Markos z'n voedingstest (2017)

Re: Markos z'n voedingstest (2017)

Berichtdoor Hampie » do aug 10, 2017 12:14 am

Wauw..... dat ziet er állemaal goed uit hoor..

Hampie
Hampie

Has thanked: 2121 times
Been thanked: 1241 times

Berichtdoor Markos » do aug 10, 2017 1:16 am

Ja alleen jammer dat de tomaten een beetje mislukt zijn, en de tomaten die wel lukken worden telkens door muizen opgegeten voordat ik ze kan oogsten haha.
Ook had ik eerder moeten overstappen op grotere potten en wat meer verschillende soorten moeten zaaien, maar ik was te laat begonnen. 5x puntpaprika (wel iets wat ik veel eet), 5x gedroogde pepers, 2x habanero.
Maar ondanks dit alles ben ik wel erg tevreden met het resultaat :mrgreen:

Kan iemand trouwens aan mijn planten zien wat het precies is? Ik heb namelijk geen idee wat mijn "gedroogde pepers" zijn. En de habanero's, dit zou ook madame jeanette kunnen zijn denk ik. Of nog iets anders?

Ik zal eens gaan bijhouden hoeveel vruchten ik uiteindelijk kan oogsten per voeding per plant. Kijken of er merkbaar verschil tussen zit.
Markos

Has thanked: 19 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr aug 11, 2017 1:05 pm

Een beetje laat voor commentaar misschien, ik lees nu pas je hele thread.

T is een interessant experiment , met de voeding. Maar ik weet niet of je conclusies kunt trekken zo, ik denk dat er nog een aantal andere zaken zijn die eerst beter geregeld moeten worden.

Ten eerste denk ik dat je eerder op 10 liter potten moet overgaan. Ik heb het aan mijn eigen planten gemerkt dat ik zelf ook altijd te laat ben. De wortels gaan zo snel, dat ze al heel snel toe zijn aan meer ruimte. De lengte van je planten suggereert het al. Ze zijn wel lang, maar niet fors ontwikkeld, niet vol in het blad. Dat zou wel mogen als ze zoveel voeding krijgen.

Ik heb zelf geen ervaring met hydrocultuur, maar ik denk ook dat het goed is meer stabiliteit in de waterkwaliteit te hebben, ik zie erg veel variatie in de pH waardes.

Afbeelding
Dit blad ziet er gewoon erg slecht uit. Dat zou je wel moeten verwachten als je zo je best doet op goede voeding. De plant heeft waarschijnlijk slechte wortels / wortelschimmels. Dit is in een eerder stadium zo ontwikkeld. Als je planten in teelaarde hebt is er meer speling, de bodembio kan het wat makkelijker variaties opvangen en herstellen, maar in hydro luistert het denk ik erg nauw. Misschien wat meer kalk bij je water doen? Niet alleen voor de pH waarde, maar kalk bevorderd ook de opname van voedingstoffen.

Tsja, en de luizen. Dat is inderdaad wel slecht voor de plant, omdat ze de verse groei uitputten. Het is misschien wel een teken dat ze goede voeding krijgen. De planten binnen houden helpt niet: binnen heb je veel meer last van bladluis. Ik zet ze zelf vak buiten om er vanaf te komen. De zon, en het harden van de plant, daar houden ze niet zo van.
Voor acute situaties: Handmatig erafhalen, zodra je ze ziet is het beste. Als het er veel zijn met de plant onder de douche. Zorg dat de neervallende beestjes niet op de aarde terechtkomen want ze kruipen terug. Je moet ze wegspoelen. Voor het bijhouden: lieveheersbeestjes, en dan bij voor keur de larven ervan. Je kunt ze verzamelen buiten, als er ergens brandnetels groeien, vlinderstruiken, of andere planten waar ze veel op zitten. Neem een zakjes mee en verzmel er een stuk of 20. Verspreid die over je planten. Op termijn werkt dit heel goed.

Je habanero pods zijn er trouwens wel heel goed uit. Het is geen Madame Jeanette. Ik denk eerder een "gewone" Habanero. De kleinere (gedroogde) zou een rawit kunnen zijn, of iets soortgelijks.Deze worden massaal geteeld in Indonesia, India en Afrika.
De bruine zachte vlekken op de paprika komt door het slechte weer, de regen. Met name de paprika's zijn daar niet zo sterk in. Het enige wat je daar tegen kan doen is ze droog zetten.
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 58 times

Berichtdoor Markos » vr aug 11, 2017 4:01 pm

Cats&Chilli's schreef:Een beetje laat voor commentaar misschien, ik lees nu pas je hele thread.
Beter laat dan niet haha, elk commentaar is welkom. Ik ben hier om te leren.

T is een interessant experiment , met de voeding. Maar ik weet niet of je conclusies kunt trekken zo, ik denk dat er nog een aantal andere zaken zijn die eerst beter geregeld moeten worden.

Ten eerste denk ik dat je eerder op 10 liter potten moet overgaan. Ik heb het aan mijn eigen planten gemerkt dat ik zelf ook altijd te laat ben. De wortels gaan zo snel, dat ze al heel snel toe zijn aan meer ruimte. De lengte van je planten suggereert het al. Ze zijn wel lang, maar niet fors ontwikkeld, niet vol in het blad. Dat zou wel mogen als ze zoveel voeding krijgen.
Dat klopt, de planning was ook om veel eerder op de grotere emmers over te stappen. Deze had ik al lang klaar staan. Maar door omstandigheden is mijn planning helaas niet gelopen zoals ik hoopte. Ook het slechtere weer werkte niet mee.

Ik heb zelf geen ervaring met hydrocultuur, maar ik denk ook dat het goed is meer stabiliteit in de waterkwaliteit te hebben, ik zie erg veel variatie in de pH waardes.
Ja hier baal ik zelf ook van. A+B lijkt nog redelijk stabiel te zijn qua pH maar X+Y had ik wat meer problemen mee om dit netjes te krijgen. Ik twijfel dan ook in hoeverre dit aan mijn goedkope chinees meet apparaat kan liggen. Maarja dan zou ik dat ook bij de A+B verwachten. Ik heb het er met iemand van Cellmax kort over gehad en wat geprobeerd (bijvoorbeeld meer water) maar toch krijg ik de waarde niet zoals ik het wilde hebben. Volgend jaar wil ik eenzelfde systeem gaan maken zoals Robert heeft ( viewtopic.php?f=56&t=3409 ), een van de grote voordelen daarvan is dat er één grote tank met voedingswater is en dus makkelijker op de juiste waarde te krijgen is.

Afbeelding
Dit blad ziet er gewoon erg slecht uit. Dat zou je wel moeten verwachten als je zo je best doet op goede voeding. De plant heeft waarschijnlijk slechte wortels / wortelschimmels. Dit is in een eerder stadium zo ontwikkeld. Als je planten in teelaarde hebt is er meer speling, de bodembio kan het wat makkelijker variaties opvangen en herstellen, maar in hydro luistert het denk ik erg nauw. Misschien wat meer kalk bij je water doen? Niet alleen voor de pH waarde, maar kalk bevorderd ook de opname van voedingstoffen.
Ja deze bladeren waren mij ook al opgevallen, maar met wat zoeken op google toen kwam ik ook bij andere mensen dit soort bladeren tegen bij habanero's, dus ik ben er toen vanuit gegaan dat dit bij de plant hoorde. Er was verder ook geen reactie in mijn topic dat het blad er verkeerd uit zag, dus wellicht heb ik toen de verkeerde conclusie getrokken. De wortels zagen er wel gewoon altijd prima uit. Ik kan er zo snel geen foto van vinden, maar ik heb ze wel ergens. Als ik ze tegenkom zal ik ze hier plaatsen.
Ik wil volgend jaar ook overstappen op cocos ipv kleikorrels (wel in wortelzakken in water). Dan heeft de bodem volgens mij een iets betere buffer. Het zal niet veel zijn maar alle beetjes helpen.

Hoe zit het met kalk erbij doen? Wanneer en hoeveel zou ik erbij kunnen doen? Of hoe kun je zoiets bepalen?

Tsja, en de luizen. Dat is inderdaad wel slecht voor de plant, omdat ze de verse groei uitputten. Het is misschien wel een teken dat ze goede voeding krijgen. De planten binnen houden helpt niet: binnen heb je veel meer last van bladluis. Ik zet ze zelf vak buiten om er vanaf te komen. De zon, en het harden van de plant, daar houden ze niet zo van.
Voor acute situaties: Handmatig erafhalen, zodra je ze ziet is het beste. Als het er veel zijn met de plant onder de douche. Zorg dat de neervallende beestjes niet op de aarde terechtkomen want ze kruipen terug. Je moet ze wegspoelen. Voor het bijhouden: lieveheersbeestjes, en dan bij voor keur de larven ervan. Je kunt ze verzamelen buiten, als er ergens brandnetels groeien, vlinderstruiken, of andere planten waar ze veel op zitten. Neem een zakjes mee en verzmel er een stuk of 20. Verspreid die over je planten. Op termijn werkt dit heel goed.
Ik ga nu ook een insectenhotel maken welke vooral gericht is op lieveheersbeestjes. Dan heb ik er volgend jaar hopelijk vanaf het begin er meteen meer.

Je habanero pods zijn er trouwens wel heel goed uit. Het is geen Madame Jeanette. Ik denk eerder een "gewone" Habanero. De kleinere (gedroogde) zou een rawit kunnen zijn, of iets soortgelijks.Deze worden massaal geteeld in Indonesia, India en Afrika.
De bruine zachte vlekken op de paprika komt door het slechte weer, de regen. Met name de paprika's zijn daar niet zo sterk in. Het enige wat je daar tegen kan doen is ze droog zetten.

Die "gedroogde" pepers zijn niet echt pittig en hebben een dunne wand en zien er op de plant zelf al meteen gedroogd uit wanneer ze rijp zijn (je kunt het een beetje zien op mijn "oogst foto"). Is dit iets wat overeen komt met een rawit?

Verder sta ik open voor elk commentaar. Ik wil graag meer leren. Dit is de 2e keer dat ik zelf groente verbouw. Vorig jaar gewoon in een te kleine bak met oud aarde puntpaprika's gepland (zaden uit groente). Dit jaar zonder ervaring (wel een hoop gelezen) overgestapt op hydro. Ik wist van te voren al dat de kans groot was dat ik te grote stappen nam omdat veel nieuw is voor mij (ook wanneer het gewoon op aarde zou zijn). Maar dat maakt naar mijn idee het leerproces leuker. Meer uitdagend voor mezelf.
Markos

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr aug 11, 2017 4:39 pm

Rawit is behoorlijk heet, dus dt zal het dan niet zijn. Mar er zijn zoveel varieteiten, misschien is het wel een Patio Fire, maar dan in het groot.

Wat betreft het blad, hier een voorbeeld van mijn Habanero's:
Afbeelding
Afbeelding

En deze hadden dit jaar nog geen voeding gehad, alleen een par handjes bemeste tuinaarde door het zand.
Maar, deze hebben wel warm gestaan en vochtig en beschut, iets wat ze erg op prijs stellen.

Buiten, in een pot ziet ie er ongeveer zo uit:
AfbeeldingAfbeelding

Niet al mn planten zien er zo goed uit trouwens, ik heb er ook met wortelproblemen. Maar dat heeft weer andere oorzaken (uitputting grond)
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 58 times

Berichtdoor Markos » za aug 12, 2017 1:30 pm

Lastig om de pittigheid te omschrijven van die "gedroogde" pepers. Ik heb net 1,5 peper (zonder zaden) gemalen en door mijn roerei heen gedaan en gebakken. Ik voel wel wat pittigheid maar het is niet erg heet ofzo. Na het malen ook m'n mond aangeraakt en dat brandde licht.
Dit is trouwens de originele verpakking van de pepers:
Afbeelding
En zo zien de pepers eruit als ze van de plant af komen (wellicht heb ik ze te lang aan de plant laten zitten)
Afbeelding

Ik heb ook een terror muis die mijn rijpende tomaten opeet. Dit is mijn oogst nu van mijn verwaarloosde tomatenplanten haha
Afbeelding
Markos

Berichtdoor Robert » za aug 12, 2017 2:13 pm

Voor die muis wist ik het wel....
Klemmetje zetten met wat pindakaas en er iets overheen zetten zodat alleen de muis er bij kan ;-)
Alhoewel dat niet helemaal lukt, slakken zijn ook dol op pindakaas en eten het soms van de val af zonder dat deze dichtklapt :roll:
Robert
Moderator

Has thanked: 198 times
Been thanked: 1209 times

Berichtdoor Markos » ma aug 21, 2017 1:48 pm

Mijn grote paprikaplant is helaas een beetje aan het sterven. Ik heb alleen geen idee waarom. Hij stond eerst binnen en begon een beetje ingezakt te staan, leek erop alsof hij te weinig water had. Maar toen ik deze wilde aanvullen zag ik dat hij dit nog voldoende had. Hij stond wel op een plek waar hij iets minder zon kreeg dan eerst maar daar stond hij al weken. Dus toen maar naar buiten verhuisd in de hoop dat het nog goed zou komen maar daar lijkt het niet op :)
Afbeelding

Het is denk ik een aantal dagen nadat ik de eerste paprika's eraf heb gehaald begonnen, al was het in het begin nog niet zo erg. Misschien dat het daar aan kan liggen?

Een andere plant was ook omgevallen, gelukkig viel de schade nog mee. 1 tak afgebroken:
Afbeelding
Markos

Berichtdoor Markos » ma sep 04, 2017 3:40 pm

Oké van dat afrijpen in water heb ik geen kaas gegeten blijkbaar. Ik dacht dat het enkel in water stoppen was, maar dat is dus niet het geval.
Afbeelding

Weer een beetje geoogst:
Afbeelding
Afbeelding

Vooral die habanero's geven meer vruchten dan ik vooraf verwacht had. Dit hangt er nu nog steeds aan:
Afbeelding
Afbeelding

En hier nog wat foto's van vorige week:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twee planten waarvan ik niet wist wat het was heb ik ondertussen de aard al gevonden. Dit is volgens mij de "gewone spaanse peper" van de Turkse supermarkt. De etiketten zijn eraf geregend.
AfbeeldingAfbeelding

En dan tot slot de puntpaprika plant die eerst binnenstond is erg dood nu:
Afbeelding
Iemand enig idee hoe dit kan komen? Hij deed het zo goed.
Markos

Berichtdoor Markos » ma sep 04, 2017 3:43 pm

Ah ik kom net nog meer foto's tegen, zijn volgens mij van dezelfde datum als de foto's hierboven. Foto's zijn altijd leuk dus die gooi ik hier ook wel even erbij ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
Markos

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017