Goede voeding voor mijn pepertjes

Re: Goede voeding voor mijn pepertjes

Berichtdoor Sebastian » wo mei 30, 2018 9:58 pm

Nog steeds geen antwoord op de vraag in welke verhouding tomatenvoeding aan de pepers gegeven moet worden. Iemand?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
Sebastian

Has thanked: 8 times
Been thanked: 9 times

Berichtdoor Sol » wo mei 30, 2018 10:55 pm

Sebastian schreef:Nog steeds geen antwoord op de vraag in welke verhouding tomatenvoeding aan de pepers gegeven moet worden. Iemand?

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

Ik gebruik 15ml Noekepoeksap op een liter gietwater. Soms voeg ik nog 1 gram Acetylsalicylzuur op 5 L water toe.
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Victorus » do mei 31, 2018 12:53 pm

Sebastian schreef:
Maar ik kan dus tomatenvoeding 1 op 1 overnemen om mijn pepers te voeden?

Het antwoord is ja. Maar bedenk wel dat er vele soorten tomatenvoedingen zijn die nogal kunnen variëren qua samenstelling. Je moet in elk geval een tomatenvoeding nemen met micro voedingsstoffen (soms oligo elementen genoemd). Vaak zit dat in voeding waarin zeewier verwerkt is. Kijk in de specificatie van de tomatenvoeding of je iets over die micro voedingsstoffen kan vinden, zo nee zoek verder naar een andere voeding. Zoek ook een tomatenvoeding op met daarnaast relatief veel Mg (2 - 3 %) als je er ook pepers mee wilt voeden.

Bedenk ook dat in A+B voedingen (of zelfs A+B+C voedingen) eerst de verdunning van de componenten in water moet plaatsvinden voordat ze bij elkaar gemengd mogen worden. Dat is gedaan om een reactie tussen zwavel en calcium te voorkomen waarbij het niet in water oplosbare calciumsulfaat (gips) ontstaat. Dat wordt niet door de plant opgenomen. Het vermalen van een tabletje Rennies helpt ook niet. Bij gewone tomatenvoeding is meestal het calcium gehalte in de voeding het slachtoffer. De calcium moet dan maar uit de bodem komen. Vaak lukt dat wel maar bij kweek op hydro lukt dat niet of veel moeilijker. Dat zijn allemaal dingen om rekening mee te houden.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Berichtdoor Hampie » vr jun 01, 2018 12:51 am

Sol schreef:Heeft iemand nog ideeen voor een kaliumrijk huis tuin en keukenmiddeltje (voor de vruchtzetting). :)

Smeerwortelgier is erg rijk aan kalium en is gemakkelijk uit zaad op te kweken. In het wild in de bermen kwam ik ze onlangs ook tegen.
Dus een schepje mee en verhuizen die handel.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2184 times
Been thanked: 1252 times

Berichtdoor Victorus » vr jun 01, 2018 7:34 am

De N-P-K waardes van gewone smeerwortel zijn 1,8 - 0,5 - 5,3 (bron http://www.mergenmetz.nl/tuin/de-basis/ ... ocking-14/). Inderdaad, rijk aan kalium.
Victorus

Berichtdoor Sol » vr jun 01, 2018 7:47 am

Victorus schreef:De N-P-K waardes van gewone smeerwortel zijn 1,8 - 0,5 - 5,3 (bron http://www.mergenmetz.nl/tuin/de-basis/ ... ocking-14/). Inderdaad, rijk aan kalium.

Inderdaad prachtige waardes, maar toch een meerjarenproject en bewerkelijk om te maken. Het schijn dat bananenschil ook veel K bevat. Maarja, drogen, vermalen tot poeder, etc. is ook weer een drempel om even snel aan Noekepoeksap toe te kunnen voegen.
Sol

Berichtdoor donaldk » vr jun 01, 2018 10:11 am

Hampie schreef:
Sol schreef:Heeft iemand nog ideeen voor een kaliumrijk huis tuin en keukenmiddeltje (voor de vruchtzetting). :)

Smeerwortelgier is erg rijk aan kalium en is gemakkelijk uit zaad op te kweken. In het wild in de bermen kwam ik ze onlangs ook tegen.
Dus een schepje mee en verhuizen die handel.

Hampie

Wel handschoenen meenemen, want die witte/doorzichtige stekeltjes zijn zijn erg iritant. Als jullie hier maar wegblijven.Er groeit hier erg veel on kruid, maar smeerwortel was altijd moeilijk te vinden, nu heb een paar plukken zien staan die in bloei zijn/komen dus even laten groeien en dan wat proberen te oogsten. Zul je zien dat er net een buurman met een maaimachine langs is geweest;-).

De bananen zelf bevatten ook kalium, dus verrotte bananen gewoon door je grond mengen. schillen gaan dan in de gft bak,want eerdat die afgebroken zijn...
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Victorus » vr jun 01, 2018 11:37 am

Sol schreef eerder dat hij in Wick potten kweekt. Een rotte banaan in een Wick pot lijkt me niet zo handig.

Ik zou gewoon pepervoeding in de Wick pot doen, geen Noekepoeksap met toevoegingen om de zwakke componenten er van op te hogen. Dat lijkt me het allerbeste.
Victorus

Berichtdoor donaldk » vr jun 01, 2018 1:05 pm

Sol zit nu ook in de volle grond en altijd al ook in gewone potten. Ook in wick potten kun je bananen mengen want de bovenste pot bevat gewoon grond die water opzuigt via een lont/pit.

En bananenschillen gewoon meebranden voor de P(otash)=K, zijn ze ook gedroogd en verpoederd.
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Sol » vr jun 01, 2018 5:37 pm

donaldk schreef:En bananenschillen gewoon meebranden voor de P(otash)=K, zijn ze ook gedroogd en verpoederd.

Goed idee, Donald. Ga ik proberen met een nagloeiende BBQ.
Laatst bijgewerkt door Sol op za jun 02, 2018 11:26 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Sol

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde