Wat denken jullie van deze voeding?

Re: Wat denken jullie van deze voeding?

Berichtdoor donaldk » za jun 30, 2018 12:51 am

Hoe bepaal je de te gebruiken hoeveelheid? Abio heeft het over twee kilo per jaar, maar hoeveel hebben de planten nodig en hoeveel gram per liter water voed je dan?
donaldk

Has thanked: 52 times
Been thanked: 599 times

Berichtdoor Victorus » za jun 30, 2018 6:21 am

Hoeveel voeding, dat is een goeie. Ik denk dat gezien de NPK verhoudingen je zal moeten beginnen met een verdunning van 1 op 400. Dus 25 gram op 10 liter water. Vervolgens zuur je het mengsel aan met bijvoorbeeld (goedkoop) citroenzuur tot een PH van ongeveer 6. Daarna zal je de EC waarde moeten meten of die in de buurt van 3 komt. Daarna zal je de verdunning eventueel moeten aanpassen.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor Abio » za jun 30, 2018 1:13 pm

Ik had enkele dagen geleden een volledige berekening gemaakt (in vergelijking met de producten die ik nu aan mijn planten geef) en ik kwam inderdaad op een 150-250 gram per 100 liter uit.

Ik heb niet zo heel veel potten staan (en volgend jaar nog een stuk minder), daarom kwam ik ruwweg op een 2kg per seizoen uit (in mijn geval dus).

Maar ik ga er dus van uit dat 2kg ongeveer 1000 liter water tot voeding kan omtoveren.
Abio

Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Berichtdoor Victorus » zo jul 01, 2018 7:32 am

Als je geen EC meter hebt kan je het ook op gezicht doen. Als het blad van de pepers gaat krullen en bobbelig wordt is de concentratie voeding te hoog. Maar meten heeft uiteraard de voorkeur.
Victorus

Berichtdoor donaldk » zo jul 01, 2018 11:21 am

Dat heb ik met een paar chinensen de niet chinensen hebben nergens last van. Ik heb ze net nog een klein beetje voeding dat ik had staan gegeven, al was het voornamelijk de andere bakjes, Deze bak heb ik gewoon wat kraanwater na gegeven, dus morgen gewoon water, scheelt mij weer een dagje mengen;-). Ik heb ook verdamping van de voeding als ik een liter concentraat a en een liter b verwerk, maar dan vul ik teiltje weer aan en roer ik nog even en gebruik het. Het is immers vooral het water dat verdampt. Ze staan allemaal in bakjes dus nog redelijk dicht op elkaar dan kan ook beter, hoe meer zon, hoe beter ze groeien, maar kasje staat gewoon open, anders is het te heet.
donaldk

Berichtdoor Victorus » ma jul 02, 2018 6:24 am

Nog even terugkomend op de verdunning, de gebruiksaanwijzing voor voeding van kleinfruit, zoals aardbeien geeft aan dat 100 - 150 gram per 100 liter een EC van 1,3 op levert. Dus een verdunning van 250 g/100 liter zit voor peperkweek aardig in de goede richting.

De voeding heeft overigens een broertje (Agrolution 316) die wat meer kalium bevat. Tijdens de startfase (3 weken) wordt Agrolution 313 aanbevolen, tijdens de bloeifase een mengsel van 2/3 Agrolution 313 en 1/3 Agrolution 316 en tijdens de vruchtdrachtfase Agrolution 316. Maar dan nog blijft bladbesproeing van pepers nodig voor het aanvullen van zwavel en magnesium. En je moet 2 x 25 KG aanschaffen.
Victorus

Berichtdoor donaldk » ma jul 02, 2018 10:47 am

https://nl.aliexpress.com/popular/water ... ssium.html ???

Ah in mijn herinnering was die Action Bio voeding PK zonder N, maar het was dus NK, zonder de P voor de bloei

Even uit de oude topics van dit en andere fora:
viewtopic.php?f=32&t=623 Deze biologische voeding was vorig jaar NK 6-4, uit vinasse, dus niet goed voor wortelgroei, vanwege het ontbreken van fosfor, maar met kalium voor stevigere celstructuur en vruchtzetting/bloei. viewtopic.php?f=32&t=623

De groene bloeiende planten voeding was 7-4-6
donaldk

Berichtdoor Victorus » ma jul 02, 2018 11:56 am

Ik heb nog wat verder gekeken naar andere voedingen uit de Agrolution speciaal serie, met name de 214, 313, 316 en de 324 versie. Ze hebben allemaal het nadeel dat het zwavel- en of magnesiumgehalte aan de lage kant is of helemaal ontbreekt. Verder ontlopen ze elkaar niet zo veel. Mijn voorkeur heeft de 214 voeding. Bij geen van de voedingen mag bitterzout voor toevoeging van magnesium en zwavel gemengd worden. Dat leidde eerder tot de conclusie dat het dan maar via bladvoeding toegediend moet worden.

Maar wat je ook kan doen is de voeding aanmaken in een verdunning van zeg 1 op 500 en vervolgens bitterzout oplossen, zeg 1 theelepel op 20 liter water en dat bij de voeding gieten. Dan gaat het spul niet meer met elkaar reageren.

Het probleem van de relatief laag calciumgehalte blijft. Maar je kan gewoon wat Calciumnitraat (kalksalpeter) door de voeding mengen. De fabrikant schrijft dat dat gewoon kan. Daar is gemakkelijk aan te komen.
Victorus

Berichtdoor Abio » ma jul 02, 2018 5:04 pm

Wat is eigenlijk de reden dat er geen bitterzout bij mag gemengd worden? Zo ver reikt mijn kennis niet :) Geeft dat een reactie met de CaO?

De Agrolution 216 lijkt me nu ook interessant, maar die heeft dan weer geen CaO...

Hierbij een file waar bij staat wat er bij kan en wat niet.

https://www.mertens-groep.nl/files/0b42 ... it_NLD.pdf

Gelukkig kom ik nog wel even toe met wat ik heb, want het wordt er niet gemakkelijker op :)
Abio

Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Berichtdoor Victorus » di jul 03, 2018 5:41 am

Bitterzout mag niet gemengd worden met de voeding in geconcentreerde vorm want dan gaat het zwavel met het calcium reageren en vormt calciumsulfaat dat niet in water oplosbaar is. Je kan wel bitterzout in water oplossen en met verdunde voeding mengen. Dan vind de reactie niet meer plaats. Als je de twee soorten voedingen apart houdt en pas verdund mengt noemt men dat meestal A + B voeding (of bijvoorbeeld X & Y voeding).
Victorus

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde