingsgift iets meer geeft en zo de grond/substraat doorspoelt om te voorkomen dat er voedingsstoffen ophopen.

Maar de grote vraag is of deze (minimale) verschillen voor ons hobbyisten nu zo spannend zijn?
Voor de professionele glastuinbouw is dat een ander verhaal. Daar kun je door het toch al volledig geautomatiseerde voedingssysteem alle kleine extra opbrengsten dan mooi meepakken, iedere % extra opbrengst is dan vele euro's.

Ik ben inmiddels al heel wat jaar aan het experimenteren met het zelf maken van voeding, heb zowel tomaten- als paprika-samenstelling gemaakt en dat gebruikt voor zowel tomaten, paprika's, pepers, augurken, kamerplanten enz.
Mijn conclusie als "hobbyist" is dat ik geen verschil heb gemerkt, heb ook niet bijgehouden of de ene voeding nu wat meer of minder productie oplevert. In alle gevallen hebben de planten het er uitmuntend op gedaan t.o.v. alle voorgaande kweekmethoden zonder deze fantastische A+B voeding.

In mijn hydrosysteem heb ik afgelopen jaar voeding gebruikt voor een "recirculerend" systeem (zitten iets minder voedingsstoffen in). Dat heeft als voordeel gehad dat gedurende het hele seizoen er helemaal geen aanpassing voor de EC en pH nodig is geweest t.o.v. de vorige jaren waar na verloop van tijd de EC toch echt wel opliep.
En de planten deden het er perfect op, zonder dat er zichtbare voedingstekorten aan de planten te zien waren.
Was het mogelijk geweest een wat grotere opbrengst te krijgen met een andere samenstelling en controle van de meststof? Misschien, ik kan het niet "meten", ik klaag er in ieder geval niet over ;-)

Kort samengevat, je kunt iedere samenstelling maken (wat het samenstellen van de verschillende voedingen weer extra ingewikkeld maakt/tijd kost), en of dat voor ons hobbyisten nut heeft, ik betwijfel het....
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor donaldk » di maart 13, 2018 3:34 pm

Standaardaanpassingen op pagina 44 en 46: http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs/fulltext/218455. Daarnaast aanpasingen op basis van meten.

Maar voor mij nog een beetje acracadabra;-).
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Jan » di maart 13, 2018 8:56 pm

Met een prijs van rond de €25 euro doe ik ook mee voor de 5L. De laatste Billie voorraad is nu op en ik ga beginnen met de WagPep variant. Eind van dit seizoen moet ik dus een nieuwe leverancier hebben. :D
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 400 times

Berichtdoor Ilovebrewski » di maart 13, 2018 10:14 pm

Rond de 25 euro is akkoord voor mij [THUMBS UP SIGN]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor Koenv » di maart 13, 2018 10:43 pm

Ik doe ook zeker mee! Graag voor 5 liter :)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Koenv

Has thanked: 618 times
Been thanked: 662 times

Berichtdoor Eugene » wo maart 14, 2018 8:12 pm

Ik las dat Wagpep nog voorraad had, maar als hij niets meer laat horen dan doe ik hier mee. Graag 2x 5l.
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde