Automatische voedingsregulaar

Re: Automatische voedingsregulaar

Berichtdoor pieterbl » do apr 11, 2013 3:38 pm

Ja ben het ermee eens eerst alles te testen voordat te beginnen met meerdere sensoren, lcd scherms e.d.

Dat zie ik als kwestie van perfectionering!

Gezien jullie posts zijn jullie al een stuk verder in deze materie dan ik :grin:, dit is mijn eerste praktijkervaring met micro-controllers en in deze setting sensoren en regelaars.

Maar desondanks zeer bedankt voor de input, ik ga het zeker meenemen:mrgreen:
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Billie » do apr 11, 2013 5:51 pm

Robert schreef:Als ik dit zie stelt dat niets voor:

http://www.arduino.nu/les5/les5.php

Da's een leuke. En ik altijd maar in het Engels zoeken...Bestaan er Nederlandstalige websites die iets met Arduino doen...tssss.... ;)

pieterbl schreef:Ja ben het ermee eens eerst alles te testen voordat te beginnen met meerdere sensoren, lcd scherms e.d.

Dat zie ik als kwestie van perfectionering!

Gezien jullie posts zijn jullie al een stuk verder in deze materie dan ik :grin:, dit is mijn eerste praktijkervaring met micro-controllers en in deze setting sensoren en regelaars.

Maar desondanks zeer bedankt voor de input, ik ga het zeker meenemen:mrgreen:

Da's het leuke aan arduino. Je werkt op eigen tempo en maakt het zo moeilijk als je zelf wil...
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor pieterbl » do apr 11, 2013 8:27 pm

Nu ben ik inmiddels aan het zoeken naar een wanddoos voor het vochtvrij houden van mijn arduino e.d., nu vind ik op het forum de handige link van Tim, zie:

Billie schreef:
timm schreef:
Billie schreef:Mooi mooi...Waar heb je de zekeringkast gekocht en hoeveel mag zoiets kosten?
Ik ben zelf nog een box aan't zoeken om mijn elektronica in te steken...

Dit misschien iets?klik

Hartelijk dank voor de mooie link!!!
Ik was al een hele tijd op zoek naar een mooie case om de Arduino in te steken...
Gevonden en besteld. Geleverd binnen een paar dagen, nice!!! :D

Tom, weet je welk type jij hebt? Ik zie door de wanddozen het (peper)bos niet meer :lol:

Robert schreef:Verder vraagt het stekkertje op de sensor om verbetering. Ik zou hier rechtstreeks draden aan solderen en dit daarna voorzien van een dikke klodder 2 componentenlijm zodat er op dat punt geen vocht/regen tussen kan komen en de meting kan verzieken.

Ik zat te denken om de "sensor-plant" dicht bij de schakeling te zetten. Dan ervoor zorgen dan de 'connector' in de wanddoos blijft en de draden naar buiten met de sensor verbinden. Dan het stekkertje volgens jouw methode vastmaken. Vervolgens afmaken met krimpkousjes, zodat alles mooi als 1 draad te omvatten is en hopelijk water/vochtproof is... :mrgreen:
pieterbl

Berichtdoor Robert » do apr 11, 2013 10:02 pm

pieterbl schreef:
Robert schreef:Verder vraagt het stekkertje op de sensor om verbetering. Ik zou hier rechtstreeks draden aan solderen en dit daarna voorzien van een dikke klodder 2 componentenlijm zodat er op dat punt geen vocht/regen tussen kan komen en de meting kan verzieken.

Ik zat te denken om de "sensor-plant" dicht bij de schakeling te zetten. Dan ervoor zorgen dan de 'connector' in de wanddoos blijft en de draden naar buiten met de sensor verbinden. Dan het stekkertje volgens jouw methode vastmaken. Vervolgens afmaken met krimpkousjes, zodat alles mooi als 1 draad te omvatten is en hopelijk water/vochtproof is... :mrgreen:

Wat ik bedoelde is de aansluiting op het printje dat in de grond gestoken wordt. Dat zal buiten zitten. Daar hoort geen stekkertje op een paar pennen te zitten. Dat zit na 1 regenbui vol water en geeft dan al problemen. Daarna gaat de zaak daar oxideren en komt het helemaal niet meer goed.
Wat ik dus zou doen bij de grondsensor is de pennen er afhalen en daar rechtstreeks op solderen. Daar iets overheen wat de soldeerverbindingen helemaal waterdicht maakt. De andere kant van deze draden gaan naar het printje met de eigenlijke schakeling. Hoe het daar aangesloten zit is minder belangrijk, het geheel moet in ieder geval zo zijn ingebouwd dat er geen vocht bij kan. Een 2e probleem zou de lengte van de draden tussen het insteekprintje en de schakeling kunnen zijn, afhankelijk van de werking van de schakeling (als het met wisselspanning werkt) kan hier een maximum aan zitten.... Valt nog een boel te experimenteren voor komende weken :D
Robert
Moderator

Has thanked: 270 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor pieterbl » wo apr 17, 2013 11:06 am

Gisteravond ben ik maar weer eens aan de knutsel gegaan met mijn bedrading.

Allereerst een kabel gestript en een aansluiting voor een stekker gemaakt (contra-stekker), geaard omdat de schakeling buiten komt te hangen.

Daarna kabel stukje opgesneden om zo 1 draadje er te kunnen uithalen (natuurlijk niet de aarde :mrgreen: ). Deze vervolgens doorgeknipt en gestript en aan één kant in het relais vastgemaakt. De andere kant van de kabel verbonden met een kroonsteentje en een extra draadje, zodat ik deze kon vastmaken aan de andere aansluiting in het relais. Vervolgens alles met isolatietape dicht gemaakt. Resultaat is een geaarde elektrische kabel, die verbonden is aan het relais.

Daarna lekker spelen met water... :lol: :mrgreen: , om mijn dompelpomp verbonden aan de Arduino schakeling te testen. Allereerst de stekker van de pomp in bovenstaande elektrische kabel gestoken en vervolgens de bodemsensor in het natte substraat gestoken: resultaat: de pomp bleef netjes uit!!! :mrgreen:

Vervolgens bodemsensor in een droog substraat zetten en de pomp slaat aan. Omdat ik nog geen druppelaar in het substraat had, was het systeem nog niet gesloten en dus nog niet compleet, later volgt daar wel een mooi filmpje op.

@Robert: je had inderdaad gelijk over de "overkill" van de pomp, binnen een aantal minuten was heel mijn 60 liter vat leeggepompt... :lol: Maar omdat ik deze pomp gratis hebt gekregen vind ik het voor dit moment wel best... :lol:
pieterbl

Berichtdoor Billie » wo apr 17, 2013 11:45 am

Kan je de pomp niet afstellen zodat deze minder water pompt?
Billie
Moderator

Has thanked: 806 times
Been thanked: 1471 times

Berichtdoor Robert » wo apr 17, 2013 11:51 am

Maar kunnen de druppelaars en slangen de druk van die pomp wel aan dan? Niet dat de slangtjes er straks vanaf vliegen of je druppelaars stuk gaan?
Voor mijn systeem gebruik ik een tandrad pompje op 12V, volgens mij worden dit soort pompjes gebruikt in de ruitensproeiers van auto's. Het opgenomen vermogen van mijn pompje schat ik op zo'n 25 a 35 Watt.
Robert
Moderator

Has thanked: 270 times
Been thanked: 1283 times

Berichtdoor the rené » wo apr 17, 2013 11:58 am

als het een 230 volt pomp is kan je er toch een frequentieregeling op zetten?
zag zoiets bij de vijver van mijn broer.
ding was volgens mij niet heel duur, zal es ff vragen waar hij um vandaan heeft.

edit:
deze gevonden op webwinkel van een koi zaak
http://www.gdkoi.nl/a-25018615/vijverbenodigdheden/toerentalregelaar-voor-waterpompen/
the rené

Has thanked: 278 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor pieterbl » wo apr 17, 2013 12:04 pm

Dit is de pomp

Billie schreef:Kan je de pomp niet afstellen zodat deze minder water pompt?

Zover ik weet niet... :cry:

Robert schreef:Maar kunnen de druppelaars en slangen de druk van die pomp wel aan dan? Niet dat de slangtjes er straks vanaf vliegen of je druppelaars stuk gaan?
Voor mijn systeem gebruik ik een tandrad pompje op 12V, volgens mij worden dit soort pompjes gebruikt in de ruitensproeiers van auto's. Het opgenomen vermogen van mijn pompje schat ik op zo'n 25 a 35 Watt.

De druppelsystemen die ik thuis heb worden in combinatie met bovenstaande dompelpomp in de kas op mijn werk gebruikt voor de voedingsvoorziening, van kleine oppervlaktes gewassen (met name kruiden). De slangetjes en druppelsystemen houden het wel, zeker omdat deze ook worden gebruikt bij de "normale" grote voedingsvoorziening vanuit de A-B vaten en de leidingen in de kas...

the rené schreef:als het een 230 volt pomp is kan je er toch een frequentieregeling op zetten?
zag zoiets bij de vijver van mijn broer.
ding was volgens mij niet heel duur, zal es ff vragen waar hij um vandaan heeft.

edit:
deze gevonden op webwinkel van een koi zaak
http://www.gdkoi.nl/a-25018615/vijverbe ... terpompen/

René, dank voor de link :clap , ziet er interessant uit! Mogelijk ga ik deze aanschaffen..
pieterbl

Berichtdoor pieterbl » wo apr 17, 2013 12:05 pm

Ik ben ook alvast bezig met wat "optimalisatie-stappen", omdat ik hiervoor nieuwe onderdelen nodig heb uit China (en wel een aantal weken kan duren voordat ik ze in huis heb).

Ik wil de schakeling zo maken dat ik een streef-waarde van vochtpercentage kan ingeven en dat sensor en pomp hierop automatisch gaan aanpassen.

Dus bv dat ik gedurende het teeltseizoen op een vochtpercentage in het substraat van 30% stuur (dus pomp aan wanneer < 30% en pomp uit wanneer > 30% met een marge van 5-10%). Als er vruchten aan de planten komen, wil ik bijvoorbeeld naar een droog substraat gaan regelen (10 - 20% vocht), zodat mijn vruchten heter worden... :twisted:

Als ik de eerdere posts van Tom lees heeft hij een touchscreen-lcd scherm, voor dergelijke invoer. Ik vind het scherm heel mooi en zeer interessant en is zeker een optie. Echter dacht ik dat het ook misschien met potentiometers te doen is, is wat goedkopere oplossing en waarschijnlijk makkelijker uitvoerbaar. Weet iemand of dit kan? Zo ja, waar kan ik de onderdelen het goedkoopst halen (bv link vanuit Ebay)... :mrgreen: :lol:
pieterbl

VorigeVolgende

Keer terug naar Experimenten