Robert 2017, Energiezuinig hydrosysteem.

Re: Robert 2017, Energiezuinig hydrosysteem.

Berichtdoor Eugene » zo apr 02, 2017 8:50 am

Hoe krijg je het bij elkaar verzonnen, respect. Ik ben bekend met het airlift-principe. Het wordt steeds meer toegepast in de koihobby omdat het energieverbruik daar aardig de bocht uitvliegt met alle filters en pompen. Ik heb ingenieuze systemen gezien, maar het zelf toepassen is een ander verhaal. Mooi te zien hoe het zich bij jou steeds weer verder ontwikkelt.
Eugene

Has thanked: 494 times
Been thanked: 343 times

Berichtdoor Robert » zo apr 02, 2017 9:24 am

Ik heb zeker ook de nodige koi websites bekeken om er achter te komen hoe het een en ander werkt. Die systemen zijn echter wel een heel stuk groter, maar het principe wordt daar zeker erg goed toegepast en er wordt continu geprobeerd verbeteringen aan te brengen. Ik ben uiteindelijk van het basisprincipe uitgegaan en gewoon wat gaan proberen in de keuken. En als je daar wat om je heen kijkt kun je zomaar een kruidenpotje tegenkomen en valt er een kwartje :-) Het gaf een enorme "kick" toen ik daarmee een prototype had gemaakt dat zo goed werkte dat het ook meteen het uiteindelijke ontwerp werd. Het is geweldig dat je zoveel lol kunt hebben met iets als een leeg kruidenpotje.
En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit straks niet geweldig zou werken, maar dat moeten we natuurlijk nog even afwachten....
Robert
Moderator

Has thanked: 198 times
Been thanked: 1209 times

Berichtdoor Robert » zo apr 02, 2017 10:52 pm

Gisteren heb ik de tomaten gezaaid. Kwam mooi uit, op de wedstrijdpepers na was de propagator weer helemaal leeg.
De pepers en paprika's die ik een maand geleden heb gezaaid staat er inmiddels zo bij:

Afbeelding

Ook de aardbeienplanten op de oude kokosgrond van vorig jaar hebben het goed naar hun zin, ook door het prachtige weer van afgelopen tijd uiteraard:

Afbeelding

Tenslotte toch nog wat geëxperimenteer om het pompje op zonne-energie te laten werken, ik heb nog een 2e zonnepaneeltje gevonden:

Afbeelding

En met 2 van die simpele paneeltjes en een beetje zon werkt het op zich prima:

Afbeelding
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » vr apr 07, 2017 1:05 pm

Erg interessant dit! Ik ben nieuw op het forum dus ik weer niet of je favorieten kunt aanmaken. Dus bij deze is dit meteen een verkapte tvp :mrgreen:
Markos

Has thanked: 19 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor donaldk » za apr 08, 2017 1:18 pm

Abonneer op dit onderwerp, kun je helemaal onderaan aanvinken zie ik.

Toon je eigen berichten laat de actieve berichten zien van threads/topics waarin je zelf gepost hebt.
donaldk

Has thanked: 42 times
Been thanked: 534 times

Berichtdoor Robert » zo apr 30, 2017 5:15 pm

8 weken geleden waren het nog zaadjes, nu hebben we dit:

Afbeelding

Nog een week of 2 en we gaan het weerbericht in de gaten houden hoe het met de nachtvorst is, kan alles weer naar buiten in het hydrosysteem :D
Robert
Moderator

Berichtdoor donaldk » zo apr 30, 2017 5:32 pm

Ik heb afgelopen week afgewacht, door de nacht temperaturen kon ik niet gaan afharden, niet dat ik en het kasje er al klaar voor waren;-), maar als het net zo'n hittegolf was als eerder, dan hadden ze al lekker in het kasje gestaan. Helemaal buiten zou ik er ook voorzichtiger mee zijn. Het zijn immers geen aardbeiplantjes die vorst nodig hebben, en een bevroren kluit kunnen hebben en dan gewoon groen en levend blijven. En dan die hagelstormen van woensdag... Maar in 8 weken gekiemd en zo opgegroeid :clap .
donaldk

Has thanked: 42 times
Been thanked: 534 times

Berichtdoor Krikke80 » wo mei 03, 2017 12:21 pm

Leuk om te volgen! :b :b :b
"Is ons zaad van moeder natuur of van Monsanto?" - Mijn website: www.krikkesurbanfarm.be
Krikke80

Has thanked: 1336 times
Been thanked: 775 times

Berichtdoor Robert » ma mei 15, 2017 9:11 pm

Prachtig weer afgelopen dagen, ook geen nachtvorst meer in de voorspellingen en als het uitkomt komende dagen wat bewolkter weer voor het afharden van de planten. De allerhoogste tijd dus om de planten naar buiten te krijgen. Ook heel erg nodig omdat afgelopen dagen vanuit het niets ook nog eens een bladluisplaag aan het ontstaan is.

Dus het voedingsvat maar weer eens gevuld. Dat ging met de voeding die ik nog had staan tot zo ongeveer de helft:

Afbeelding

Komende dagen wordt het dus weer nieuwe voeding maken voor de rest van het seizoen, maar vooralsnog kunnen de planten hier wel even mee vooruit.

En het vat is inmiddels aangesloten op de vlotter waarmee het systeem automatisch van de juiste hoeveelheid voeding zal worden voorzien:

Afbeelding

Het toilet-vlotter idee nu dus eindelijk in de praktijk kunnen testen, altijd fijn als dingen precies zo gaan werken als bedacht :D

Ook alle buizen weer in de tuin gelegd, wederom een heel gedoe om alles waterpas en op dezelfde hoogte te krijgen:

Afbeelding

En het 2e stuk buis, gevuld met voeding:

Afbeelding

En tenslotte het 3e deel, deze is nu wat groter geworden dan vorig jaar:

Afbeelding

Bij elkaar heb ik nu 56 plaatsen om planten te zetten.
En dat betekent ook 56 touwtjes knopen, zo'n 130 meter touw bij elkaar :roll:

En met het draaien van de zon was er later op de dag de eerste mogelijkheid om de eerste planten een schaduwplekje te geven:

Afbeelding

En ik durf het bijna niet te zeggen, maar ik hoop dat we morgen wat minder mooi weer krijgen, voor de planten dan, niet voor mezelf, zodat de rest ook naar buiten kan....
Robert
Moderator

Berichtdoor Ilovebrewski » ma mei 15, 2017 9:23 pm

Ziet er goed uit. Groot aantal planten zeg!!! [THUMBS UP SIGN]
Het voedingsvat heb je dan hoger staan dan je buizenstelsel neem ik aan zodat de zwaartekracht het werk doet. Ben benieuwd hoe later het seizoen je nieuwe U opstelling erbij staat. Leuk om de installaties te zien bij iedereen. TOP!
Ilovebrewski

Has thanked: 147 times
Been thanked: 119 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017