PH meter

Heb je een leuke aanbieding gezien? Post ze hier

Re: PH meter

Berichtdoor Jan » zo dec 02, 2018 6:38 pm

Voor huis en tuin gebruik is zo'n pen bedoeld. Die hele calibratie gaat over een mid-point instelling, want er is maar 1 stelschroefje. Als je dan wiki-ph erbij pakt https://nl.wikipedia.org/wiki/PH, dan kun je prima met huishoudelijke bekende middelen calibreren.

Wil je een chemielab PH-meter dan is bovenstaande ongeschikt en ga je met de gebufferde oplossingen aan de slag. En uiteraard een heel ander prijsplaatje van je PH meter.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Jan » zo dec 02, 2018 6:44 pm

Sol schreef: ..
Heb jij daar ooit problemen mee gehad of bewaar je de meter in vloeistof?

Nee, nooit iets van gemerkt. Ik spoel na gebruik de meter goed schoon met water evt een sopje. Dan drogen en bewaren met de dop erop.

Ik gebruik m een paar keer per jaar om de zuurgraad van de fermentatie te controleren.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Sol » di dec 04, 2018 12:02 am

Ook ik ga het gebruiken om de PH waardes en houdbaarheid van ferments, inmaak en sauzen te meten.
Na alle input in dit topic en de haken en ogen aan digitale pH meters, denk ik dat ik meer heb aan het volgende:
Afbeelding

Een (goedkope) pH meter moet je iedere keer kalibreren. Ze hebben niet het eeuwige leven. De kwaliteit van de meters loopt nogal uiteen en is een soort roulettespel (afgezien van de duurdere meters). Ook het bewaren is een issue. Batterijspanning er op houden. Sensor in bewaarvloeistof, die verdampt. Lakmoes papier klinkt helemaal zo gek nog niet...
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Vorige

Keer terug naar Koopjeshoek