Robert 2017, Energiezuinig hydrosysteem.

Robert 2017, Energiezuinig hydrosysteem.

Berichtdoor Robert » vr maart 03, 2017 12:56 pm

En vandaag is mijn seizoen 2017 gestart met het zaaien van de volgende soorten:

1 Aribibi Gusamo
2 Aribibi Gusamo
3 Aji white fantasy
4 Cumari
5 Thunder Mountain Longhorn
6 Jalapeno farmers market potato
7 Mirasol
8 Rocoto aji largo
9 Rocoto de Seda
10 Lemon Drop
11 pimenta de Neyde
12 Pi 260560
13 Pi 260433
14 Pi 290983
15 CGN 17020
16 CAP 501
17 CAP 1144
18 Marconi purple Paprika
19 Marconi purple Paprika
20 Goliath Paprika
21 Goliath Paprika
22 Violet Mist Paprika
23 Violet Mist Paprika
24 Pritamin Paprika Alexander
25 Pritamin Paprika Alexander
26 Aconcagua Paprika
27 Aconcagua Paprika
28 Puntpaprika Geel
29 Puntpaprika Geel
30 Puntpaprika Geel
31 Puntpaprika 1
32 Puntpaprika 2
33 Puntpaprika 3
34 Puntpaprika 4
35 Puntpaprika 5

Afbeelding

Ook ga ik weer de nodige aanpassingen maken aan mijn hydro systeem, ik ga proberen het hydrosysteem te laten werken zonder dat er een elektriciteit aansluiting nodig is. Hiervoor wordt de vlotterschakelaar en magneetklep, welke ik vorig jaar gebruikt heb, vervangen door een vlottersysteem uit een stortbak van een toilet. D.m.v. de zwaartekracht/hevelwerking wordt het systeem dan steeds tot het juiste niveau bijgevuld als de planten de voeding verbruiken.
Ik had vorig jaar het idee dat de planten die aan het einde van het systeem zaten wat achter bleven bij de rest, dus als het ware achter het net visten voor wat betreft voedingsstoffen. Deze waren waarschijnlijk als voor een deel opgemaakt door de andere planten. Om dat te voorkomen ga ik iets bedenken waardoor de voeding heel langzaam wordt rondgepompt door het systeem.
Ik heb verder gelezen dat beluchten van de voeding ook een positief effect heeft op de planten, daar ga ik dus ook iets voor maken.
Robert
Moderator

Has thanked: 196 times
Been thanked: 1208 times

Re: Robert 2017, Energiezuinig hydrosysteem.

Berichtdoor Ilovebrewski » vr maart 03, 2017 2:09 pm

Ben weer benieuwd naar je ontwerp [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
Veel succes dit seizoen!
Ilovebrewski

Has thanked: 147 times
Been thanked: 119 times

Berichtdoor Robert » vr maart 03, 2017 2:15 pm

Zojuist is er een aquarium luchtpompje uit China door de postbode afgegeven, kunnen we daarmee vast aan het experimenteren gaan :D
Robert
Moderator

Berichtdoor Dakoina » di maart 07, 2017 1:06 pm

Voor een van de pepers gebruik ik ipv de Kratky methode de bubble bucket methode. De invloed van de extra zuurstof op de wortels was wel zeer positief. Al kan het ook de combinatie zijn van de pH aanpassing en nieuwe voeding zijn :)
Dakoina

Has thanked: 53 times
Been thanked: 100 times

Berichtdoor Robert » di maart 07, 2017 2:46 pm

Ik ga een constructie maken volgens het airlift-/geyser-pomp principe. Hiermee heb ik zowel beluchting als het heel langzaam rondpompen van voeding van de ene kant naar de andere kant van het systeem. Het luchtpompje dat ik heb besteld heeft 2 luchtpompjes in 1 behuizing, waarvan ik er voorlopig 1 heb losgekoppeld. Het pompje werkt op 5 volt, en er zit ook nog een accuutje in. Als ik de accu ook loskoppel is het stroomverbruik slechts 100mA !

Na de nodige uren lezen en prutsen heb ik iets gemaakt dat werkt, goed werkt zelfs!

Het lukt nu om een liter of 5 per uur te verpompen over een korte afstand en kleine opvoerhoogte van zo'n 25cm. Bij het langer maken van de leiding, 5 meter bij het testen, is dat afgenomen tot een dikke 1,5 liter per uur. Maar het laten teruglopen van de voeding kan ook door de zwaartekracht door een wat dikkere leiding, ik kan dus die 5 liter per uur verpompen en van zuurstof voorzien toepassen straks :D

Ik heb hier nog een klein zonnepaneeltje liggen, dat is helemaal een leuke combinatie als deze tenminste voldoende opbrengst geeft. Nog niet kunnen testen, met het bewolkte weer van vandaag gaat het in ieder geval niet :roll:
Robert
Moderator

Berichtdoor Dakoina » di maart 07, 2017 3:01 pm

Daar wil ik wat foto's van zien :)
Dakoina

Has thanked: 53 times
Been thanked: 100 times

Berichtdoor Robert » di maart 07, 2017 6:48 pm

De luchtpomp die ik had besteld:

Afbeelding

Niet precies wetende wat ik nodig zou hebben heb ik een versie besteld met een dubbel pompje, een enkele voldoet echter ook prima.
Het linker luchtpompje heb ik simpelweg uitgeschakeld door daar de stekker van los te maken.
De accu had ik bedacht voor het geval ik een zonnenpaneeltje zou kunnen aansluiten. Maar helaas, inmiddels heeft de zon heel even geschenen, het paneeltje dat ik hier had liggen trekt het net niet.

Dan verder met het geyserpomje, het idee goed afgekeken, de uitvoering na een aantal minder geslaagde experimenten zelf bedacht. De oplossing zit in dit geval in een klein doosje:

Afbeelding

En deze gaan we bijna in zijn geheel recyclen, het dekseltje rechtsboven kan echt weg.

Afbeelding

In het kruidendoosje zelf heb ik 2 buisjes gemaakt. Lijmen gaf geen goed stevig en luchtdicht resultaat. Ik heb op 2 plastic buisjes schroefdraad getapt evenals in een paar andere stukjes kunststof. Met een paar rubber ringetjes ertussen kun je de buisjes dan prima bovenin het doosje bevestigen. 1 korte voor de luchtinvoer, 1 langere voor de vloeistof afvoer.

Vervolgens gaan we de etiketten van het doosje hergebruiken:

Afbeelding

Ik heb ze iets meer dan een cm verschoven met de plakkanten tegen elkaar geplakt.

Dan knip je er een ovale vorm uit ter grote van het dekseltje:

Afbeelding

En plak je dat aan de binnenkant van het deksel over het gat, met het plakkende stukje aan de andere kant van het gat.

Van de onderkant ziet dat er dan zo uit:

Afbeelding

En in zijn geheel zo:

Afbeelding

Dit werkt nu als een klep die van onder naar boven water kan doorlaten in het potje, maar als de druk in het potje groter is wordt dichtgedrukt.

Tenslotte een foto van het geheel:

Afbeelding

Dan nu hoe het werkt:

Het potje wordt zo'n 20 cm onder water geplaatst en loopt dan vol water doordat de klep door de waterdruk onderin open gaat, en de lucht door het lange buisje kan ontsnappen.
Als de luchtpomp werkt ,wordt het potje van bovenaf gevuld met lucht, de klep onderin dichtgedrukt en het aanwezige water wordt via het lange buisje naar buiten geperst totdat het waterniveau in het potje is gedaald tot onder het langste buisje. Dan gaat er na de "prop" water, lucht mee het buisje in en perst alle vloeistof door de leiding naar buiten.
Zodra alle vloeistof helemaal door de leiding is geperst valt de druk in het potje weg. Hierdoor stroomt er weer vloeistof door de klep onderin naar binnen tot iets voorbij het lange buisje. Dan wordt er weer vloeistof "meegenomen" en begint het proces weer opnieuw.

Het is verbazingwekkend om te zien hoe goed dit werkt, de vloeistof wordt steeds behoorlijk hard uit de leiding geblazen, en dat is dan vast weer goed om extra zuurstof in de voeding te krijgen :D
Robert
Moderator

Berichtdoor Ilovebrewski » di maart 07, 2017 7:25 pm

:clap Het verbaasd me dat er met zo'n kleine inhoud toch nog zoveel liter vloeistof gaat lopen.
Ilovebrewski

Has thanked: 147 times
Been thanked: 119 times

Berichtdoor stoutje » di maart 07, 2017 7:27 pm

Ik sta toch elke keer weer versteld van de uitvindingen die ik hier op het forum voorbij zie komen :D
Helaas ben ik gezegend met niet één maar twee linker handen en moet mijn toevlucht zoeken tot kant en klaar oplossingen.
Ik vind het er in ieder geval prachtig uitzien en hoop dat je veel plezier van gaat hebben :b :b
stoutje

Has thanked: 237 times
Been thanked: 86 times

Berichtdoor Koenv » di maart 07, 2017 11:39 pm

Razend interessant, ik wou dat ik ook zo handig was!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Koenv

Has thanked: 597 times
Been thanked: 647 times

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017