Zeer langzaam weer eens beginnen

Re: Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor donaldk » za maart 18, 2017 12:28 pm

In India laten ze gewoon alles schieten zie ik op youtube. Dan oogsten ze met een sikkel en de plant groeit verder. Ik had vorig jaar gelezen dat seizoen in Nederland eigenlijk te kort is voor zaad. Geen idee of dat klopt. Ik heb niet vroeg gezaaid, maar eerste helft maart is hiervoor precies op tijd.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor donaldk » di maart 21, 2017 2:37 pm

De eerste tomaatjes komen nu boven, maar Capsicum doet zo te zien nog niets. Klein beetje Holy Basil. Die moet je zeer nat houden voor het kiemen? Of juist niet te nat?
donaldk

Berichtdoor donaldk » za maart 25, 2017 11:27 am

Na twee weken een eerste spikkeltje groen dat de grond opzij probeert te duwen in zowel de Sweet Palermo Rood als Geel rij :h .

Tulsi nog 20 zaadjes te gaan, dat betekend dat er al 45 zich laten zien :h .

Red Bowl Salat zaadjes zitten er pas een halve week in, dus daar nog niks.

Ik ga zo een paar traytjes uitzoeken met aardbeiplantjes die ik in het kasje zet. Onverpot, zeker anderhalve maand te laat voor vroege oogst en vast enkel de Sonata, want geen idee of er nog Lambada tussen zitten en welke dat dan zijn. Dan komen die gewoon later, buiten. Ik heb er zeker honderd staan, dus dat kan nooit allemaal in potten. Wat moet ik daarop voorzinnen...
donaldk

Berichtdoor donaldk » za maart 25, 2017 3:24 pm

Ik heb zitten tellen en ik heb dus meer dan twee honderd aardbeiplantjes in kleine potjes staan. Klein deel in het kasje gezet heb ik er dus nog ongeveer 150 buiten staan op het terrasje, waar ga ik het allemaal laten :?

Lemon drop nummer een begint net te komen.
donaldk

Berichtdoor donaldk » za apr 01, 2017 10:11 am

Er zat net een beetje beginnende schimmel op de lemon drop met een zaadhuls er nog op, zo-ook de sweet palermo in het rijtje ernaast, dus die lemon drop is onthoofd en de palermo paprika is ook beschadigd. Een van de tomaatzaailingetjes had een krlletje in het steeltje. En lag wat schuim om, bleek ie doorgerot te zijn. De peperzaadjes doen echt allemaal niks. Eerst te droog nu vast weer te nat...

Oh ja de eerste tomatenzaailingetjes beginnen nu krom te groeien.
donaldk

Berichtdoor Robert » za apr 01, 2017 10:44 am

donaldk schreef:Oh ja de eerste tomatenzaailingetjes beginnen nu krom te groeien.

Satehprikker er bij zetten?
Robert
Moderator

Has thanked: 202 times
Been thanked: 1212 times

Berichtdoor donaldk » za apr 01, 2017 11:42 am

Ja zoiets.
donaldk

Berichtdoor donaldk » ma apr 03, 2017 10:36 pm

door Hampie » ma apr 03, 2017 10:13 pm

Je moet de zaaitrays ook niet in de koelkast zetten Donald

Hampie Je moet de zaaitrays ook niet in de koelkast zetten Donald :P :P :P :P :o :o

Hampie
Citaat donaldkRe: Grow Contest 2017.
door donaldk » ma apr 03, 2017 9:29 pm

Bij mij doen ze anders helemaal niks, heb dit weekend de zaden nog beken door wat grond weg te duwen met een kunststof gereedschapje. De Grandpa's Homepeppers zijn nu wel deels boven de grond, maar dat heeft dus drie weken geduurd! That Sun heb ik maar overnieuw gezaaid, want die deden echt helemaal niks, zaadjes zwelden misschien iets, maar verder niets.

Pal Zuid, dus de laatste tijd erg warm. Ik zie wel dat de linker voorhoek extreem nat is. Blijkbaar komt daar alle condens neer. Maar daar zitten Thai Sun zaadjes. Zoals altijd eerst te droog daarna te nat. Ik heb dit keer een mooi Thai Sun pepertje uitgezocht en de zaadjes deze dit keer een dag laten weken. Iets van 9 waren gezonken waarvan 1 met een donker puntje dus die zal niet veel doen. Ene helft van het bakje is de drijvers en de andere kant de zinkers. Daarvoor had ik al ongeweekte/geteste zaadjes in de tray gestopt stuk of 12. Twee vakjes dubbel.
donaldk

Berichtdoor Robert » zo apr 09, 2017 3:29 pm

donaldk schreef:Twee van vier. Nummer vijf in het rijtje is een tomaten plantje, het zaailingetje waardoor ik anderhalve week geleden even dacht :h ;-).
Afbeelding

Even voortbordurend op het verspenen, althans hoe ik het doe...

Bij bovenstaande foto zou ik alles al verspeend/overgezet hebben.
Je schreef dat je twijfelt over het tijdstip wanneer je dat wilt doen, maar naar mijn idee wordt het steeds lastiger hoe langer je er mee wacht.
Ik verspeen al de dag nadat het "helmpje" er af is. Er zit dan 1 worteltje van een paar cm aan dat op dat moment nog net niet onder uit het kweekbakje groeit. Ik steek dan de label aan de buitenkant van het potje rondom een paar keer tot op de bodem. Met een theelepeltje schep je dan zo het plantje met een kluitje grond eruit en dat laat je daarna weer zakken ik de nieuwe pot grond waar je voorheen een kuiltje hebt gemaakt ter grote van het kluitje.

Het grote voordeel, er wordt geen enkele wortel beschadigd en het jonge plantje kan meteen wennen aan het huiskamerklimaat.
En in de propagator is weer ruimte voor een nieuwe zaaironde :-)
Robert
Moderator

Has thanked: 202 times
Been thanked: 1212 times

Berichtdoor donaldk » zo apr 09, 2017 3:39 pm

Dat ging over de KrishnaTulsi die staan allemaal in éé pot, de pepers en tomaten hoeven niet verspeend te worden die zitten immers in een tray met ruime vijfhoekige vakjes van 35mm breed en 50mm diep, dus die hebben genoeg ruimte om een of twee paar echte, niet-kiem, bladeren te krijgen. Daarna worden ze overgepot, niet verspeend, maar ja morgen aan de slag, voor grootste deel.
donaldk

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017