Wat denken jullie van deze voeding?

Wat denken jullie van deze voeding?

Berichtdoor Ilovebrewski » vr jul 06, 2018 1:45 pm

Ik weet zelf niets over de verhoudingen maar heb vorig jaar Kristalon bruin met Calcinit overgenomen van Viren en had er goede resultaten mee.
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Re: Wat denken jullie van deze voeding?

Berichtdoor Victorus » vr jul 06, 2018 2:17 pm

Ilovebrewski gebruikte met succes Kristalon Bruin met Calcinit.

Ik kan zien dat dat best goed kan werken. Je moet wel de beide stoffen in opgeloste en verdunde vorm mengen als A+B voeding. Ook is het stikstof gehalte ten opzichte van de rest wat aan de lage kant. De planten zijn vermoedelijk aan de kleine kant gebleven maar de oogst aan pepers zal wel OK zijn geweest.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Ilovebrewski » vr jul 06, 2018 2:39 pm

Het eerste klopt. Qwa grote had het voor mij groter gemogen maar 1,5 meter hoog vond ik wel acceptabel [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
Opbrengst zeer tevreden mee.
Ilovebrewski

Berichtdoor Victorus » za jul 07, 2018 10:39 am

Er zijn trouwens in het assortiment van Kristalon een aantal andere voedingen. Ze worden met een kleur aangeduid zoals wit, blauw, rood e.d. Ze moeten allemaal verdund aangevuld worden met calciumsalpeter en worden zo A + B voedingen.

Kristalon blauw is mijns inziens de meest geschikte variant voor de kweek van pepers, ook al omdat deze in de grootste verdunning van 1 op 600 - 800 de juiste voedingmix levert en dus het goedkoopst is. Zie overigens maar eens om het in kleine hoeveelheden, zeg per Kg te vonden. De meeste bedrijven verkopen het in zakken van 25 Kg. Als je het zelf bij een leverancier gaat afhalen betaal je ongeveer 2 Euro per Kg. Daar komen nog de kosten van calciumnitraat bij, maar dat spul kost ook weinig. En ook dat mengsel moet aangezuurd worden, maar dat kost ook haast niets.

De verschillende soorten kristalon worden overigens in de landbouw voor verschillende fases van de kweek gebruikt.
Victorus

Berichtdoor donaldk » zo jul 08, 2018 2:02 pm

In een van de vroege artikelen werd een andere Kristalon aanbevolen als basis door de WUR, maar ga maar eens alle zoekresultaten voor WUR of Wim Voogd aflopen, lol. Standaard verhouding is 1 kilo per kuub water, dus pepertjes hebben meer nodig?

Yara is de grootste electriciteitsverbruiker van Nederland. Dus er gaat heel wat Kristalon en basis-/bulkmeststoffen doorheen op jaarbasis.
donaldk

Has thanked: 59 times
Been thanked: 603 times

Berichtdoor snx » zo jul 08, 2018 8:28 pm

donaldk schreef:In een van de vroege artikelen werd een andere Kristalon aanbevolen als basis door de WUR, maar ga maar eens alle zoekresultaten voor WUR of Wim Voogd aflopen, lol.

ALLE zoekresultaten? Als je op de juiste naam zoekt (of juist op de verkeerde, ik ken de goede man niet) zijn het er maar drie.. :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 764 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor Victorus » ma jul 09, 2018 6:09 am

Nagenoeg alle complete voedingen die ik ken zijn in feite A+B voedingen. Ze missen of zwavel dat apart in verdunning bijgemengd moet worden, vaak in de vorm van bitterzout dat ook voor magnesium zorgt of ze missen calcium dat in de vorm van calciumnitraat bijgemengd moet worden.

In mijn reactie op de draad van Ilovebrewski over Kristalon bruin was het me even ontgaan dat Calcinit ook flink wat stikstof bevat dus mijn opmerking dat het stikstofgehalte aan de lage kant zou zijn was onterecht. Bij deze is dat gecorrigeerd.
Victorus

Berichtdoor donaldk » ma jul 09, 2018 2:42 pm

snx schreef:
donaldk schreef:In een van de vroege artikelen werd een andere Kristalon aanbevolen als basis door de WUR, maar ga maar eens alle zoekresultaten voor WUR of Wim Voogd aflopen, lol.

ALLE zoekresultaten? Als je op de juiste naam zoekt (of juist op de verkeerde, ik ken de goede man niet) zijn het er maar drie.. :)

En dan is het dus deze: viewtopic.php?f=32&t=152&start=40#p3918.

Kristalon Bruin, als het niet anders kan oranje.
donaldk

Berichtdoor Ilovebrewski » ma jul 09, 2018 7:36 pm

Nu nog een adresje waar het te halen is voor particulieren ...
Ik vind alleen maar opties voor bedrijven en mijn kvk nummer is opgeheven [FACE WITH COLD SWEAT]
Ilovebrewski

Berichtdoor donaldk » ma jul 09, 2018 8:16 pm

Welkoop/Boerenbond?

De Royal Brinkman vestiging in Aalsmeer is opgeheven, maar het winkeltje van Eveleens is er nog gewoon en verkoopt gewoon aan particulieren en aangezien de 16% N bij lange na niet overschreden word is er geen beperking op verkoop aan particulieren.

catalogus downloaden - Gebr. Eveleens BV
www.eveleensbv.nl/downloads/2016-2017/E ... alogus.pdf
een aardpen te kopen. De set bestaat uit een ...... BAMBOESTOKKEN, DONKER BRUIN, eenzijdig gepunt: Lengte. Inhoud ...... Kristalon bruin. 3-11-38. 25 kg.
Via Google.

Hier rijdt de bijna klassieke vrachtwagen van Gebr. Eveleens elke (andere) week wel, anders word bezorgen zeker duur. Nu zijn ze niet goedkoop, dus of ze we zijn er toch we geven het wel even af = niet rekenen, verwacht ik eigenlijk niet, dus ik denk dat ik dan vervoer moet regelen.

Yara Calcinit is 15.5%N 19%Ca, dus daar is ook geen wettelijke beperking op voor verkoop aan particulieren. volgens mij zag ik ergens bij een kwekerij een andere merk op de palet liggen, maar ben de naam kwijt. Wat is de niet-merknaam om te googlen.

Waar zit je ergens Brewski.
donaldk

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde