Wat denken jullie van deze voeding?

Re: Wat denken jullie van deze voeding?

Berichtdoor Abio » vr jul 13, 2018 9:04 am

Het lijkt toch dat Victorus zijn berekening klopt? Ik kom alvast op dezelfde waardes uit als ik het even snel nareken.

En indien het klopt dan leunt Wit in combinatie met Calcinit veel dichter aan bij de voorgestelde A+B voeding.
Abio

Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Berichtdoor donaldk » vr jul 13, 2018 10:31 am

Robert schreef:In wit zit al veel stikstof en geen calcium, hoeveel N krijg je als je daar kalksalpeter aan gaat toevoegen?

Van de Yara website:

"YaraTera KRISTALON Brown , NPK-oplosmeststof 3+11+38+4 MgO+27,5 SO3+spoorelementen is een NPK-meststof, die in combinatie met YaraLiva CALCINIT (kalksalpeter), een complete voedingsoplossing voor de substraatteelt geeft."

Dit staat toch bij alle Kristalonnen.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Berichtdoor Robert » vr jul 13, 2018 11:10 am

Nee hoor:

https://www.yara.nl/zoekresultaten/?q=kristalon

Ik heb ze niet allemaal bekeken, het staat in ieder geval wel expliciet bij de bruine en oranje, die zijn blijkbaar geschikt voor de substraat teelt i.c.m. kalksalpeter, dus voor de "simpele" A/B voeding...
Precies zoals Wim Voogt aangaf, met zijn voorkeur voor bruin.
Robert
Moderator

Has thanked: 266 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor donaldk » vr jul 13, 2018 12:26 pm

Kristalon valt tegenwoordig onder de Yaratera lijn https://www.yara.nl/gewasvoeding/meststoffen/yaratera/. Maar inderdaad niet bij alle soorten, staat expliciet vermeld dat het geschikt is voor substraatteelt. Wel is de hele Krista categorie geschikt voor fertigatie. Bij White staat het inderdaad niet, ik zie dat er ook nog een SUper White is met iets andere waarden.

Als ik het plaatje van het etiket van die Belgische voeding vergroot zie ik erg weinig ijzer en andere EDTA chelaat micro nutienten, maar 1 procent. Er staat mij bij dat hier 6% gebruikt werd.
donaldk

Berichtdoor Victorus » za jul 14, 2018 6:09 am

Bij de meeste Kristalon voedingen (bruin, wit, blauw etc) zijn de percentages microzouten gelijk. Het ijzer percentage is 0,07% en alle andere micro elementen hebben een lagere concentratie. Hoeveel er echt in het voedingswater komt is afhankelijk van de toegepaste verdunning.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 123 times

Berichtdoor Ilovebrewski » za jul 14, 2018 6:25 am

Jammer dat de bruine variant zo moeilijk te krijgen is. Ik heb reactie van voscapelle gehad en Kristalon Bruin verkopen ze bijna niet en zou dan een pallet af moeten nemen [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT].
De tijd begint nu wel te dringen. Verwacht dat ik nog voor 3 weken voeding heb...
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor Victorus » za jul 14, 2018 10:00 am

Ik heb Wim Voogt een email gestuurd over Kristalon Bruin en Kristalon Wit(merk) gemengd met calcenit en welke van de twee hij beter vindt als voeding voor pepers. Wim is echter afwezig tot 31 juli en daarna zal hij het nog wel even druk hebben. Dus ik verwacht op z'n vroegst antwoord in de eerste week van augustus.

Het alternatief Cellmax Hydrobloom X&Y heeft het nadeel dat de verschillende percentages voedingsstoffen van de afzonderlijke flessen niet vermeld zijn (wel het totaal als ze 1:1 gemengd zijn). Ik heb CellMax een email gestuurd of ze de percentages willen doorgeven. Je kan dan hooguit nog wat variëren met de verhouding X en Y om in de buurt te komen van wat het voor pepers zou moeten zijn, als het al geschikte voeding voor pepers zou zijn. Ik wacht op antwoord.

Er is nog een alternatief, de Flora series van General Hydrophonics. Flora Micro, Flora Gro en Flora Bloom. Als die gemengd wordt in de verhouding 2 : 4 : 1 dan kom je een heel eind in de richting van A + B van Billy. Je neemt dan bijvoorbeeld 20, 40 en 10 ml per 10 l water (meet de EC even na). Neem dan wel de hard water Flora Micro variant. Het Ca percentage lijkt te laag te zijn maar het salpeterzuur in het harde water zet het kalk in het water om in oplosbaar calciumnitraat. Die truc halen ook andere fabrikanten van A+B voedingen uit. Neem dus geen regenwater maar hard kraanwater. Het is niet een goedkope oplossing maar ja je moet wat als je voeding begint op te raken. En je kan uiteraard ook ChiliFocus nemen.

Het beste lijkt me één van de Kristalon voedingen met Calcenit als vervanger van de A+B van Billy te nemen, als een verkoper te vinden zou zijn die het per zak van 25 Kg aan particulieren wil verkopen. Er moet dan alleen nog iemand gevonden worden die het over wil verpakken in zakken van 1 Kg en het wil versturen. Met 1 Kg van elk kan je als ik me niet vergis ongeveer 1000 l voedingswater aanmaken, dus het zal vermoedelijk tevens de goedkoopste oplossing zijn.
Victorus

Berichtdoor donaldk » za jul 14, 2018 5:54 pm

Victorus schreef:Bij de meeste Kristalon voedingen (bruin, wit, blauw etc) zijn de percentages microzouten gelijk. Het ijzer percentage is 0,07% en alle andere micro elementen hebben een lagere concentratie. Hoeveel er echt in het voedingswater komt is afhankelijk van de toegepaste verdunning.

Ik had het over die andere zak, maar Kristalon is dus ook niet echt rijk aan micronutrienten, ze verkopen dus; https://www.yara.nl/gewasvoeding/mestst ... -cocktail/.
donaldk

Berichtdoor Abio » ma jul 16, 2018 9:14 am

Ik heb iemand gevonden waar ik de bruin kan kopen, en iemand waar ik de wit kan kopen (België) per zak van 25kg. Calcinit is geen probleem.

Als ik zo snel even reken bij de eerste plaats: Calcinit (15 euro) + bruin (62 euro) = 77 euro (dat is BTW incl.)

Bij de andere is de calcinit iets goedkoper, maar die kon me de prijs van het Wit nog niet meteen zeggen (wordt vandaag geleverd en dan gaat hij de prijs vastleggen). Ik heb ook nog gevraagd of Bruin niet te bestellen is via hem.

Ik laat nog iets weten als ik zou beslissen om iets aan te schaffen, maar ik vertrek op reis en de huisoppas is daar niets mee, dus ik zou pas rond 10 augustus er om kunnen als er dan nog gegadigden zouden zijn. De meesten lijken wel eerder een voorkeur te hebben voor Bruin, dus waarschijnlijk wordt het dat dan ook wat ik zou aanschaffen. Opsturen zou ik liever niet doen, maar hier afhalen moet dan gewoon lukken :)

Of ik moet toch een manier vinden om dit (veilig) met de post te kunnen versturen voor een degelijke prijs.

EDIT: Ook Yara een mail gestuurd om te horen of de Wit zekere ook geschikt is voor substraatteelt en in combinatie met de Calcinit.
Abio

Has thanked: 7 times
Been thanked: 14 times

Berichtdoor Victorus » ma jul 16, 2018 10:17 am

Als je terug komt hebben we wellicht antwoord van Wim Voogt. Feit is nog steeds dat bij Bruin de Kalium-Fosfor verhouding 3,5 is en bij Wit 6,0. In de A+B voeding van Billy is de verhouding 6,8.
Victorus

VorigeVolgende

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde