Zeer langzaam weer eens beginnen

Re: Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor donaldk » zo apr 09, 2017 3:44 pm

Over nieuwe zaaironde gesproken. Ik heb gisteravond het eerste 'moestuintje' aangemaakt. Toch volgens de aanwijzingen iets van de kokos 'grond' bovenop het zakje met zaadjes gelegd. Maar er stan wel meer rare dingen bij, zo moet je het papiermoes potjes na kiemen in de grond zetten, maar ja het gaat wel om rucola en 13 zaadjes, dus ik denk dat 10+ kroppen niet in een potje gaan passen;-).

Ikheb verder nog wortels liggen, promozakjes van vorig jaar, maar waar, hmm, maar ja die hoeven niet in kasje.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor donaldk » ma apr 10, 2017 8:38 pm

Maar waar laat je die bakken... Ik heb expres al voor de tomaatjes voor het mooi te kleine potjes genomen en praktisch op de bodem geplant en dan nog is er ruimte tot aan de kiembladeren.

Ik had de paprika's en Grandpa's Home Pepper langer moeten laten staan, nu waren het nog geen klontjes, wat meer wortel en ze vallen niet uiteen. Zoals de grote tomaat zaailingetjes. De rode paprikaatjes staan er dus nog in zoook de contest pepertjes en wat spul waarvan ik weinig hoop meer heb.
donaldk

Berichtdoor donaldk » di apr 18, 2017 2:36 pm

De Krishna Tulsi zaailingetjes zijn deels verdord, nog meer dan ik dacht. Ik heb ongeveer 27 grote zaailingetjes, de rest is al weg of gaat er ongetwijfeld ook aan. Van de ongeveer 65 zaadjes waren er zeker meer dan vijftig opgekomen, dus zeer veel verlies:-(.

Een tweede zaaironde of niet, that's the question. Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid blad is namelijk 10 gram of meeeeer :shock: .

Wel verbazingwekkend goed nieuws van het Thai Sun front. De zaaitray blijft te nat denk ik. Maar in het druivenbakje waarin ik een laagje houtvezel potgrond had gedaan en daarin ongeveer na etmaal weken 25 drijvende zaadjes en tien gezonken zaadjes had gezaaid toonde gisteren opeens teken van leven. Luiheid en of onzekerheid/besluiteloosheid had ervoor gezorgd dat het bakje er nog stond, want er zat al minstens een week een laagje schimmel op en de bovenkorst was uitgehard.

Anyway de eerste 8 zijn in P7 potjes gezet, ook al keken ze nog maar net boven de grond, vanwege de schimmel. De grond een beetje regenwater laten opzuigen en hopelijk komen er meer uit. Worden mooie terrasplanten. Al heb ik ze de vorige keer exclusief in het kasje gehouden, dus geen idee of ze het buiten inderdaad ook zo goed gaan doen. Ga uit van 35 zaadjes per pepertje en 300 pepertjes (een oogst ronde twee zijn ze te laat voor gezaaid/boven de grond) per plant en ik en wederom een zaadfabriek, lol.

Even opgezocht in oude post de herzaai was begin april.

In de zaaitray lijkt er ook een aan te komen, die kan dus zowel van de begin maart zaai als de begin april herzaai zijn.
donaldk

Berichtdoor donaldk » wo apr 19, 2017 12:48 pm

http://www.aldi.nl/images/complete_mest ... _43017.jpg
Afbeelding

Ik heb deze complete meststof meegenomen, heeft een interessante samenstelling. Zou die ook wateroplosbaar zijn? Heeft veel micronutrienten volgens de declaratie Park en niet Degro als fabrikant en adres de organische meststof stond wel Degro achterop, maar die had eigenlijk alleen 13% (Nitraat) stikstof en een half procent fosfor en 4 euro voor 2.5 kilo. De complete is als het goed is (even bonnetje nakijken), 4,59 voor 5 kilo zakje.

Ik had met de Paas ook al ergens zo'n dure merk zak Veenbaas (Florentus) potgrond meegenomen, moet superieur spul zijn, want ik zag plaatjes van een paar palets op gezichtboek, maar hier stonden er meer lol. Ik gebruik de laatste tijd standaard de universele grond van de Veenbaas eigenaar BVB. Vanwege hanteerbaarheid, transport en ook prijs. Aangevuld met wat Action cococvezel.

Oh ja ik had de 10 slechte bovenop verdrogende Tulsi in een potje gezet, nu compleet verrot:-(.
donaldk

Berichtdoor Robert » zo apr 30, 2017 5:54 pm

donaldk schreef:Ik ben iets later gestart, nog wel begin maart, maar niet stark op de eerste van de maand, maar het duurde en duurde maar voordat er wat kiemde. Ik had bij de tweede zaaironde van de Aribi contest zaadjes nog helemaal niets boven de grond. En dan staat alles echt vol op het Zuiden.

Tomaten zaailingetjes moesten uit het kiemkasje omdat de eerste tegen het kapje kwamen en ik had de ruimte nodig, maar eentje was nog kleiner en die is nu nog steeds maar een kwart zo hoog, waar de rest echt omhoogschoten is de afgelopen week of twee. Hij groeit wel, maar de rest was klaar om uit te springen terwijl die ene eigenlijk nog het warme natte kasje nodig had.

Mijn Aribi's zijn klein, maar beginnen te komen, 4-6 centimeter boven de grond, maar wel aan het vierde bladpaar toe. die staan dus lekker in het Action kasje. Capsicum zit verder tussen de 8 en 15 centimeter, grotendeels open en bloot in een vensterbank. Alleen de Thai Sun zijn zo laat voor de derde keer gezaaid, dat nu nog heel klein zijn en dus in een P7 in het kasje staan.

Dus jullie :clap . Ik zit toch te denken aan een warmte matje van ebay en eventueel een 4000K LED paneeltje, dan kun je hem zowel voor huis als 'tuin' gebruiken, voor volgend jaar. Maar ik ben er nog niet uit, want dat word misschien te veel voor de FAF.

Ik kan je inderdaad aanraden je zaden te kiemen bij een graad of 29.

Als je goedkoop EN goed uit wilt zijn:

viewtopic.php?f=23&t=1071

Een thermostaat vind je vast ook op aliexpress.com.
Robert
Moderator

Has thanked: 202 times
Been thanked: 1212 times

Berichtdoor donaldk » di mei 02, 2017 2:59 pm

De tomaten planten en een bakje met andere plantjes staan nu voor de tweede middag in het kasje.Nu schijnt ook de zon, dus zo even controleren of het nog goed gaat. De rest zit nog in de kiemkastjes of staat in de andere bak in de Westelijke vensterbank,maar ik heb even geen plaatsje vrij om hem neer te zetten in het rommelhok;-). De drie bakken staan al en improviste opgesteld;-).

Bij de aardbeien staan een aantal een aantal slappe verwelkte plantjes. Zijn uitlopers van vorig jaar en hebben de hele winter in potje buiten gestaan. ijn ergens in maart naar binnen gegaan. Alles staat nog wel in kleine potjes, dus ik weet niet wat er mis mee is. Is nieuwe potgrond dus verwelkingsziekte van oude pepergrond kan het niet zijn. Van de buiten uitgezette plantjes zijn er ook een relatief groot aantal die het niet doen. De planten in potjes die nog buiten staan te wachten groeien de meeste heel aardig.
donaldk

Berichtdoor donaldk » di mei 02, 2017 4:37 pm

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er staan al 16 aardbeiplantjes buiten en er zijn er nog wat slecht dus die moeten ook van tafel. Een aantal van de spruiten in het hart van wat aardbeiplanten zaten helemaal vol geplakt met groene luisjes :x . Hopelijk slaan ze niet over op de wenplantjes die naar binnen komen.

In de grote pot staan de drie doordragende Ostara.

Ook nog de volle boel binnen.
donaldk

Berichtdoor donaldk » di mei 02, 2017 4:54 pm

Hier nog hoe de wenplantjes staan.
Afbeelding

En de Tulsi's die ik had opgepot blijven klein.
Afbeelding
donaldk

Berichtdoor donaldk » za mei 06, 2017 9:47 am

Afbeelding

Heeft de Duitser nou toch Kapoor Tulsi in plaats van Krishna Tulso geleverd?
Afbeelding

Afbeelding

Het grote verdor probleem, geen idee wat het is/was, niet te droog/nat, dus...???
Afbeelding
donaldk

Berichtdoor Hampie » zo mei 07, 2017 1:20 am

Hoi Donald,
Die heilige basilicum had ik vorig jaar ook. Welke 'soort' weet ik niet, wat ik mij wel herinner is dat het naar niks smaakte. Met andere soorten basilicum ben je qua smaak veel beter af is mijn mening.
Echt 'groeien' doet die heilige basilicum ook niet.
Moet nu mee naar huis met het vrouwtje.
Wordt vervolgd...

Hampie
Hampie

Has thanked: 2122 times
Been thanked: 1241 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017