Dezelfde omstandigheden, hele andere uitkomsten

Dezelfde omstandigheden, hele andere uitkomsten

Berichtdoor Sebastian » ma aug 13, 2018 4:21 pm

In december heb ik voor het eerst zaadjes gekocht en pepertjes opgekweekt.
Nu we ruim een half jaar verder zijn en ik via dit forum veel wijzer ben geworden, vallen mij toch wat zaken op m.b.t. de pepersoorten en voeding.

Wat ik niet begrijp is dat met exact dezelfde omstandigheden verschillende soorten ook heel anders reageren.
Zo heb ik zeer veel Cayenne pepers van mijn struikjes mogen plukken. Geweldig zeg! Ook smaken ze lekkerder dan van de supermarkt (maar dat kan ook tussen mijn oren zitten :shock: ).
De Pequin from Ishia pepers Zijn haast niet te tellen en die zitten ook nog eens in relatief kleine potten 8-) :lol:
Ook de Serbian Devil groeit in overdaad. Ook zeer smakelijke pepers, maar minder vol van smaak...
De Hungarian Black doet het ook erg goed, vooral in de volle grond.

Echter... Onder dezelfde omstandigheden heb ik Goat's Weed en Bhut Jolokia hier groeien, zowel in pot, als in de volle grond maar geen van beiden heeft een bloem laten zien. De Jalapenos hebben wel wat (3 struikjes totaal een stuk of vijf pepers) pepers gegeven, maar dat zijn hele kleine en niet echt gezond uitziende pepers.

Ik heb even voeding gegeven, maar kreeg niet de indruk dat het van meerwaarde was, dus laat ik nu de natuur haar werk doen...

Ik heb alleen geen verklaring voor het bovengenoemde. Iemand enig idee?
Sebastian

Has thanked: 10 times
Been thanked: 9 times

Re: Dezelfde omstandigheden, hele andere uitkomsten

Berichtdoor donaldk » ma aug 13, 2018 4:58 pm

Ten eerste een maand langere oppot tot rijp tijd, goatsweed is helemaal een latert. Verder kan het aan je voeding liggen, aan de temperatuur/zon, al zal dat dit jaar minder verschil maken. Verder geen idee.
donaldk

Has thanked: 61 times
Been thanked: 608 times

Re: Dezelfde omstandigheden, hele andere uitkomsten

Berichtdoor snx » ma aug 13, 2018 8:38 pm

Die Pequin heb ik geen ervaring mee, maar de andere "goede" die je noemt zijn volgens mij allemaal annuums of vergelijkbaar, en die doen het meestal wel goed bij ons qua klimaat. En deze zomer was bovengemiddeld heet. De Bhut is een chinense, en die gaan meestal een stuk langzamer dan bv annuums. Waarom jou Jalapenos het niet zo goed doen blijft dan giswerk (het is een annuum). Voeding is best wel belangrijk, als pepers een half jaar lang groeien hebben ze niet genoeg aan eventuele voedingswaarde in je potgrond. Verkeerde voeding is ook niet goed, maar daar had je al eerder eens over gepost, toch?

En dat eigen kweek lekkerder is dan uit de supermarkt hoeft echt niet tussen je oren te zitten. Je weet nooit bij welke rijpheid de massakweek pepers geoogst zijn, ze selecteren meer op vorm, kleur, ongevoeligheid voor ziekten en dat soort dingen dan op smaak.
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Keer terug naar Bemesting, Voeding en Aarde