Goede voeding voor mijn pepertjes

Re: Goede voeding voor mijn pepertjes

Berichtdoor Victorus » ma mei 28, 2018 8:29 am

Met Noekepoeksap gaan de hoeveelheden van al deze elementen behalve kalium en calcium omhoog. Hoeveel hangt af van de dosering.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor Sol » di mei 29, 2018 10:44 pm

Victorus schreef:Met Noekepoeksap gaan de hoeveelheden van al deze elementen behalve kalium en calcium omhoog. Hoeveel hangt af van de dosering.

15 ml / Liter voor gietwater / kratky systeem.

Is kalium niet eenvoudig toe te voegen middels een of ander huis tuin en keukenmiddeltje opdat Noekepoeksap nog beter wordt? Calcium zit waarschijnlijk al in kraanwater.
Sol

Has thanked: 44 times
Been thanked: 212 times

Berichtdoor Victorus » wo mei 30, 2018 6:14 am

Met te weinig calcium (Ca) heb je kans op neusrot. Calcium moet in oplosbare vorm aanwezig zijn door toevoeging van calciumnitraat of door aanzuring met salpeterzuur of citroenzuur, dat het kalk in het kraanwater omzet in oplosbare zouten. Alle andere voedingsstoffen inclusief kalium zitten in de meeste "gewone" plantenvoeding. Maar bedenk wel dat de micro nutriënten, zouten van zink, molybdeen, borium, koper e.d. niet of nauwelijks in noekepoeksap voorkomen. Noekepoeksap is dus geen volledige pepervoeding; het geeft de planten alleen een boost als ze te weinig voeding gehad hebben.
Victorus

Berichtdoor Sebastian » wo mei 30, 2018 7:11 am

Sebastian schreef:
stan schreef:Sorry maar ChilliFocus is echt totaal anders dan de A en B voor pepers. Tomaat is idd ook nachtschade. Tomatenvoeding kan wel in een andere verhouding dan voor tomaten.
Vertel...

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Wilt iemand mij hier nog antwoord op geven?

Groetjes,

Sebastian

Sebastian

Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor Victorus » wo mei 30, 2018 8:54 am

Sebastiaan schreef:

Ik ben het niet met Stan eens, maar het is aan Stan om z'n stelling te onderbouwen. De N, P, K, Mg, Ca, S waarden zijn weliswaar niet precies aan elkaar gelijk bij A+B en ChilliFocus maar ze verschillen niet zo veel om ChilliFocus de kwalificatie "echt andere voeding" te geven. Bovendien gebruikt de plant in de verschillende groei- en bloeifases verschillende hoeveelheden van de zouten uit de voeding. Dus (kleine) verschillen in de percentages zullen maar weinig uitmaken. Wat betreft de micro componenten in de voeding, die zijn in beide voedingen aanwezig, ook niet in gelijke mate, maar dat alles is niet zo kritisch. Bijvoorbeeld de hoeveelheid borium (B) zijn bij beide voedingen niet precies gelijk. Maar bedenk ook dat borium ook in het kraanwater zit, zij het in kleine hoeveelheden en het percentage verschilt per gemeente. Ook andere micro nutriënten komen in leidingwater voor.

ChilliFocus is buiten Nederland de meest gebruikte voeding onder amateur kwekers. Die zouden echt wel gaan klagen als het spul niet goed werkt.

De vraag of pepervoeding ook geschikt is als tomatenvoeding kan met JA beantwoord worden.
Victorus

Berichtdoor goosman » wo mei 30, 2018 10:54 am

De discussie wordt imho een beetje academisch voor de gemiddelde hobbyist (persoonlijk geen problemen mee, hoor). Als je de meest optimale voeding zou willen is daar een programma voor (HydroBuddy) om de exacte samenstelling te berekenen. Echter, andere factoren zoals standplaats, lokale samenstelling van het kraanwater, het weer, predatoren, kweekmedium, grootte van de pot of zak waarin je kweekt spelen ook allemaal een rol in het kweekresultaat. Ik wil niet zeggen dat het belang van specifiek voor chili samengestelde A&B wordt overschat, maar met alternatieven komt de gemiddelde hobbyist ook wel een heel eind. ;)
goosman

Has thanked: 733 times
Been thanked: 442 times

Berichtdoor Sebastian » wo mei 30, 2018 5:59 pm

Victorus schreef:Sebastiaan schreef:

Ik ben het niet met Stan eens, maar het is aan Stan om z'n stelling te onderbouwen. De N, P, K, Mg, Ca, S waarden zijn weliswaar niet precies aan elkaar gelijk bij A+B en ChilliFocus maar ze verschillen niet zo veel om ChilliFocus de kwalificatie "echt andere voeding" te geven. Bovendien gebruikt de plant in de verschillende groei- en bloeifases verschillende hoeveelheden van de zouten uit de voeding. Dus (kleine) verschillen in de percentages zullen maar weinig uitmaken. Wat betreft de micro componenten in de voeding, die zijn in beide voedingen aanwezig, ook niet in gelijke mate, maar dat alles is niet zo kritisch. Bijvoorbeeld de hoeveelheid borium (B) zijn bij beide voedingen niet precies gelijk. Maar bedenk ook dat borium ook in het kraanwater zit, zij het in kleine hoeveelheden en het percentage verschilt per gemeente. Ook andere micro nutriënten komen in leidingwater voor.

ChilliFocus is buiten Nederland de meest gebruikte voeding onder amateur kwekers. Die zouden echt wel gaan klagen als het spul niet goed werkt.

De vraag of pepervoeding ook geschikt is als tomatenvoeding kan met JA beantwoord worden.
Maar ik kan dus tomatenvoeding 1 op 1 overnemen om mijn pepers te voeden?

Sebastian

Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor stan » wo mei 30, 2018 7:38 pm

De A&B komen dus ook uit HydroBuddy. Maar al gebruik je buffelmest uit Kaapstad.? Moet een ieder zelf weten echter de formule uit HydroBuddy is optimaal voor pepers gemaakt. Is wss ook per ras/soort nog weer beter af-te-stellen gezien de Chineesjes graag monokaliumfosfaat extra willen hebben voor de bloei.
stan

Has thanked: 721 times
Been thanked: 1065 times

Berichtdoor donaldk » wo mei 30, 2018 7:50 pm

Stan heb je zelf een alternatief gevonden? Cannavoeding in combinatie met je Canna Professional (Plus)? potgrond?
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 599 times

Berichtdoor Sol » wo mei 30, 2018 9:47 pm

Victorus schreef:Met te weinig calcium (Ca) heb je kans op neusrot. Calcium moet in oplosbare vorm aanwezig zijn door toevoeging van calciumnitraat of door aanzuring met salpeterzuur of citroenzuur, dat het kalk in het kraanwater omzet in oplosbare zouten. Alle andere voedingsstoffen inclusief kalium zitten in de meeste "gewone" plantenvoeding. Maar bedenk wel dat de micro nutriënten, zouten van zink, molybdeen, borium, koper e.d. niet of nauwelijks in noekepoeksap voorkomen. Noekepoeksap is dus geen volledige pepervoeding; het geeft de planten alleen een boost als ze te weinig voeding gehad hebben.

Ik zou gewoon de volgende zwakste schakel in Noekepoeksap aan willen pakken. Dat zou dus wellicht met citroensap kunnen zijn en of iets wat kaliumrijk is. De vraag is nu hoeveel citroensap en zou dat niet weer gaan reageren met andere ingrediënten in Noekepoeksap?

Heeft iemand nog ideeen voor een kaliumrijk huis tuin en keukenmiddeltje (voor de vruchtzetting). :)
Sol

Has thanked: 44 times
Been thanked: 212 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde