Automatische voedingsregulaar

Re: Automatische voedingsregulaar

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 12:24 pm

Robert schreef:Ik heb dan zo'n vermoedden dat je er wel een aantal kunt verslijten in 1 seizoen. Vervelend als het dan net in de vakantie mis gaat weet ik uit ervaring...

Maar ik zie ook in de code staan: "value = analogRead(inputPin)"

Dat is dus een analoge waarde en geen 0 of 1. Het zou dus kunnen dat ze de comparator als oscillator ge-/mis-bruiken om er een wisselspanning mee te maken, wat op zich natuurlijk een goed idee is.

Nee, de sensor kan je zowel analoog als digitaal uitlezen. Ik denk dat men daarom de ic erin heeft gestoken. Maar als jij zegt dat men een lc393 kan gebruiken om de DC te laten oscilleren zou dit ook goed mogelijk kunnen zijn. Ik denk dat Pieter dit wel zal ondervinden ;)
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 12:34 pm

pieterbl schreef:bedankt voor jullie input, maar ik ben eigenlijk door mijn 0.1% kennis over elektronica al 3 posts geleden de draad volledig kwijt :mrgreen: :lol:

Daarom zijn wij er om het jou nog onduidelijker te maken ;) :lol:

pieterbl schreef:Is een conclusie om extra bodemsensoren te bestellen? :grin:

Zou ik nog even mee wachten. Meet eerst met een multimeter de contacten van de probe een keer uit. Zorg wel dat de arduino aanstaat op het moment dat je gaat meten, anders heb je altijd 0 ;)

pieterbl schreef:Ik kan ook in mijn code iets veranderen om "fuck-ups" te voorkomen, zoals middeling van het analoge signaal.

Wat bedoel je met middeling van het analoge signaal?
Billie
Moderator

Berichtdoor pieterbl » do apr 11, 2013 12:40 pm

Billie schreef:Wat bedoel je met middeling van het analoge signaal?

De analoge van bv 3 sensoren middelen, als er 1 uitvalt is daalt het gemiddelde, maar niet zo extreem als je maar 1 sensor hebt :grin:
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Robert » do apr 11, 2013 12:41 pm

Ik denk dat het nog wel eens mee kan vallen, al zal een extra sensor achter de hand nooit verkeerd zijn.
Misschien dat Tom als hij dezelfde sensor heeft er eens aan kan meten?

Uitmiddelen in de code zal denk ik niet nodig zijn. De gemeten grenswaarden voor te nat, goed en droog zullen mogelijk wel anders worden omdat jij voeding gaat geven i.p.v. water. Voeding geleid de stroom wat beter waardoor je denk ik andere getallen zult moeten gebruiken. Maar dat wordt een kwestie van proberen. Heb je ook al een een lcd display aangeschaft? Ik zie dat in de code dat er tekst wordt afgedrukt hoe vochtig de grond is, dat komt normaal gesproken op een display te staan (of kan dat ook softwarematig via de usb op je pc). Op dat display zou je dan ook de gemeten waarde kunnen laten zien. Door de sensor in diverse vochtige/natte/droge grond te doen kun je dan bepalen bij welke waarde je de pomp wilt inschakelen.
Robert
Moderator

Has thanked: 270 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor Robert » do apr 11, 2013 12:42 pm

Uitmiddelen over meerdere sensoren lijkt mij een heel goed idee! (mits je arduino voldoende analoge ingangen heeft?)
Robert
Moderator

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 12:52 pm

Robert schreef:Misschien dat Tom als hij dezelfde sensor heeft er eens aan kan meten?

Ik heb deze sensor niet daar ik geen medium heb om ze in te steken. Zo tussen de kleikorrels lijkt ook maar nergens op ;)

Robert schreef:Heb je ook al een een lcd display aangeschaft? Ik zie dat in de code dat er tekst wordt afgedrukt hoe vochtig de grond is, dat komt normaal gesproken op een display te staan (of kan dat ook softwarematig via de usb op je pc). Op dat display zou je dan ook de gemeten waarde kunnen laten zien. Door de sensor in diverse vochtige/natte/droge grond te doen kun je dan bepalen bij welke waarde je de pomp wilt inschakelen.

Output gebeurd via usb naar een Serial Monitor. Om het ff simpel te houden. Een lcd zoals ik geïmplementeerd heb ben je wel ff mee zoet ;)
Billie
Moderator

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 12:54 pm

Robert schreef:Uitmiddelen over meerdere sensoren lijkt mij een heel goed idee! (mits je arduino voldoende analoge ingangen heeft?)

De mega heeft 15 analoge ingangen, meer dan genoeg dus ;)
Maar laten we het eerst ff proberen met één sensor en zien dat Pieter het boeltje stabiel krijgt vooraleer er meer sensors aan te koppelen...
Oh...En dan vergeet ik nog...54 digitale input/outputs...
Billie
Moderator

Berichtdoor Robert » do apr 11, 2013 1:03 pm

Ok, maar jij hebt een zeer ingewikkeld touchscreen...
Een simpel 2 of 4 regelig lcd zal toch niet zo'n probleem zijn denk ik, zal vast wel kant en klare code voor bestaan zodat je met een simpel "print" commando tekst op de lcd krijgt? (ik heb zelf geen arduino ervaring)
Zo'n display kost ook maar een paar euro via ebay of China. Voordeel is dan dat je later het geheel zonder aangesloten computer kunt laten werken en toch kunt zien wat er gaande is.

Eerst experimenteren met de spullen die er nu zijn lijkt mij ook een prima plan.
Robert
Moderator

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 2:01 pm

Er zijn inderdaad 'libraries' beschikbaar voor verschillende soorten lcd, maar die zijn niet 'kant en klaar' te noemen.
Billie
Moderator

Berichtdoor Robert » do apr 11, 2013 2:10 pm

Als ik dit zie stelt dat niets voor:

http://www.arduino.nu/les5/les5.php
Robert
Moderator