2017 Jan

Re: 2017 Jan

Berichtdoor Jan » do apr 13, 2017 9:25 am

Mijn eerste jalapeno's zijn rijp.[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170413/2b886f5215f37b6b528d0cf3ba0f9e86.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn Che2-L11 met Tapatalk
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 122 times
Been thanked: 286 times

Berichtdoor Jan » za okt 14, 2017 12:09 pm

Mijn wedstrijdplanten waren teleurstellend.

De rest van de oogst was overvloed! 2 lades in mijn vriezer zitten vol met pepers van dit jaar en de meeste jalapeno's hebben we al opgegeten.

Hier een van de wedstrijdplanten zonder geschikte peper. De grote oranje pod is van een andere plant, de rocoto manzano. De rocoto's hebben een paar kilo aan vruchten gegeven.

Afbeelding
Jan

Berichtdoor Sol » za okt 14, 2017 10:54 pm

Jan schreef:De rocoto's hebben een paar kilo aan vruchten gegeven.

Wow, dat klinkt goed.
Hoeveel planten had je staan?
Waren het eenjarige rocoto's of al oudere planten?
Mijn rocoto zaden waren niet opgekomen dit jaar. :( en m'n driejarige rocoto leek de winter overleefd te hebben, maar gaf alsnog de geest in het vroege voorjaar.

(Ook lijkt m'n potgrond besmet te zijn geweest met spint en na die bestreden te hebben, hebben daarna trips ook nog eens toegeslagen. Beide plagen kan je slechts onder controle houden, maar niet blijvend uitroeien.)
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Berichtdoor Jan » ma okt 16, 2017 6:45 pm

Ik had in totaal iets van 12 planten staan. Ik heb nog nooit van meerjarige rocoto's gehoord. :oops:

Ik weet dat alle pepers in principe vaste planten zijn, maar ik laat ze nooit overwinteren. Ik begin altijd in de herfst met een paar planten en dan de rest in het vroege voorjaar. De rocoto's waren van januari 2017.

De oogst van het afgelopen jaar, maar er zit nog heel wat aan de planten. Dat mag nog even afrijpen.
Afbeelding

En de voorzichtige start van het nieuwe seizoen.
Afbeelding
Een paar jalapeno en iets hongaars van een collega.
Jan

Berichtdoor Sol » wo okt 18, 2017 9:54 pm

Jan schreef:Ik had in totaal iets van 12 planten staan. Ik heb nog nooit van meerjarige rocoto's gehoord. :oops:

Ik weet dat alle pepers in principe vaste planten zijn, maar ik laat ze nooit overwinteren. Ik begin altijd in de herfst met een paar planten en dan de rest in het vroege voorjaar. De rocoto's waren van januari 2017.

Een paar jalapeno en iets hongaars van een collega.

De Kalocsai merevszaru is een erg lekkere peper (Hongaarse paprika), daar ga je vast plezier van hebben.

Betreffende de Rocoto's dat zijn fantastische planten om te overwinteren. Ze zijn redelijk koude tolerant, maar wat pas echt tot uiting komt na overwinteren is hun klimcapaciteit. De volwassener planten groeien de tent uit en klimmen meters omhoog wanneer je ze de ruimte geeft, met een overeenkomstige hoeveelheid pepers. Ik vond het echt jammer dat m'n Chili de Seda het net niet gehaald heeft nu die eindelijk de ruimte kreeg (hij liep uit in het voorjaar, maar kreeg de nekslag door een late vorst.

Wow, 12 planten, dat is aanzienlijk. Krijg je dat allemaal op? Wat maak je er zoal mee?
Sol

Has thanked: 32 times
Been thanked: 173 times

Berichtdoor Jan » vr okt 20, 2017 8:47 pm

op??? Nee, niet altijd. Maar de afgelopen jaren was de oogst wat minder. Ik heb deze zomer de oogst van de laatste jaren gedroogd. Nu dus alleen dit jaar pepers in de vriezer liggen. Al met al over de jaren heen lukt het redelijk om met een sambal of pepersaus weggeven door de voorraden heen te komen.

Laatst weer een collega die zo ongeveer op zijn knieen ligt voor de volgende lemonsambal. En ik geef hem geen ongelijk, die was idd heerlijk. Jammer dat ik nooit echt een recept volg. De volgende gaat zeker anders smaken.
Jan

Berichtdoor Jan » ma nov 27, 2017 7:32 pm

ik vind het altijd weer een wonder dat die pepers zo snel groeien.

In oktober zijn ze opgekomen en nu staat de eerste knop op het punt om een bloem te worden. :D
Afbeelding

Ik heb gister wel mijn LED lamp een grotere kap gegeven. Zo is er iets meer licht in een bredere bundel.
Afbeelding

De goedkoopste IKEA kap en van binnen beplakt met alufoil. Een vijf euro setup ;) .
Jan

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2017