Zeer langzaam weer eens beginnen

Re: Zeer langzaam weer eens beginnen

Berichtdoor donaldk » do mei 18, 2017 7:10 pm

Ja, ik heb twee dagen terug de speciekuip leeggekregen en gisteren de kleine oude 45L kuip. Dus ik heb nu de oude grond netjes gere-hydrateerd en gedroogd totdat ze in zakken kon, voor niet-productieplant toepassingen. Dus dat spul is nu uit het kasje en de potten allemaal leeg. Dus ik kan nu de potten gaan wassen en als dat is gebeurd, verse potgrond per zakje tegelijk fijn-/loswrijven en mengen met kokos, in plaats van knoeien in een Action emmertje. Gisteren nog wat slaplantjes opgepot enzovoorts, 's avonds, want het was om gek te worden zo heet. Vandaag had ik wat anders te doen. Kortom ze staan op een halve liter grond en worteltjes en BillyJuize.

Vorige week weekend gingen ze nog terug n het wennen. Afgelopen ruime week zijn ze flink gegroeid, ondanks het kleine potje.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor donaldk » zo mei 21, 2017 11:32 am

Zo moeten we een dikke airco en pool, het wordt weer pokkeheet komende twee weken. :(
donaldk

Berichtdoor barrymossel » ma mei 22, 2017 8:17 am

donaldk schreef:Zo moeten we een dikke airco en pool, het wordt weer pokkeheet komende twee weken. :(

Lekker toch? En ik denk dat de plantjes er ook wel van zullen genieten. Ik merk dat ze bij mij de afgelopen dagen echt opleven!
barrymossel

Has thanked: 99 times
Been thanked: 171 times

Berichtdoor donaldk » ma mei 22, 2017 12:46 pm

Nee, niet uit te houden! Plantjes ben ik bang dat ze in kleine potjes problemen krijgen, maar in de hitte is het ook een last voor hen en natuurlijk mij, om ze te verpotten. Ik ben gisteravond tot half elf bezig geweest om wat potjes te spoelen. Ik heb er te weinig en de helft is ook nog eens kapot, bodem, zijwand, rand, kortom alle bekende zwakken plekken.

In het kasje is het snel te warm, gelijk 's morgens vroeg al de deur wagenwijd open. Anders kom je terug en krullen de bladeren slap.

Tomaten planten vergroeien zowieso snel, die gevallen waren en dus op de grond stan hingen een beetje over een zak heen en dus schuin, zak moest ze overeind houden, gaan ze alsnog weer omhoog groeien, dus in enkele dagen al schuin.

Ik ben net een hele tijd bezig geweets om in totaal 50 Liter water aan te maken. Ik heb dus een dikke 35 Liter staan, in flessen. De rest ging al gelijk op de plantjes en ook heb ik Robert's tip uitgeprobeerd en voeding in plaats van gewoon water gebruikt, waarin twee blokken Action Kokosvezel (oude verpakking, nieuwe merk nog niet geprobeerd) liggen op te lossen. Eenmaal 4 Liter en eenmaal 3 Liter, eens kijken hoeveel meer liters 'grond' die laatste geeft.

Het is nu ook te erg om de wedstrijdplantjes uitgebreid te laten wennen, afharden. Ook de Thai Sun stan nog in de vensterbank.
donaldk

Berichtdoor goosman » ma mei 22, 2017 5:05 pm

donaldk schreef:Het is nu ook te erg om de wedstrijdplantjes uitgebreid te laten wennen, afharden.

Die van mij staan anders al heerlijk buiten, gaat prima ! En (maar da's persoonlijk)...ik kijk al uit naar zondag, 30 graden plus !! :h
goosman

Has thanked: 620 times
Been thanked: 377 times

Berichtdoor Robert » ma mei 22, 2017 6:56 pm

Volgens mij gaat afharden ook prima in de schaduw. Daar komt op zo'n zonnige dag meer UV licht dan achter vensterbankglas waardoor al het UV wordt weggefilterd. Dus dan kunnen ze alvast een beetje wennen.
Robert
Moderator

Has thanked: 202 times
Been thanked: 1212 times

Berichtdoor donaldk » di mei 23, 2017 8:29 am

Ja moet wel opletten. Want ik zag gisteren in een of twee kroontjes krullende jonge bladeren, ja hoor paar luisjes. Moeders gekochte basilicum gelijk naar buiten en plantjes heet afgespoeld en nagekeken. Echter ik had gisteren een paar lemon drops/sweet palermo paprika op het plastic waarop ik voeding maakte en overgoot gezet, om een deel van het gemorste op te zuigen en iets te lang laten staan, want ik zag bij het oppakken en in hun bakjes zetten wat van die zwarte vliegjes op twee van de plantjes. Yup, leken mij vliegendeluis. Kapot gemaakt,dus hopelijk geen infestatie in het kasje. Buiten zijn ze dus ook weer kwetsbaar voor luis. Maar we gaan er aan werken.
donaldk

Berichtdoor Robert » di mei 23, 2017 9:01 am

Tja, die gevleugelde bladluizen is een drama op dit moment :-(
Maar buiten zijn er gelukkig ook de natuurlijke vijanden die je binnen niet hebt. Zo'n vliegend exemplaar binnen is dus nog een stuk vervelender...
En inderdaad in de gaten houden en zelf verwijderen is op dit moment aan te raden.
Robert
Moderator

Berichtdoor donaldk » di mei 23, 2017 11:29 am

Bij afharden gaan ze na een tijdje weer naar binnen, dus dan creer je een probleem.
donaldk

Berichtdoor Robert » di mei 23, 2017 11:32 am

Na afharden blijven ze toch buiten?
Of in jouw tuinkas, maar daar zit ander glas in dat UV wel doorlaat....
Robert
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017