Markos z'n voedingstest (2017)

Re: Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor barrymossel » wo apr 19, 2017 7:43 pm

Markos schreef:Ik heb vandaag ook een beetje zitten lezen over Bonchi boompjes. Zijn hiervoor nog bepaalde soorten beter geschikt?
Ik heb deze pagina ook al gezien: http://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi
Ik wil dit wel eens uitproberen met pepers die hangend groeien (geen idee of dit hangen een naam heeft). En het liefst in meerdere kleuren of in ieder geval felle kleuren. Is er iets wat jullie mij zouden aanraden? En kan dit ook op hydro? Want stel dat het lukt, dan wil ik deze later gebruiken i.c.m. een aquaponics. Rustgevend voor op mijn bureau :mrgreen:

Ik wil na dit seizoen ook een of twee bonchi's proberen te maken. Hiervoor heb ik de Cheiro Roxa, Biquinho (beide foor Fatalli aangeraden hiervoor) en de Chinese 5 Color gezaaid. Deze laat ik eerst buiten volgroeien en daarna naar binnen en kortwieken.
barrymossel

Has thanked: 99 times
Been thanked: 171 times

Berichtdoor Markos » ma apr 24, 2017 10:34 am

Een mini update (ik zal als ik weer thuis ben wat foto's maken). In een van de drie grote whey potten (de witte pot met puntpaprika volgens mij) is algengroei ontstaan :( Dus hier moet ik nog iets voor bedenken om het tegen te gaan.
Ik had ergens gelezen wat je allemaal kunt gebruiken om algengroei tegen te gaan, maar ik kan het zo snel niet meer terug vinden. Ik meen waterstofperoxide, calciumhypochloriet, natriumhypochloriet en nog iets. Waterstofperoxide is best safe volgens mij voor de planten dus ik ga eerst dat maar eens halen.
Je kunt 3 milliliter 3% waterstofperoxide oplossing aan een liter water toevoegen, maar het is beter om eerst te beginnen met een lagere concentratie die je over een periode van een paar weken langzaam opvoert tot de volledige dosis van 3 milliliter per liter. Gebruik het bij elke waterbeurt, zelfs bij jonge stekken. In een hydrosysteem voeg je het elke keer toe als je je reservoir ververst.
Ik heb geen idee hoe goed/slecht die andere twee zijn.

Ik ben afgestapt om de bosaardbeien te kweken omdat deze zo klein blijven. Ik had toevallig nog een grote aardbei liggen van de kwekerij waar ik was geweest. Voor de gein wat zaden ervan geprobeerd te kiemen en twee stuks zijn gaan groeien. Dus deze komen ook op A+B en X+Y. Ik moet hier ook magnesiumsulfaat (bitterzout) en monokaliumfosfaat toevoegen, ik heb alleen nog geen idee hoeveel ik hiervan moet toevoegen. Dus mocht iemand dat weten, dan hoor ik dat graag :) Ik vind wel enkele berichten over aardbeien in grond, maar niet op water.

De ene tomatenplant die al lang op water staat is flink aan het groeien en heb ik gister de dieven uitgehaald. Ik hoop dat ik vandaag ook tijd heb om 2 andere tomatenplanten van grond over te zetten op hydro en dan A+B en X+Y te geven.

edit: Owja! En ik heb een gat in een emmer gemaakt om de afdichting te testen. Alleen de boor met de juiste maat paste niet in mijn boormachine, dus ik heb met een kleinere boor een beetje gewiebeld om het gat groter te maken. Resultaat, gat te groot haha. Dus even kijken hoe ik dit toch netjes voor elkaar ga krijgen.
Laatst bijgewerkt door Markos op ma apr 24, 2017 10:48 am, in totaal 1 keer bewerkt.
Markos

Has thanked: 15 times
Been thanked: 63 times

Berichtdoor Robert » ma apr 24, 2017 10:40 am

Voordat je iets "tegen algengroei" gaat gebruiken, wat is eigenlijk het probleem als er wat algengroei is?
Het simpelste tegen algengroei dat ik kan bedenken is zorgen dat er geen licht meer bij kan komen...
Robert
Moderator

Has thanked: 191 times
Been thanked: 1201 times

Berichtdoor Markos » ma apr 24, 2017 10:54 am

Ja de beste oplossing is zorgen dat het lichtdicht is. De potten zijn redelijk lichtdicht maar blijkbaar toch niet genoeg. Ik heb hier niet echt een oplossing voor om het beter lichtdicht te maken..
Ik zou ze eventueel nog een keer kunnen overspuiten of een zwarte zak in de pot zelf plaatsen schijnt ook te helpen. Maar beide opties zie ik niet echt zitten. En waterstofperoxide zou ook voordelig kunnen zijn voor planten omdat er extra zuurstof door vrijkomt. Tenminste, dat las ik ergens ;)

Waarom je geen algen wilt:
Algen hebben geen wortels, geen stammen internodes of bladeren, maar zijn toch net planten. Je wilt ze niet in de kweekruimte want ze kunnen je druppelaars verstoppen en concurreren met planten voor zuurstof en voeding, weg ermee dus!

Vooral hydrokwekers kunnen nog wel eens last hebben van algen. De aangename temperatuur, het licht en de voedingsstoffen in een kweekruimte bieden een optimale leefomgeving voor algen.

Algen zien er meestal uit als een groene aanslag op het medium of in het voedingswater, maar ze kunnen ook zwart of zelfs rood van kleur zijn. Ze groeien uit het niets, zo lijkt het, wanneer er licht schijnt op het natte en voedingsrijke medium of in het water. Daarom is het belangrijk dat alle materialen zoals voedingsvaten en slangen in een hydro kweeksysteem lichtdicht zijn, en niet transparant.

Algen gaan op den duur aan je kweekmaterialen en de wortels van je planten vastzitten en kunnen je systeem verstoppen. Algen blokkeren de wortels waardoor ze geen zuurstof op kunnen nemen. Ook snoepen ze de voeding op die eigenlijk voor je planten bedoeld is. Om algen aan te pakken moeten we ervoor zorgen dat ze geen licht krijgen.
Markos

Berichtdoor Markos » wo apr 26, 2017 8:45 am

De tijd ontbrak me even om de foto's te plaatsen, dus hier komen ze alsnog.

De algengroei in 1 van de 3 whey potten:
AfbeeldingAfbeelding
Het is alleen een beetje aan het oppervlak, de smerigheid van de bodem is van de kleikorrels die toch niet helemaal schoon waren.

Het voedingswater hierin heb ik vervangen en 4ml 3% waterstofperoxide toegevoegd (inhoud is circa 7 liter). Zonde om het oude voedingswater gewoon weg te gooien, dus deze heb ik maar gedumpt bij een stervende woonkamerplant van mijn huisgenoot en de naar buiten gedumpte tomatenplanten waar ik geen ruimte meer had haha.
Afbeelding
Bij de twee andere whey potten ook 4ml 3% waterstofperoxide toegevoegd maar het voedingswater zelf niet ververst.
Afbeelding
Afbeelding

Mijn digitale PH meter is nog niet binnen maar met lakmoes is dit de ph waarde in de whey potten:
Afbeelding
Een beetje lastig op de foto te zien (kleur klopt niet helemaal) maar het zit rond de ph 6, misschien 6.5.

De A+B chillivoeding van het forum geeft trouwens bij alle planten een drijvende troebele substantie:
Afbeelding
Hoort dit? De X+Y Grow van Cellmax heeft dit niet. Dit gebeurt alleen wanneer er planten in zitten. Ik heb ook A+B gemixed zonder planten erin en hierin is het volgens mij niet. (Ik zou dit eventueel nog na kunnen kijken vanavond)
Edit: ook de bak met voedingswater zonder planten heeft deze substantie.

Hier nog een aantal foto's van de planten:
AfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verder heb ik nog een aantal gewone paprika zaden die aan het kiemen zijn, 2 aardbeien die nu in steenwol zitten in de hoop dat ze daarin verder groeien en verder nog een partij puntpaprika's en habanero's die eventueel al overgezet kunnen worden maar ik zo lang nog even in een klein vensterbankkasje laat staan.

Edit: Ik heb de gedroogde peper in de X+Y vervangen voor een andere. De huidige toonde geen leven meer. De nieuwe is ook geen supertje maar ziet er nog wel levend uit.
Markos

Berichtdoor marco_D » vr apr 28, 2017 1:16 pm

Hoi Markos,

De troebele substantie bij de A+B lijkt erop dat de voedingsstoffen niet goed zijn opgelost. en de kleur lijkt wel door de menging van ijzer met water.
wanneer de stoffen niet goed zijn opgelost, zijn de stoffen ook slecht beschikbaar voor de plant.

Bij de lichtdoorlatende potten zou ik goed de pH in de gaten houden. licht werkt namelijk door op het pH verloop van de voeding. ook wortels houden niet van licht dus als ik jou was zou ik ze echt lichtdicht maken!

Groetjes
marco_D

Has thanked: 8 times
Been thanked: 5 times

Berichtdoor Markos » vr apr 28, 2017 3:38 pm

Hoe kan ik ervoor zorgen dat ze beter opgelost raken? Ik heb zowel bij het aanmaken van de A+B als bij het mixen van A+B met water als een gek zitten schudden. Wanneer ik dat gedaan heb zit die laag er ook niet op. Deze komt pas later. Ook bij opnieuw schudden lijkt deze laag weg te zijn tot deze dus uiteindelijk weer terug komt.
Is de rode kleur ook niet goed? Ik ging er vanuit dat dit klopte omdat dit direct ontstond toen ik A maakte.

Ik weet niet hoe lichtdicht alles nu is, mijn gevoel zegt zo'n 95% (geen idee of dat dit klopt, zoiets schat ik wanneer ik naar de potten kijk wanneer de zon fel schijnt). Zou dat niet genoeg zijn? Ik weet niet hoe ik dat laatste beetje extra kan krijgen. De zwarte pot is wel compleet lichtdicht denk ik, maar dus zwart en neemt dus meer warmte op.

Een paar wortels in het water zijn groenig. Deze horen altijd wit te zijn toch? Of kan groen ook? Of zou dat kunnen komen doordat het niet lichtdicht is? Of doordat er algen in heeft gezeten?

Ik hoop dat de komende week mijn EC en PH meter binnenkomt.

Als iemand nog tips, trucs, advies, commentaar, etc. heeft hoor ik het graag :) Of een verzoek of ik iets wil doen of testen is ook welkom.
Markos

Berichtdoor Markos » ma mei 01, 2017 3:46 pm

PH meter is binnen! Nu nog even uitzoeken hoe ik het moet kalibreren.. Ik vermoed niet met kraanwater. Gedemineraliseerd water? Gedestilleerd water? Iets anders?
Afbeelding

En hopelijk komt mijn EC meter ook snel binnen.

Edit: Wat meer info en vragen over mijn pH en EC meter heb ik in een apart topic geplaatst: viewtopic.php?f=32&t=3456
Markos

Berichtdoor Markos » di mei 02, 2017 1:48 pm

Een kleine update.

De ene gedroogde peper die ik al vervangen had voor een ander exemplaar doet het nog steeds niet goed (zijn erg oude gedroogde zaadjes. Ik vermoed dat ze gewoon nog weinig kans tot leven hebben)
Ik had er nog een in grond staan, dus heb besloten om nu voor een 2e keer deze "gedroogde peper" te vervangen.
Zo stond hij er net bij
Afbeelding
Hij had wel meer wortel dan ik verwachtte gezien hij niet echt groeide. Dus misschien ben ik net wat te vroeg geweest om hem te vervangen. Maar ik heb hem nu terug gezet in het mini kasje, misschien dat hij daar alsnog een beetje kan aansterken.
Afbeelding
Ik heb hem vervangen met dit stekje (uit de grond dus) maar deze deed het eigenlijk ook al niet al te best (stond waarschijnlijk iets te dicht tegen een koud raam op een koude kamer).
AfbeeldingAfbeelding
Mijn vergelijking tussen de gedroogde pepers zal dus niet echt eerlijk zijn ;)

Hieronder 3 foto's van alle planten nu, niet echt veel vooruitgang t.o.v. mijn laatste foto's:
Afbeelding
(Hier al met de "nieuwe" gedroogde peper)
Afbeelding
De rechter tomatenplant is puur op water. Ze waren alle drie ongeveer even groot. Wel leuk om te zien. Wel een beetje zielig voor de rechter haha, misschien dat ik hem nog wel voeding ga geven ;)
En tot slot de beter groeiende 3 die het langste bezig zijn:
Afbeelding
Vooraan de puntpaprika, ernaast de gedroogde paprika en de achterste de tomatenplant. Hoewel deze puntpaprika het beste groeit van alle peper/paprika planten. Is dit ook de enige die problemen heeft met algen.
Ik ben vergeten een foto te maken van het water, maar het was al een heel stuk erger dan de vorige keer. En dat terwijl ik het water vervangen had en de pot (zowel de whey pot als de zwarte waar de plant in zit) goed schoon had gemaakt. Op de pot kun je flink wat aanslag zien van de algen en ook de wortels zitten onder:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ik heb hier nu nog extra 10ml 3% waterstofperoxide aan toegevoegd (14ml in totaal). Het water heb ik deze keer niet vervangen. Ik weet niet wat er gebeurt wanneer je waterstofperoxide toevoegt aan algenwater wanneer het al zoveel algen bevat. Dus dat gaan we zien. En anders vervang ik het water alsnog aan het eind van de week..
Markos

Berichtdoor Markos » do mei 04, 2017 9:53 am

Mini update: algen zijn weg! Alleen binnenin de pot waar het waterniveau gedaald is zijn restanten nog te zien. De plant zelf ziet er onaangetast uit!
Markos

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017