Markos z'n voedingstest (2017)

Re: Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor Markos » ma mei 08, 2017 12:34 pm

Pas op, veel foto's :mrgreen:
Wederom zijn alle foto's klikbaar zoals altijd

Een wat grotere update nu met pH en EC meter. Ik heb de pH meter van te voren gekalibreerd met een bufferoplossing van pH4 en pH6.86 alleen na al deze metingen bij een nieuwe test in de bufferoplossing gaf de pH meter ongeveer 0.2 te hoog aan. Dus wellicht zit er in de loop van de metingen een kleine fout in, maar nog steeds een redelijke benadering. Ik vind het iig acceptabel genoeg voor op dit moment.

Tomatenplanten
Ik begin met de best groeiende planten, de tomatenplanten. Wel de kleinere in de 1L potjes.
Afbeelding
De rechter is nog steeds met alleen water. Zoals je ziet doet de tomaten op A+B het wat beter dan op X+Y Grow. Zie paar post terug, toen waren ze nog gelijk.
Bij de linker twee zie je twee keukenrolhouders. De meest linker is er een die ik nog had liggen, de middelste is die ik meer heb gebruikt en die ze nu bij de action verkopen. Geen idee waar de andere vandaan komt. Best ideaal zo'n keukenrolhouder gezien de kleikorrels niet voldoende stevigheid bieden voor stokjes.

Afbeelding
Dit is ook te zien aan de hoeveelheid vloeistof dat ze hebben opgenomen.

Water:
Ik zal beginnen met de plant (rechter) die nog steeds alleen op water staat:
Afbeelding
Hij maakt prima wortels aan. Wellicht heeft hij nog (net) genoeg voedingstoffen van de periode dat hij in grond heeft gestaan. Want ik zie nog geen gekke dingen aan de bladeren. De groei is echter wel ver achter.
De pH en EC waarde van alleen water heb ik ook gemeten (hier staat hij dus al even in)
AfbeeldingAfbeelding
pH = 7.2
EC = 124 PPM = 0.248
Temperatuur = 24 C
Alle temperaturen schommelen rond de 21~24 graden, dus ik ga de foto's met de temperaturen niet plaatsen

Ik heb het water vervangen voor A+B, dit is nog dezelfde batch als die ik in het begin gemaakt heb. Dus ik weet niet in hoeverre de pH en EC waarde verandert in verloop van tijd. Hij heeft in een afgesloten lichtdichte emmer gestaan in de schaduw bij een kamer temperatuur tussen de 19 en 24 graden.
Afbeelding
pH = 6.4
EC = 985 PPM = 1.97

A+B:
Afbeelding
De tomatenplant op A+B chillivoeding heeft best wat wortels gemaakt. Het is een beetje groenig waarschijnlijk omdat ik de potten van tomaten niet meer gespoten heb om lichtdicht te maken (verf was op haha). Er zit ook een beetje algengroei in (zie ook foto hieronder) maar dat neem ik voor lief. Ik verwacht dat dat niet echt voor problemen zal zorgen.
Afbeelding

Afbeelding
pH = 7.2
EC = 1160 PPM = 2.32

X+Y Grow:
Afbeelding
Je ziet dat de wortelgroei bij X+Y Grow een heel stuk minder is. Wel is er minder algengroei aanwezig. Ik heb alleen in de 3 7L whey potten waterstofperoxide gedaan, alle overige potten zoals deze 1L emmertjes hebben dit niet.
Afbeelding

Afbeelding
pH = 4.9
EC = 855 PPM = 1.71

3 7L whey potten met tomaat, peper en paprika
Ik heb deze 3 als laatste gemeten. Dus ik weet niet in hoeverre de pH meter op het einde meer afwijkt van het begin. Maar dat is dan sowieso minimaal. Deze planten zijn een stuk groter omdat deze eerder voeding hebben gekregen en ook net het goede zonnige weer hebben meegekregen in het begin.

Tomaten + X+Y Grow:
Afbeelding Afbeelding
Zoals je ziet heb ik bij deze tomatenplant een wc-rol houder gebruikt. Deze was al te groot om alleen een keukenrol houder voldoende te zijn. Bij het plaatsen van deze wc-rol houder is er helaas wel 1 tak afgebroken. Maar hierdoor is er iets wat ruimte ontstaan waardoor hij beter tegen het raam staat. Dus helaas pech maar hopelijk niet al te vervelend voor de opbrengst.

Afbeelding
Flink wat wortels aan deze tomatenplant. Het zit ook in veel grotere netcups dan de andere tomatenplanten, dus intern is er ook nog een flinke hoeveelheid wortels te vinden.
Afbeelding
pH = 4.5
EC = 910 PPM = 1.82

Gedroogde peper + X+Y Grow:
Afbeelding
Nog zonder wc-rol houder, deze is na de foto toegevoegd.

Afbeelding
Door de grote net-cup nog weinig wortels zichtbaar.

Afbeelding
pH = 6.3
EC = 934 PPM = 1.868

Ook zit er op het steenwol wat witte puntjes:
Afbeelding
Niet heel scherp maar wel een beetje zichtbaar. Is dit door de voeding? Schimmel? ...? Maakt niet veel uit toch?

Puntpaprika + X+Y Grow:
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
Nog een klein beetje groenig, ik denk door de aanwezigheid van algen.

Afbeelding
Zoals te zien doet de waterstofperoxide goed zijn werk. Algen zijn weg, alleen de dode restjes zitten er nog in.

Afbeelding
pH = 3.5
EC = 1010 PPM = 2.02

Habanero:
Afbeelding
Er is niet heel veel verschil te zien. De A+B lijkt ietsjes verder te zijn en heeft iets meer vocht opgenomen.

A+B:
Afbeelding Afbeelding
pH = 6.5
EC = 1160 PPM = 2.32

X+Y Grow:
Afbeelding Afbeelding
pH = 4.8
EC = 1020 PPM = 2.04

Puntpaprika:
Deze heb ik 4x
Afbeelding Afbeelding

A+B:
Afbeelding Afbeelding
pH = 6.9
EC = 1240 PPM = 2.48

Afbeelding Afbeelding
pH = 7.2
EC = 1250 PPM = 2.5

X+Y Grow:
Afbeelding Afbeelding
pH = 5.5
EC = 1080 PPM = 2.16

Afbeelding Afbeelding
pH = 5.8
EC = 1090 PPM = 2.18

Gedroogde pepers:
Zoals al eerder aangegeven, dit zijn oude slechte gedroogde zaden. De op A+B lijkt het toch prima te doen, was een gelukje met het zaadje. De andere is inmiddels poging 3 maar deze doet het niet goed. Ik vermoed niet dat het aan de voeding ligt maar aan de slechte kwaliteit zaden.
Afbeelding

A+B:
Afbeelding Afbeelding
pH = 7.4
EC = 1280 PPM = 2.56

X+Y Grow:
Afbeelding Afbeelding
pH = 5.2
EC = 1180 PPM = 2.36

Overzicht pH / EC
Afbeelding
Edit: een aantal pH waardes zijn te laag, deze kan ik het beste verhogen met gewoon kraanwater toch? Dit zal wel de EC waarde verlagen (toch?). Waar kan ik vinden wat de gewenste pH waardes zijn voor verschillende planten? En wat zijn gewenste EC waardes?

Ik heb eigenlijk nog meer zaden die ik wil planten, maar er is een groot tekort aan ruimte voor het raam. Ik had eigenlijk in de planning om de planten al lang naar buiten te kunnen verplaatsen, maar met dit weer gaat dat voorlopig nog niet gebeuren. Dus om al reeds gekiemde zaden niet weg te gooien heb ik het maar even zo geïmproviseerd (gewone paprika's):
Afbeelding
Geen idee of dit gaat werken, we zullen het gaan zien :D
Markos

Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Markos » zo mei 28, 2017 12:31 pm

Door omstandigheden helaas wat minder tijd voor de planten gehad. Dus de voeding heb ik maar beperkt kunnen testen en controleren. Ik heb voornamelijk alleen gezorgd dat de planten voldoende voedingswater hebben al is dit bij 3 planten een paar keer "te laat" geweest waardoor ze helemaal slap hingen. Na opnieuw water te geven trok dit gelukkig wel weer bij, ik weet alleen niet in hoeverre dit slecht is voor de plant. Wat ik begrepen heb kunnen planten stress krijgen en kan dit behoorlijk wat invloed hebben op de productie. Geen idee of dat dit ook geldt bij peperplanten en tomatenplanten. De tomatenplant trok redelijk snel weer bij na het bijvullen, alleen de top bleef dagenlang slap.

Ik wilde eigenlijk de wat grotere planten gaan afharden zodat ze naar buiten kunnen maar dat gaat nu dus ook wat langzamer. Ik ben alleen de 3 kleinere tomatenplanten en twee puntpaprika's gaan afharden.

Wel zag ik tot mijn grote schrik dat 3 andere peperplanten luizen (denk ik) hebben
Afbeelding
Geen idee hoe die eringekomen zijn, ik hoopte dat dit niet zo snel zou gebeuren wanneer ze binnen op hydro staan. Wat kan ik hier allemaal tegen doen?
Gelukkig zag ik al dat de natuur meteen mee helpt:
Afbeelding
Kan ik ze beter buiten zetten in de hoop dat er meer beesten in komen om ze op te eten?
Nog andere foefjes die ik kan uithalen om ze te verwijderen? (ik heb nog niet gezocht.. waarschijnlijk kan ik hier op het forum wel genoeg over vinden, maar nog geen tijd voor gehad)

Ik zal straks wat foto's maken hoe groot de planten nu zijn.

Edit: het flesje experiment is trouwens mislukt. Het vocht niveau hoog genoeg houden is niet makkelijk en zelfs wanneer dit lukt zijn ze toch nog dood gegaan. Misschien was de plaatsing ook niet ideaal. Vooraan in de zon dus het water was behoorlijk warm
Markos

Berichtdoor donaldk » zo mei 28, 2017 2:39 pm

Bayer anti-luis is vanaf morgen 9,99 euro bij de Multimate, volgens het plaatje is het Pyrethrum; http://www.bayergarden.nl/Products/p/Py ... ibaar-30ml.

Bayer had ook altijd een concentraat 'extra sterk' voor gebruik op groen en sierplanten. Gezien je nog geen bloei hebt en er geen bijen bijkomen zou je die ook kunnnen gebruiken. Ik zie ze op de Bayer huis-tuin en keuken aanbod site ook niet staan. Zou dit de spray versie daarvan zijn? itlopend product staat erbij: https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/s ... enspray__n.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Markos » zo mei 28, 2017 2:57 pm

Ik las hier:
https://www.duurzaamthuis.nl/bladluis-b ... op-planten
over uien in water en dan er overheen spuiten
Ook effectief is een aftreksel van uien. Leg enkele uien een dag in water en spuit dit over de planten. Dit werkt niet alleen voor de bladluis, maar voor bijna alle insecten die zich voeden aan planten.

Ik ga dat eens proberen
Markos

Berichtdoor Ilovebrewski » zo mei 28, 2017 6:31 pm

Ben erg benieuwd naar je ervaringen hiermee!
Ilovebrewski

Has thanked: 147 times
Been thanked: 119 times

Berichtdoor donaldk » ma mei 29, 2017 12:29 pm

Ook bij de Hubo.
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Markos » wo mei 31, 2017 8:48 am

Ilovebrewski schreef:Ben erg benieuwd naar je ervaringen hiermee!

Het is een heel stuk minder geworden. Maar ik weet niet of het per se komt door het water met uien erin.
Eerst stonden ze binnen en zaten ze behoorlijk vol (nog meer dan op de foto's hierboven), ik heb ze toen buiten gezet en bijna elke dag schoongespoten met dat water met uien erin (een dag laten intrekken in het water in de koelkast). Dus ook echt geprobeerd de luizen eraf te spuiten. Het zijn er nu echt een heel stuk minder. Maar geen idee of het komt door dat water met uien erin, door enkel het eraf spuiten of door het buiten zetten.

Helaas zitten er nu ook mieren in die blijkbaar de luizen beschermen:
Honingdauw is voor mieren, wespen en bijen een bron van voeding en soms beschermen mieren bladluizen actief om hun eigen voedingsbron te beschermen.

Lieveheersbeestjes zitten er dus ook niet meer in. Dus ik ga ook maar eens kijken naar iets tegen mieren.

In hoeverre zijn enkele bladluizen slecht of schadelijk voor de planten?
Markos

Berichtdoor Robert » wo mei 31, 2017 9:24 am

Ik heb het niet zo op de huist tuin en keuken middelen tegen bladluis ;-)
Buiten zetten helpt zeker, dan gaan natuurlijke vijanden er mee aan de gang, zeker zo lang het geen echte plaag is werkt dat het best.
Zelf ben ik gek op spinnen tussen de planten, met springspinnen bovenaan het verlanglijstje.
Robert
Moderator

Has thanked: 202 times
Been thanked: 1212 times

Berichtdoor Markos » wo mei 31, 2017 9:33 am

Robert schreef:Ik heb het niet zo op de huist tuin en keuken middelen tegen bladluis ;-)
Buiten zetten helpt zeker, dan gaan natuurlijke vijanden er mee aan de gang, zeker zo lang het geen echte plaag is werkt dat het best.
Zelf ben ik gek op spinnen tussen de planten, met springspinnen bovenaan het verlanglijstje.

Ah die zag ik ook al een op mijn tomatenplant. Twijfelde al of ik die moest weghalen, maar jou topic gezien te hebben laat ik die mooi zitten!
viewtopic.php?f=16&t=1346
Markos

Berichtdoor Markos » vr jun 02, 2017 1:24 pm

Foto update:
Tekst staat onderaan de post

Puntpaprika binnen:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tomatenplant binnen:
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gedroogde peper binnen:
Afbeelding
Afbeelding

En er staat nog een citroenplant binnen op hydro maar deze ben ik vergeten op de foto te zetten. Is ook nog maar klein, niets bijzonders aan.

De planten buiten:
Afbeelding

Habanero:
Afbeelding
De gele spijt bevat het water met uien tegen de luizen :)

X+Y Grow:
AfbeeldingAfbeelding

A+B:
Afbeelding

Puntpaprika:
Afbeelding

X+Y Grow:
AfbeeldingAfbeelding

A+B:
Afbeelding

Puntpaprika:
Afbeelding

X+Y Grow:
Afbeelding

A+B:
Afbeelding

Gedroogde peper:
Afbeelding
Zoals je ziet loopt de ene erg achter maar het groeit! Ik had de hoop al opgegeven maar er zit dus toch nog iets van leven in.

X+Y Grow:
Afbeelding

X+B:
Afbeelding

Gewone peper (Turk):
Afbeelding
Deze is nieuw erbij :) groeit redelijk prima

Links X+Y Grow & recht A+B:
Afbeelding

Tomaten:
Afbeelding

X+Y Grow: (links)
AfbeeldingAfbeelding

A+B 1: (midden)
AfbeeldingAfbeelding

A+B 2: (rechts)
AfbeeldingAfbeelding

Aantal random tomaten planten:
Afbeelding
Deze tomatenplanten waren verwaarloosd en stonden samen hutjemutje op elkaar. Een paar grootste eruit geplukt en wat meer groeiruimte gegeven. De achterste 3 in potjes worden nog steeds af en toe verwaarloosd omdat ze over het hoofd gezien worden. De ene dag drinken ze veel en de andere dag geef ik ze te veel. Te weinig buffer in zo'n klein potje.

Extra habanero's!:
Afbeelding
Deze waren toch al ontkiemt dus maar even in de kas gezet. Ik zie wel wat er uit komt :)

Overgebleven random tomatenplanten hutjemutje op elkaar. De voorste bak iets meer uit elkaar gezet.
Afbeelding

De luizen zijn een stuk minder door ze gewoon eraf te spuiten maar ze blijven terug komen. Ik heb geen idee in hoeverre dit schadelijk is.
De planten deden in de beginfase het beter op A+B van het forum, maar je ziet nu goed bij alle planten dat X+Y Grow ze hebben ingehaald. Waar A+B nog niet altijd knopjes hebben, hebben de X+Y Grow dat wel. Zodra er meer bloemen in komen stap ik over op X+Y Bloom.
Hoewel X+Y Grow het goed doet, zit deze nog wel te laag op pH waarde wat ik niet krijg gecompenseerd met kraanwater (Wat ik wel verwachtte dat zou lukken) Ik heb nog getwijfeld om pH plus te kopen maar door omstandigheden heb ik de laatste weken minder tijd gehad voor de planten. Dus ook weinig pH en EC waardes bijgehouden.
A+B zit op pH=6.7 en EC=1.9
X+Y Grow zit op pH=3.9 en EC=1.5 (al meer kraanwater toegevoegd om de pH te verhogen maar tervergeefs)
Het water zelf heeft een pH waarde van 7.9
Maar het groeit goed erop. Dus door gebrek aan tijd en ruimte neem ik nu hier genoegen mee zolang de planten het goed blijven doen. En misschien dat ik de pH waarde beter op orde krijg met X+Y Bloom.
Markos

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017