Chilivoeding.nl A+B complete voeding - bestel nu -

Re: Chilivoeding.nl A+B complete voeding - bestel nu -

Berichtdoor Hampie » do maart 30, 2017 2:19 pm

Wat betreft het aanmaken met demiwater; ik meen het laatst ook gezien te hebben bij de action. Heb toen helaas niet op de prijs gelet, maar meestal zit dat bij action wel ok.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2121 times
Been thanked: 1241 times

Berichtdoor Hampie » do maart 30, 2017 9:06 pm

AfbeeldingHampie heeft sinds kort zijn eigen demi-water installatie. Nu nog het water eruit zien te krijgen...

Hampie
Hampie

Berichtdoor Demier » vr maart 31, 2017 8:41 am

Ik heb dit 2 jaa geleden bij de Hubo in Belgie gekocht, kost daar geen reet.
5 liter kruiken, heb je gijk mooie kruiken als je 5 liter wil maken, koste iets van 1 euro per vat.
gr Mat
Demier

Has thanked: 1 time
Been thanked: 86 times

Berichtdoor Nedlets » vr maart 31, 2017 8:51 am

Is er iemand die nog wat meer info kan verstrekken over hoe geconcenteerd mogelijk de meststof kan zijn zonder dat het een reactie aan gaat? (Ik wil geconcentreerde meststof laten toevoegen aan een automatische bewatering)
Nedlets

Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Berichtdoor Markos » vr maart 31, 2017 10:06 am

Nedlets schreef:Is er iemand die nog wat meer info kan verstrekken over hoe geconcenteerd mogelijk de meststof kan zijn zonder dat het een reactie aan gaat? (Ik wil geconcentreerde meststof laten toevoegen aan een automatische bewatering)

Ik begrijp het niet echt, waarom zou die meer geconcentreerd moeten zijn? Dan wil je toch nog steeds dezelfde verhouding? Maar ipv bijvoorbeeld 1L gebruik je 100L, dus dan doe je er geen 5mL maar 500mL bij?

Demier schreef:Ik heb dit 2 jaa geleden bij de Hubo in Belgie gekocht, kost daar geen reet.
5 liter kruiken, heb je gijk mooie kruiken als je 5 liter wil maken, koste iets van 1 euro per vat.
gr Mat

Ah Hubo in Nederland heeft die ook, maar dan 2 euro voor 5 Liter.
https://www.hubo.be/nl/p/gedemineralise ... 15202.html

Maar gewoon water was ook geen probleem toch? Verschil is minimaal? En om het makkelijker te mixen wil je warm water dus ik denk dat ik dan gewoon even water ga koken, afkoelen en dan mixen.
Markos

Has thanked: 19 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Nedlets » vr maart 31, 2017 10:57 am

Nou zonder om heel diep op de materie in te gaan wil ik gebruik maken (of een poging tot) van een Venturi systeem. In het kort heb ik automatische druppelbevloeing in de tuinkas en hier wil ik alles in de kas op aansluiten (tomaten, pepers voornamelijk). Middels Venturi heb ik ergens in het circuit een reservoir met 'pure' meststof en door de waterdruk wordt de meststof toegevoegd in de druppelbevloeing en worden zo de planten bemest. De geconcentreerde meststof wordt dus toegevoegd aan kraanwater waardoor hij automatisch mengt.

Het zoeken van goede verhoudingen wordt nog lastig maar de meeste automatische systemen middels tapwater maken allemaal gebruik van geconcentreerde meststof. Alleen lees ik dus hier dat ze reageren ongeconcentreerd. Ik kan ook automatisch bemesten maar waarom zou ik dat doen als ik alles automatisch heb draaien?
Nedlets

Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times

Berichtdoor Scoozy » vr maart 31, 2017 12:12 pm

Persoonlijk vind ik voor wat een 5L bidon kost in de winkel rond de 1€ denk ik het niet de moeite om er een installatie voor te kopen, ik heb ongeveer 6 bidons nodig op 1 seizoen dus 6€ per seizoen. Als je de kostprijs van zo een toestel + elektriciteit rekent denk ik niet dat je onder die 6€ zult komen voor 30 liter demi water !?

Mvg Scoozy.
Scoozy

Has thanked: 18 times
Been thanked: 25 times

Berichtdoor Robert » vr maart 31, 2017 9:45 pm

Voor wat betreft het venturi systeem, dat wordt behoorlijk lastig om met simpele middelen te maken. Je hebt dan namelijk 2 of eigenlijk 3 venturies achter elkaar nodig. De eerste mengt dan de A bij het leidingwater, de 2e de B component en eventueel een 3e met zuur om de pH juist te krijgen.
En dat moet dus behoorlijk precies werken, die 5 ml per liter is natuurlijk maar heel weinig. Of je kunt de voeding die je bijmengt misschien vooraf verder verdunnen in een concentratie die overeenkomt met de mengverhouding van de venturi. Misschien zou je ook de A en B component om en om/na elkaar kunnen geven, dan mengt het vast ook wel in de grond met elkaar vermoed ik.
Wat in ieder geval niet kan is de A en B vooraf geconcentreerd mengen en daarna in het venturi systeem toepassen.
Wat ook kan is vooraf een vat met verdunde voeding te maken en dit d.m.v. een geschikt pompje in het druppelsysteem pompen.
Robert
Moderator

Has thanked: 198 times
Been thanked: 1208 times

Berichtdoor Hampie » vr maart 31, 2017 10:58 pm

Scoozy schreef:Persoonlijk vind ik voor wat een 5L bidon kost in de winkel rond de 1€ denk ik het niet de moeite om er een installatie voor te kopen, ik heb ongeveer 6 bidons nodig op 1 seizoen dus 6€ per seizoen. Als je de kostprijs van zo een toestel + elektriciteit rekent denk ik niet dat je onder die 6€ zult komen voor 30 liter demi water !?

Mvg Scoozy.

Wij gebruiken het in ons restaurant. De glazenspoelmachine wordt gevuld met demiwater uit dit apparaat. Nu hoeven wij het glaswerk niet meer af te drogen en te poleren. Alles droogt nu streeploos op.
Om het water eruit te halen zal ik ergens een aftapkraan tussen moeten maken denk ik. Water scheppen uit de glazenspoeler wordt hem niet want hier wordt automatisch wasmiddel aan toegevoegd.
Wij zijn echter superblij met deze nieuwe machine.

Hampie
Hampie

Berichtdoor Erny » za apr 01, 2017 2:17 am

Geweldig dat jullie het voor mekaar hebben. Hulde! :h

Het demiwater heb ik alleen gebruikt om in eerste instantie de 5L A en 5L B aan te lengen. Voor het verder verdunnen, teneinde het aan de planten te geven, gebruik ik hemelwater.

@Hampie, wat moet het barpersoneel nou doen dan als er niets meer te poleren valt??? :o

En @Nedlets, misschien kun je voor je bevloeiingsvragen een apart topic openen? Anders wordt dit weer zo'n onnavolgbaar topic waar de bruikbare informatie moeilijk te vinden is. ;)
Erny

Has thanked: 159 times
Been thanked: 121 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde