Zeer langzaam weer eens beginnen

Re: Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor donaldk » zo mei 07, 2017 2:59 pm

Ik moet de Krishna Tulsi hebben, dat is de Red Holy Basil, de Occinum Sanctum/Tenuiflorum. Alles groen smaakt niet lekker, zolang ik er maar niet van over mijn nek ga kan het mij dit keer niet schelen, want het gaat mij om het gezondheidseffect van deze specifieke soort. De groene soorten heb ik niks aan.

Dus ik moet de Rooie hebben, desnoods elders bijbestellen. Overigens kwamen er veel zaadjes op, maar zoals gezegd ook veel gingen er weer dood ze droogden uit en verschrompelden.

Wat voor grond doen ze het best op? Ik las zowel organisch materiaal rijk, dus vochtvasthoudend als juist vocht doorlatend a la Lavendel?

Overigens heb ik van mijn broer het moestuintje kaneelbasilicum gekregen en van vorig jaar heb ik een gewone basilicum (heb de kartonnetjes niet bij de hand) en als ik het goed heb heb ik ook nog ergens twee promo zakjes van een Italiaans merk (was alcohol of saus) die mijn moeder en ik op de AH kerstfair hebben gekregen.

Van de de moestuintjes is alleen de Rucola in P7 gezet. De rest moet nog steeds verpot. Ik had dit jaar maar een AH 'moestuintje', maar we hadden er nog een paar van vorig jaar, vandaar.

Ook de Red Bowl Salat heeft 7 plantjes gegeven op 12 zaadjes, maar als ik slaplantjes koop in zo'n kleigrond plugje staan ze er stevig in, bij mij komt er een dun stengeltje van de grond en pas daarna wordt het dikker, dus dieper oppotten?

Ik heb ook nog ergens wortelzaadjes van kom in de kas 16 of was het al weer 2015, maar geen idee waar deze te planten.Ik heb een keer een lint gehad in de tuin, of weggevreten door witte naaktslakjes (rupsen?) of niet gegroeid zo hard was de grond en dan zit ik nog op veen en niet klei.

Ook nog bij en vlinder lokkende zaai spul, zakjes die werden uitgedeeld onlangs. Viooltjes doen he gigantisch goed op de oude herwaterde grond, had de 40 cm potten redelijk vol gezet met 8 kleinbloemige viooltjes per pot, nu staat er een flinke kop op. In de volle grond voor doen de overgeleven 2x2 niet veel. Maar ze groeien langzaam door.

Ik heb wel 20 aardbeiplantjes uit het kasje gehaald compleet kapot, zou dat van de luis zijn... Er zat luis op enkele plantjes ernaast. Buiten doen de meeste het inmiddels goed, ondanks de kleine potjes. Van de uitgeplante aardbei planten, doet het grootste deel het ook niet meer of slecht:-(.

Ik sla even een dagje over met het plantjes latten wennen in het kasje, nu komt het zonnetje maar voor dat anderhalf uurtje hoogstens, d emoeite niet meer. Gisteren hebben ze de hele middag in het kasje gestaan. Enkele tomaten plantjes begonnen bovenaan slpa te worden, terwijl de grond nog vochtig was, deur opengezet en daarna ondanks de zon geen probleem gehad. Ik heb ook al de eerste knopjes en zelfs al een bloemetje.

Ik moet nog kijken naar de (nacht)temperaturen om te zien of ik ze deze week definitief naar het kasje zet of nog laat staan in de vensterbank.
donaldk

Has thanked: 40 times
Been thanked: 530 times

Berichtdoor donaldk » do mei 11, 2017 11:39 am

Vanmorgen vroeg de tomatenplanten en enkele kleine peper/paprika plantjes in het kasje gezet. De grond was nog vochtig, maar net toch maar de deur opengezet en een liter of twee BJuize erbij, want de bladeren waren al helemaal dichtgekrult.
donaldk

Berichtdoor donaldk » vr mei 12, 2017 4:53 am

Plantjes hebben de nacht overleefd, eerste warme nacht in weken, dus ze hebben op de wenplek overnacht.
donaldk

Berichtdoor donaldk » za mei 13, 2017 10:43 am

Tweede nacht, Tomaten deden het goed, maar waren net dorstig. Peper/paprikaplantjes deden het ook, maar een heeft een aangevreten blad. Binnen wat omgezet, zoat een kasje dicht een eentje zonder kap door kan, een paar paprikaplantjes zijn vervormd omdat ze tegen de kap zaten de halve week.
donaldk

Berichtdoor donaldk » di mei 16, 2017 3:26 pm

Verdomme, plantjes deden het goed in het kasje vroeg in de middag. Maaien, sapje en ik ga de contest plantjes laten wennen,voor het eerts. Ligt een van de twee bakken met tomaten plantjes op de grond. Grond uitgedroogd, toppen slap en dus topzwaar en bakje die meeste overhing op de stapel zaaitraytjes was dus omgekiept. Tja tot 70 centimeter in 445ml, 10.5cm potjes...

Kost gelijk twee liter voeding. En dan straks nog zien of het genoeg is.
donaldk

Berichtdoor barrymossel » wo mei 17, 2017 10:36 am

donaldk schreef:Verdomme, plantjes deden het goed in het kasje vroeg in de middag. Maaien, sapje en ik ga de contest plantjes laten wennen,voor het eerts. Ligt een van de twee bakken met tomaten plantjes op de grond. Grond uitgedroogd, toppen slap en dus topzwaar en bakje die meeste overhing op de stapel zaaitraytjes was dus omgekiept. Tja tot 70 centimeter in 445ml, 10.5cm potjes...

Kost gelijk twee liter voeding. En dan straks nog zien of het genoeg is.

Grrrrrrrr. Hier ook wat plantjes van een tafel gevallen. Gelukkig weinig schade, maar toch, schrok me dood.
barrymossel

Has thanked: 99 times
Been thanked: 171 times

Berichtdoor donaldk » wo mei 17, 2017 10:45 am

Zag geen duidelijke schade, maar je schrikt en vloekt wel. Nu kasdeur vroeg opengezet en alvast een laagje voeding uit voorzorg.

Ik had destijds een 3x8 grote sterke aardbeiplanten in de tuin gezet (no til, grond op de grond), twee doen het nog voor 20%, de andere 22 compleet dood. Geen idee wat er is gebeurd, maar het ging niet goed, zo zonde. In kleine potjes doen sommigen het verbazingwekkend goed. Wel heb ik een aantal planten die bruine krulranden hebben.

Vandaag te heet om wat te doen in kasje;-).
donaldk

Berichtdoor donaldk » do mei 18, 2017 5:13 pm

Slechts twee zakjes, maar daarmee zit je supervol en mijn pols doet nog zeer van het gemanouvreer achterop, want de haken van de spin gaan altijd weer van de brommer af als je de zak(ken) er op legt. Dat alles voor maar een paar potjes en plantjes, want wat is nou twee zakjes...

En duur ook want je bent zo anderhalve Euro aan benzine kwijt. Met een auto iets meer, maar dan haal je gelijk 10 of meer zakjes.

Ze waren redelijk hard op de palet (bijna bovenop), maar braken toch redelijk snel in korrels. Zoals ik ze ken van jaren terug fijn, licht, maar dan vast ook weer inklinkend en makkelijk droogvallend, zoals vroeger? Misschien wat extra Action erin... Zaterdag was het schap leeg en ze zijn helaas nooiy in de week aanbieding? Dan zouden we gelijk een doosje blokjes kokosvezel inslaan bij de Action
donaldk

Berichtdoor donaldk » do mei 18, 2017 5:45 pm

Hier de door de draak van een tuin verzwolgen 24 Aardbeiplanten.

Afbeelding
Afbeelding

En de weer enigzins netjes overeind geholpen tomatenplantjes en de niet gevallen bak nu midden op het voetstuk.

Afbeelding

Oh ja, ik zie dat rechtvoor/onder de contestplantjes, waar ik mee aan kwam lopen toen ik schrok, van de ravage. Hadden al bladschade in het Action kweekkasje. Gisteren en vandaag niet verder gewend dus moet daar eigenlijk nog mee beginnen.
donaldk

Berichtdoor Robert » do mei 18, 2017 6:43 pm

Wordt het niet tijd om die joekels van tomatenplanten in de grond komen?
Robert
Moderator

Has thanked: 191 times
Been thanked: 1201 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017