Markos z'n voedingstest (2017)

Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor Markos » di apr 18, 2017 2:36 pm

Ik heb vorig jaar pepers (uit gedroogde pepers van de Jumbo) en puntpaprika's (uit puntpaprika's van een Turkse supermarkt) geplant. Het was slechts een simpel testje vorig jaar omdat ik benieuwd was of het ging werken.
Hier een foto waar 3 pepers en 3 paprika's op staan (ik had er meer)
Afbeelding
(16-09-2016)
(Alle foto's in dit topic zijn klikbaar voor een groter formaat)
Zoals je kunt zien hebben de planten eigenlijk veel te weinig ruimte en qua voeding hebben ze eigenlijk voornamelijk alleen potgrond met water gekregen. Ook waren de planten een beetje mishandeld door ze gewoon in één keer van binnen naar buiten te plaatsen en bij het overpoten (van een nog kleinere bak) naar deze houten bak hierboven (oude cd rek) heb ik ook redelijk wat wortels vernield :oops:
Dus een echt luxe leven hebben ze niet gehad, haha.
Hier nog een tweetal foto's, foto's op het einde heb ik zo snel nog niet gevonden. Mocht ik ze nog een keer tegenkomen dan plaats ik ze alsnog. De foto's hieronder zijn van richting het einde van de zomer:
Afbeelding
(21-09-2016)
Afbeelding
(21-09-2016)

Dit jaar wilde ik het nog een keer opnieuw proberen. In mijn zoektocht naar de mogelijkheden kwam ik de hydro (en kratky) methode tegen. En dat is ook hetgeen wat ik nu ga doen. Kratky alleen dan niet zoals het "hoort", maar eerst in een emmertje van 1L en later in een emmer van 10L. Ook zal ik het water/voeding moeten aanvullen.

"Helaas" ben ik ook te enthousiast geweest en heb ik naast dezelfde gedroogde peper als vorig jaar ook weer puntpaprika's van de Turkse supermarkt (wel een andere leverancier denk ik) en een Habanero?
Afbeelding
Ook heb ik een aantal tomatenplanten staan (ook met tomaten van de turkse supermarkt :geek: :mrgreen: ) en liggen er aardbeizaadjes klaar om geplant te worden. Dus wellicht wat overdreven om zoveel tegelijk te doen met iets nieuws waarvan ik niet weet hoe het precies in zijn werking gaat :)
- Puntpaprika's
- Gedroogde pepers
- Habanero's (?)
- Tomaten
- Bosaardbeien (rood en witte, Baron von Solemacher en Yellow Cream)

Ik heb hiervoor de A+B voeding van het forum gekocht:
viewtopic.php?f=32&t=3408 (info voeding)
viewtopic.php?f=32&t=3431 (besteltopic voeding)
Samenstelling:
Code: Selecteer alles
B - Borax oplossing 2%,Na2B4O7.10H2O,26.631,2.7
A - Yaraliva calcinit kalksalpeter,Ca(NO3)2,62.662,6.3
B - Natriummolybdaat oplossing 0.,Na2MoO4.2H2O,25.221,2.6
B - Monokaliumfosfaat,KH2PO4,28.843,2.9
B - Mangaansulfaat oplossing 1% (Mo,MnSO4.h2O,33.793,3.4
B - Magnesium sulfaat (heptahydraat,MgSO4.7H2O,67.748,6.8
B - Koper sulfaat oplossing 0.1%,CuSO4.5H2O,38.664,3.9
A - Kalisalpeter,KNO3,155.427,15.5
A - Ijzerchelaat EDDHA 6%,FE (6%),16.652,1.7
B - Zinksulfaat 1% oplossing (heptahy,ZnSO4.7H2O,27.792,2.8

En ik heb ook Cellmax hydro voeding om te vergelijken met de voeding van het forum.
Grow: https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydro-grow/
Bloom: https://www.cellmax.eu/nl/product/cellmax-hydrobloom/
Samenstelling Grow:
3,6% N Totaal Bestaat uit: 0,4% (NH4N) & 3,2%(NO3N)
1,6% (P2O5)
4,4% (K2O)
2,7% (CaO)
0,9%(MgO)
0,3%(NA2O)
2,5%(SO3)
0,007(B)
0,007%(Cu)
0,022%(FE) Chelaat DTPA
0,011% (Mn) Chelaat DTPA
0,0009%(Mo)
0,007%(Zn)

Samenstelling Bloom:
4% N Totaal Bestaat uit: 0,2% (NH4N) & 3,8%(NO3N)
3,1% (P2O5)
7,0% (K2O)
2,3% (CaO)
1,4%(MgO)
0,5%(NA2O)
3,2%(SO3)
0,009(B)
0,007%(Cu)
0,02%(FE) Chelaat DTPA
0,014% (Mn) Chelaat DTPA
0,001%(Mo)
0,009%(Zn)

Afbeelding
Ik heb ook nog magnesiumsulfaat (bitterzout) en monokaliumfosfaat los erbij gehaald mocht ik echt doorgaan met aardbeien te planten.
Hier nog een paar foto's van de Cellmax flessen, voor het geval iemand benieuwd is wat er allemaal op de etiketten te vinden is. Het staat niet super duidelijk op de foto, maar goed genoeg denk ik zo:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Omdat ik niet kon wachten tot mijn voeding binnen was, was ik al eerder begonnen. alleen dan in het begin alleen met water. Later heb ik hier Cellmax Grow aan toegevoegd omdat deze eerder binnen was:
Hier nog een foto in het begin toen ik ze net voor het raam geplaatst had:
Afbeelding
Deze zijn nu dus aangevuld met Cellmax Grow

Voor het testen van de voeding gebruik ik 1L (pinda)emmertjes die ik wit heb gespoten (en twee blauw ;) ) waarin ik ze in het begin laat groeien tot ze groot genoeg zijn om naar de 10L emmers te gaan. En het weer goed genoeg is om ze buiten te kunnen zetten.
Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Zoals je kunt zien zijn ze in deze startfase allemaal ongeveer gelijk, alleen de gedroogde peper is bij X+Y minder dan bij de A+B. Daarom heb ik deze in de Cellmax Grow gestopt in de hoop dat hij zo makkelijker gelijk trekt.

Bij het raam in de woonkamer (op het zuiden) was niet meer voldoende plek, dus ze staan nu in een andere kamer met het raam op het zuiden. Het is op die kamer wel wat kouder dan in de woonkamer. De woonkamer zit meestal rond de 20 ~ 22 graden, deze kamer zal rond de 19 graden zijn denk ik.
AfbeeldingAfbeelding

En tot slot, heb ik buiten ook nog een action kasje staan waar al een paar planten in stonden die ernstig toe waren aan voeding. Dus deze heb ik A+B van het forum gegeven. Deze doen uiteraard niet mee aan de vergelijking.
Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hier nog een betere foto van die laatste tomatenplant, volgens mij heeft deze een ernstig tekort aan voedingstoffen :)
Afbeelding
Markos

Has thanked: 18 times
Been thanked: 64 times

Re: Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor Markos » wo apr 19, 2017 8:24 am

Alle input is trouwens welkom! Tips, trucs, advies, opmerkingen, kritiek, etc. :mrgreen:
Markos

Berichtdoor Robert » wo apr 19, 2017 8:28 am

Ik ben heel benieuwd naar de resultaten!
Nog iets om alvast over na te denken. Over een paar maanden zullen de planten waarschijnlijk tussen de 1 en 2 liter voeding (of zelfs meer) per dag nodig gaan hebben bij erg warm en zonnig weer :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 196 times
Been thanked: 1208 times

Berichtdoor Markos » wo apr 19, 2017 8:56 am

Ik ben idd benieuwd hoe dorstig ze zullen worden. Daarom had ik bij de liter emmertjes ook een strook aan de zijkant niet gespoten zodat ik het waterniveau kan zien (al gaat dat nu natuurlijk erg langzaam in deze fase) en bij de 10L emmers wil ik zoiets maken:
Afbeelding

En dan kan ik dat ook meteen gebruiken om wat water af te tappen om de EC en PH waarde te meten
Markos

Berichtdoor Robert » wo apr 19, 2017 9:32 am

Ok, wat ik mij dan meteen afvraag is of dat voldoende waterdicht is?

Ik heb een paar jaar geleden voor mijn hydrosysteem dit toegepast om slangen op een waterdichte manier te bevestigen:

viewtopic.php?f=54&t=2480&start=50

En je hebt wel direct de mogelijkheid om eventueel alle emmers m.b.v. t stukken en slang te verbinden zodat het niveau in alle emmers automatisch gelijk blijft.
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » wo apr 19, 2017 9:57 am

Ik heb al het materiaal al in huis, alleen nog een flinke boor nodig. Maar ik denk dat het wel waterdicht zal zijn. Het elleboogje past namelijk met zeer veel moeite maar in het rubbertje (was misschien toch niet de juiste maat ;) ) En als ik er voor zorg dat het gat in de emmer minimaal is dan zou ik hier geen probleem mee verwachten. Desnoods doe ik iets van kit/lijm tussen het rubbertje en de emmer in. Tussen het knietje en het rubbertje kan iig niets tussendoor.

De emmers aan elkaar verbinden is denk ik voor mij niet handig omdat ik nog niet weet of de emmers altijd op dezelfde plek blijven staan. En ik weet ook niet of dat dat verstandig is wanneer je verschillende soorten planten houdt. Qua voeding en ph. En is het op deze manier niet veiliger om te voorkomen dat ziektes kunnen verspreiden?
Markos

Berichtdoor Robert » wo apr 19, 2017 10:26 am

De ideale boor:

https://www.aliexpress.com/wholesale?Se ... step+drill

Je hebt zo te zien al 1 emmer klaar, ik zou zeggen vullen met water en testen maar :-)

In de professionele glastuinbouw worden alle planten die in zo'n enorme kas staan voorzien van dezelfde voeding die continu wordt hergebruikt. De kans op het verspreiden van ziektes van de ene plant naar de andere kan natuurlijk wel, maar ik schat die kans niet hoog in.
Het doorverbinden (of in ieder geval de mogelijkheid tot) heeft straks ook voordelen. Kom je later wel achter als je iedere dag iedere emmer met de hand moet bijvullen ;-)
En nog 1 stap verder is het systeem voorzien van een vlotter (van een stortbak van een toilet) in 1 emmer i.c.m een voorraadvat met voeding.
Maar dat kun je gedurende het seizoen er later allemaal nog bijmaken...

Tenslotte voorzie ik een probleem van algengroei in de peilbuis.
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » wo apr 19, 2017 10:41 am

Deze zijn idd wel handig, misschien ook maar eens bestellen. Ik heb nu iig een (metaal)boor geleend van werk in de maat 9.5 tot 11.5 mm. Een van de maten zal vast wel de juiste zijn :mrgreen:
Je hebt zo te zien al 1 emmer klaar, ik zou zeggen vullen met water en testen maar :-)
Bijna, eerst nog boren ;)
In de professionele glastuinbouw worden alle planten die in zo'n enorme kas staan voorzien van dezelfde voeding die continu wordt hergebruikt. De kans op het verspreiden van ziektes van de ene plant naar de andere kan natuurlijk wel, maar ik schat die kans niet hoog in.
Het doorverbinden (of in ieder geval de mogelijkheid tot) heeft straks ook voordelen. Kom je later wel achter als je iedere dag iedere emmer met de hand moet bijvullen ;-)
En nog 1 stap verder is het systeem voorzien van een vlotter (van een stortbak van een toilet) in 1 emmer i.c.m een voorraadvat met voeding.
Maar dat kun je gedurende het seizoen er later allemaal nog bijmaken...
Ja ik heb ondertussen al heel veel dingen op mijn wensenlijstje staan met wat ik wil doen. Maar ik denk dat ik mijzelf moet beschermen en dat ik mijn hydro een beetje basic moet laten haha. Ik heb hier al 0,0 ervaring mee. Maar wat ik zou willen is een eb&vloed systeem en alles geregeld via arduino (pompjes, ec meter, ph meter, aparte voeding tank en ph-/ph+ tank, eventueel lampen en lichtsensoren)
Tenslotte voorzie ik een probleem van algengroei in de peilbuis.

Ja hier heb ik ook over nagedacht. Zou het niet voldoende zijn wanneer ik het peilbuisje aan de schaduwkant houd?
Markos

Berichtdoor Robert » wo apr 19, 2017 11:31 am

Geen idee of dat voldoende is, gewoon proberen. Tijdens het seizoen kom je vast vanalles tegen dat inderdaad steeds weer beter kan. En zo wordt het steeds weer een stukje beter allemaal. Hoe dan ook, je gaat hier zeker veel plezier aan beleven!
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » wo apr 19, 2017 12:26 pm

Ik heb vandaag ook een beetje zitten lezen over Bonchi boompjes. Zijn hiervoor nog bepaalde soorten beter geschikt?
Ik heb deze pagina ook al gezien: http://www.fatalii.net/Bonsai_Chiles_Bonchi
Ik wil dit wel eens uitproberen met pepers die hangend groeien (geen idee of dit hangen een naam heeft). En het liefst in meerdere kleuren of in ieder geval felle kleuren. Is er iets wat jullie mij zouden aanraden? En kan dit ook op hydro? Want stel dat het lukt, dan wil ik deze later gebruiken i.c.m. een aquaponics. Rustgevend voor op mijn bureau :mrgreen:
Markos

Volgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017