Markos z'n voedingstest (2017)

Re: Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor Markos » di jun 13, 2017 10:46 am

Helaas had mijn uiwater niet zoveel geholpen tegen de bladluizen. Of anders waren het er misschien nóg meer geworden.
Afbeelding
Afbeelding
De bloem zat helemaal onder
Afbeelding

Het gekke is dat ze voornamelijk op de planten zitten met de Cellmax voeding. Ik weet niet of het komt omdat deze iets verder is in de groei, want dat verschil is bij de meeste planten niet meer zo heel groot. Of dat de plant door die voeding lekkerder/beter is voor die beesten. Ik ben nu echt lang bezig geweest om weer alle bladluizen eraf te spuiten. Deze keer met water en afwaszeep. Kijken of dat dit beter werkt.

Mijn grote tomatenplant binnen was omgevallen vanaf het vensterbank :shock: maar wonderbaarlijk was de schade minimaal, slechts twee takken onderin afgebroken.
Markos

Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Markos » vr jun 16, 2017 11:17 am

Ik denk dat mijn tomatenplant binnen last heeft van de aardappelziekte. Ik weet niet meer waar ik het had gelezen maar ik dacht dat je dit kon zien door bruine wortels en gele bladeren. Dat heeft mijn tomatenplant dus ook. Ik dacht dat dit in eerste instantie kwam doordat de voeding er te lang in zat misschien in combinatie met het warme weer. Ik heb toen de voeding ververst en een beetje waterstofperoxide toegevoegd. Daarna heeft de plant wel weer gezonde witte wortels er omheen gegroeid (het midden is nog wel steeds het drappige bruine wortels). En ook de onderste twee takken waren en bleven geel. Sinds het vervangen kreeg de plant onderaan wel twee nieuwe uitschieters. Maar de vruchten in de plant zijn al ruim een week niet groter geworden (maar ook niet bruin, wat ook hoort bij de aardappelziekte?). Ik heb dan ook de twee onderste gele takken en de nieuwe uitschieters onderaan weggehaald. Geen idee of dat dit goed of slim was, maar ik dacht dat daar misschien te veel energie naartoe ging. Ik merk wel dat mijn tomatenplanten die buiten staan en de helft zo groot zijn, evenveel tomaten maken (2 a 3 trossen per plant maar)
Markos

Berichtdoor Markos » di jul 04, 2017 12:06 pm

Kleine update, helaas kan ik mijn planten niet meer zoveel aandacht geven als dat ik zou willen. Omstandigheden + study (stage, tentamens en afstuderen). Ik hoop ze deze of volgende week in 10L emmers te kunnen zetten zodat ik minder vaak de voeding hoef bij te vullen.

Ik heb weer wat foto's gemaakt. Helaas niet heel echt mooie foto's door het tegenlicht.

Habanero:
Afbeelding

Detail A+B:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Detail X+Y:
Afbeelding
Afbeelding

Puntpaprika 1#:
Afbeelding

Detail A+B:
Afbeelding
Afbeelding

Detail X+Y:
Afbeelding
Afbeelding

Een paprika heeft een slecht zacht verkleurd stuk erin zitten. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?
Afbeelding

Puntpaprika 2#:
Afbeelding

Detail A+B:
Afbeelding

Detail X+Y:
Afbeelding

Gedroogde peper:
Afbeelding
De X+Y variant staat binnen te hersellen, deze heeft het zwaar gehad. Samen met twee andere Spaanse pepers

Detail A+B:
Afbeelding

De grote gedroogde peper die binnen staat: (X+Y)
Afbeelding
Hij is nu even naar buiten verhuisd omdat ik alle planten weer voor een groot gedeelte vrij heb gemaakt van bladluizen en spint, en dat gaat niet zo handig met een spuit binnen ;)

Detail:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Door de hele plant heen heel veel knoppen en (beginnende) pepers. Ik vind het er leuk uitzien!
Maar helaas sinds een paar dagen opeens een enorme plaag aan luizen en spint... :(

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En tenslotte de puntpaprika binen: (X+Y)
Afbeelding

Detail:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De tomatenplanten geef ik denk ik op. De grote van binnen blijft wel nog steeds veel voedingswater verbruiken maar de plant zelf staat een beetje stil. Vruchten worden niet groter en lijken ook niet te rijpen. Ik vermoed dat ik alle tomatenplanten op hydro verpest heb doordat ik het water via de kleikorrels aanvulde. Ik weet dat je tomaten het beste van onderaf water kunt geven maar ik dacht dat dit in kleikorrels niet zoveel zou uitmaken. Maar nu heb ik denk ik alle wortels vernield. En de tomaten die buiten staan hebben een paar keer tot de rand vol met water gestaan door de regen, dat heeft ze ook geen goed gedaan.. :(
Markos

Berichtdoor Hampie » di jul 04, 2017 11:08 pm

Mooie grote planten al, met veel pepers. Helaas van die luizenplaag. Probeer pruzit. Wel aan de dosering op het etiket houden (liever minder nog)
Sommige planten kunnen er niet zo goed tegen is mijn ervaring.

Hampie
Hampie

Has thanked: 2122 times
Been thanked: 1241 times

Berichtdoor Markos » do jul 06, 2017 11:33 am

Sinds een aantal dagen zitten er veel vliegen bij de peperplanten op het blad. Ik heb al even zitten kijken of ze de bladluizen of spint opeten, maar ik heb het ze nog niet zien doen.
Het zijn blijkbaar Groene vleesvliegen (ik dacht altijd dat dit strontvliegen waren haha) en Dambordvliegen (en hiervan dacht ik altijd dat het horzels of dazen waren). Of ze lijken iig erg op deze twee
Afbeelding
Afbeelding

Eten deze wel bladluizen en/of spint? Via google vind ik iig niets waaruit blijkt dat deze het eten of waarom ze aanwezig zijn bij peperplanten of moestuinen.
Markos

Berichtdoor san pedro » za jul 08, 2017 3:40 pm

Nee, bladluizen enten ze niet, maar ze komen wel de plakkerige uitscheiding van de bladluizen "oplikken". Ik heb een pruimenboom die onder de bladluizen zit en daar komen de vliegen ook op af...

grts
san pedro

Has thanked: 65 times
Been thanked: 82 times

Berichtdoor Markos » di jul 11, 2017 3:08 pm

Van de week een lieveheersbeestje gevonden toen ik op bezoek was en mee naar huis genomen :lol: die snoept nu een beetje in de rondte. Alleen kon hij nooit die plaag in z'n eentje opeten. Dus ik heb nu een mengsel gemaakt van water+groene zeep+spiritus en daarmee wat rondgespoten. Hopelijk werkt dat.

Vorige week was op een warme dag een van mijn potten omgewaaid (gedroogde peper). Dat heeft de plant echt een flinke schop gegeven:
Afbeelding
Hij is nu minimaal bijgetrokken
Afbeelding
(deze foto is van voor het weekend) Hij ziet er op dit moment ongeveer hetzelfde uit. Wel in leven maar met weinig vreugde

Ik heb nu alles geplaatst in emmers van 10 liter. Orange emmers voor A+B en witte voor Cellmax X+Y (had toevallig het juiste aantal kleuren haha). Ik denk wel dat de kleine emmertjes de groei enorm belemmerd kunnen hebben. Het hele bakje zat vol met wortels bij de meeste planten
Afbeelding

Nu ze een aantal dagen in de grotere emmers zitten heb ik het idee dat ze flink groeien. Maar kan ook tussen de oren zitten :mrgreen: tijd zal het leren.

Een mooi verschil om te zien tussen de twee verschillende voedingen. De habanero's op A+B heeft een veel gelere kleur dan de habanero's op Cellmax (links A+B rechts Cellmax X+Y). Beide zaden kwamen uit dezelfde vrucht.
Afbeelding

A+B
Afbeelding

X+Y
Afbeelding

Ook de puntpaprika's buiten beginnen te groeien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De gedroogde pepers. Links de exemplaar die omgevallen was en een hele dag zonder water stond in de hete zon. De rechter die al meerdere keren vervangen is voor een nieuw stekje omdat ze niet wilden groeien:
Afbeelding

Het zooite ongeregeld van de buiten exemplaren bij elkaar:
Afbeelding
Markos

Berichtdoor Erny » za jul 29, 2017 5:12 am

Ik denk dat mijn tomatenplant binnen last heeft van de aardappelziekte.

Dat lijkt mij sterk. Je plant stond binnen zei je, dus geen regen op het blad. Dan dus ook geen Phytopthora.
Dan zou je namelijk bruine vlekken op de bladeren moeten zien, die vlekken breiden zich dan uit. Ook zie je dan bruine plekken op de stengels.
Vervolgens gaat de besmetting door naar de vruchten die ook harde bruine stukken ontwikkelen.

Het testen op Phytophthora kun je doen door een aangetast blad in een plastic zakje te doen, een beetje water erop sproeien, zakje dicht en na een dag of wat eens kijken of er schimmelgroei is.

Wat jij beschreef klonk meer als een voedingstekort/overschot of een watergiftprobleem.
Erny

Has thanked: 159 times
Been thanked: 121 times

Berichtdoor Markos » za jul 29, 2017 9:39 am

Ik dacht dat inderdaad in het begin omdat de bladeren en vruchten begonnen te verkleuren maar die verkleuring was nooit echt verder geraakt. De wortels zijn wel helemaal bruin, smerig en soort vettig. Zou dat kunnen komen omdat ik ze in mijn emmers van bovenaf gevoed heb? (Dus over de wortels) De groei van de tomaten op hydro zijn iig gestopt. Mijn "reserve/afval" tomaten die over waren en ik in de aarde had gezet doen het wel goed. En dat terwijl ik deze geen aandacht had gegeven. K zal weer snel en foto update ronde doen.

Blijkbaar zit er trouwens een muis bij het hoekje waar ik mijn hydro tomaten heb gedumpt. Ik was benieuwd of ze nog verder zouden groeien en nog rood zouden worden. Groeien doen ze niet meer maar ondanks dat de plant redelijk dood is worden ze nog wel rood. Maar er zit dus blijkbaar een muis bij die deze tomaatjes opeet. Wist niet dat muizen dat ook aten.
Markos

Berichtdoor Markos » wo aug 09, 2017 12:42 pm

M'n eerste mini oogst! Haha
Afbeelding

Ondertussen hebben de lieveheersbeestjes mijn tuintje goed gevonden. Ik heb tientallen lieveheersbeestjes en tientallen larven :h
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En zo staat alles er nu bij:
AfbeeldingAfbeelding

De bijna gestorven gedroogde peper is ook aan het opknappen:
07-07-'17 > 08-07-'17 > 16-07-'17 > 20-07-'17
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

De vruchten op 21-07-'17
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De vruchten op 07-08-'17
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

En dan nog de grote puntpaprika plant binnen maar daar heb ik geen foto van gemaakt
Markos

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017