Automatische voedingsregulaar

Re: Automatische voedingsregulaar

Berichtdoor Victorus » wo jan 21, 2015 11:59 am

Het corrosieprobleem kan grotendeels vermeden worden. Ik zet spanning op de vochtsensor pal voor de meting en daarna gaat de spanning er weer van af. Tijdens het sproeien en gedurende de tussenliggende periode van een half uur is de sensor spanningsloos. Dus per uur staat er maximaal 40 msec spanning op de sensor.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor pieterbl » za jan 24, 2015 6:02 pm

Victorus schreef:Het corrosieprobleem kan grotendeels vermeden worden. Ik zet spanning op de vochtsensor pal voor de meting en daarna gaat de spanning er weer van af. Tijdens het sproeien en gedurende de tussenliggende periode van een half uur is de sensor spanningsloos. Dus per uur staat er maximaal 40 msec spanning op de sensor.

Ok, klinkt goed! Ik ga komend jaar deze sensor uitproberen, onlangs laten overkomen uit Amerika;

http://vegetronix.com/Products/VH400/

Schijnt niet beïnvloed te worden door EC en temperatuur, wat je bij normale geleidingssensoren wel hebt... Ben benieuwd
pieterbl

Has thanked: 264 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor Victorus » do jul 02, 2015 6:51 pm

Ik heb het zo geprogrammeerd dat op de sensor minder dan 0,15 sec per maand onder spanning staat. Met een rvs sensor is het corrosieprobleem nagenoeg verdwenen. Ik heb een sensor gemaakt met twee rvs bouten van omstreeks 10 cm lang. Die wordt via een serieweerstand van 100K op een digitale uitgang gezet. Het aftakpunt wordt via een analoge poort gemeten op de grondvochtigheid. Vlak voor de meting wordt de digitale ingang hoog gezet en na direct na de meting wordt de spanning weer laag gezet. Daarna wordt beslist wat er gaat gebeuren.

Het werkt prima. Ik ga na een half jaar de sensor inspecteren maar kan me niet voorstellen dat de sensor dan al gecorrodeerd zou zijn na 1 seconde onder spanning te hebben gestaan.
Victorus

Has thanked: 5 times
Been thanked: 126 times

Berichtdoor beck6 » za apr 27, 2019 3:00 am

Mijn sensor heeft een soortgelijk probleem, het probleem is dat ik het nog niet heb opgelost. https://www.allicdata.com/list.html?category_id=1977
beck6

Has thanked: 0 time
Been thanked: 0 time

Vorige

Keer terug naar Experimenten