1, 2 en 3 componenten voedingen

1, 2 en 3 componenten voedingen

Berichtdoor Victorus » vr jun 15, 2018 8:10 am

Chilli Focus heeft de naam een complete voeding voor pepers te zijn. Maar er zijn ook andere voedingen te koop. Bijvoorbeeld 2 componenten voedingen zoals de A+B voeding die op deze site aangeboden werd. Sinds die niet meer goed leverbaar is wordt de Cellmax Hydrobloom X & Y aanbevolen. Ook hierbij moeten gelijke hoeveelheden van beide componenten in verdunning gemengd worden om ongewenste reacties tussen beide componenten in niet-verdunde vorm te vermijden.

Er bestaat ook een A+B+C voeding waarbij gedurende het seizoen de B component geleidelijk verminderd wordt en de C component geleidelijk verhoogd wordt. Immers de plant heeft na de groeifase minder stikstof en meer andere stoffen nodig. De Flora serie voeding van General Hydrophonics is hiervan een voorbeeld.

Het lijkt me een aardig experiment voor het volgende seizoen om eens een vergelijkbare test te doen en kijken welke voeding het best presteert. Misschien kunnen meerdere forum bezoekers er aan mee doen, ook al om het werk (en de kosten) te verdelen. Waar in aan denk is dat de verschillende kwekers twee planten van hetzelfde type in wick potten opkweken die beide verschillende voedingen krijgen. De potten staan naast elkaar zodat ze dezelfde weersomstandigheden hebben. Bij een heftige plensbui mogen ze uiteraard even naar binnen. Aan het eind van het seizoen worden de beide kweekresultaten vergeleken en de gebruikte voeding van de winnaar wordt als beste van de twee uitgeroepen.

Zijn er meer liefhebbers die mee willen doen met het experiment? Zo ja laat weten welke twee voedingen je wilt testen. Ik zelf wil de Flora voeding wel testen tegen de Chilli Focus voeding.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 122 times

Re: 1, 2 en 3 componenten voedingen

Berichtdoor marco_D » vr jun 15, 2018 10:58 am

Goed idee!
We sponsoren graag:)
marco_D

Has thanked: 11 times
Been thanked: 17 times

Berichtdoor donaldk » vr jun 15, 2018 1:06 pm

Ik kan wel een paar Thai Sun met een andere gesponsorde voeding gaan voeren tegen mijn A+B voeding. De rest heb ik geen of nauwelijks dubbele van.
donaldk

Has thanked: 57 times
Been thanked: 600 times

Berichtdoor Victorus » vr jun 15, 2018 2:17 pm

donaldk schreef:
Ik kan wel een paar Thai Sun met een andere gesponsorde voeding gaan voeren tegen mijn A+B voeding. De rest heb ik geen of nauwelijks dubbele van.

Je hebt nog een jaar de tijd. Er worden geen eisen gesteld over welke pepers naast elkaar gekweekt moeten worden, alleen kweek in een wick bak en twee verschillende voedingen.
Victorus

Berichtdoor goosman » vr jun 15, 2018 7:57 pm

Victorus schreef:Het lijkt me een aardig experiment voor het volgende seizoen om eens een vergelijkbare test te doen en kijken welke voeding het best presteert. Misschien kunnen meerdere forum bezoekers er aan mee doen, ook al om het werk (en de kosten) te verdelen. Waar in aan denk is dat de verschillende kwekers twee planten van hetzelfde type in wick potten opkweken die beide verschillende voedingen krijgen. De potten staan naast elkaar zodat ze dezelfde weersomstandigheden hebben. Bij een heftige plensbui mogen ze uiteraard even naar binnen. Aan het eind van het seizoen worden de beide kweekresultaten vergeleken en de gebruikte voeding van de winnaar wordt als beste van de twee uitgeroepen.

Inderdaad een heel mooi en waardevol experiment. Maar helemaal niet zo makkelijk om uit te voeren.
Als je zinnige resultaten wilt krijgen zul je de soorten voeding die je gaat testen als enige variabele moeten hebben. Dat betekend dat je één en dezelfde kweker moet hebben. Als je meerdere deelnemers werft introduceer je allerlei variabelen die je resultaten gaan vertroebelen, zelfs als je iedereen van precies dezelfde soorten voeding en kweek-instructies voorziet. Denk aan variabelen zoals de exacte concentraties van voedingen, pH waarden, EC-waarden, klimaatverschillen (Limburg/Belgisch- Limburg versus Groningen), en uiteraard het meer of minder praten tegen de plantjes ( :P ). En dan hebben we het nog niet eens over de invloeden van de kwaliteit van het zaad, methoden van zaaien (temperatuur, vochtigheid, kweekmedium), verzorgen van de zaailingen, tijdstip van verpotten, klimaat waarin de zaailingen opgroeien, gebruik van lampen etc. etc....
Tweede punt, en misschien herkenbaar voor andere forumleden: mijn (beperkte) ervaring is dat peperplanten uit dezelfde batch zaden die onder exact dezelfde omstandigheden opgroeien vaak al verschillen vertonen in groei, bloei en opbrengst. Dat maakt het onmogelijk om een conclusie te trekken uit verschillen tussen slechts 2 planten, want de verschillen kunnen net zo goed op toeval berusten. Om dat te omzeilen (en dus de toevalsfactor uit te schakelen) zul je een sample size moeten berekenen: op basis van eerder vastgestelde verschillen tussen planten uit één variëteit (misschien is er literatuur over, of binnen het forum de mening van experts, ook prima) kun je berekenen hoeveel planten je moet opkweken om de toevalskans tot bijvoorbeeld 5% te beperken.
goosman

Has thanked: 735 times
Been thanked: 444 times

Berichtdoor Victorus » za jun 16, 2018 6:43 am

goosman schreef:
Inderdaad een heel mooi en waardevol experiment. Maar helemaal niet zo makkelijk om uit te voeren........

In zo'n experiment heb je uiteraard niet alle variabelen volledig onder controle. Maar het is dan ook geen wetenschappelijk experiment maar meer een vergelijkend warenonderzoek waar mogelijk een trend zichtbaar wordt bij voldoende deelnemers.

Klimaat verschillen zijn in het algemeen van invloed maar niet hier, omdat twee kweken naast elkaar plaatsvinden. PH verschillen zijn ook van invloed maar dat valt ook hier wel mee. In elk geval zijn de Cellmax en Flora voedingen al aangezuurd en vermoedelijk de ChiliFocus voeding ook. Ook de concentraties voeding spelen een rol maar we houden gewoon de voorgeschreven verdunning voor alle voedingen aan.

Het tweeken van de Flora voeding over het groeiseizoen kan denk ik nog de meeste verschillen opleveren. Iedereen zal dat op een andere manier doen, tenzij de "spelregels" van de test een voorgeschreven schema bevat.
Victorus

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde