sanders kweek 2017

Re: sanders kweek 2017

Berichtdoor Cats&Chilli's » do nov 23, 2017 10:48 am

23 November 2017
Alle buitenplanten in de volkstuin zijn doodgevroren. Maar de planten in de tunnelkas zijn er nog! Zaterdag graag ik er een paar uit om te overwinteren. Bij mij thuis in de achtertuin staan er ook nog een paar buiten die goed zijn. Verder staan er al een stuk of 20 planten binnen onder de lamp.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Cats&Chilli's

Has thanked: 2 times
Been thanked: 67 times

Berichtdoor donaldk » vr nov 24, 2017 1:28 am

Ik heb nu ook de beste Grandpa's Home Pepper binnen staan, de beste Thai Sun staat nog in de bijkeuken, donker maar heeft zo wel al een etmaal aan wat warmere omgeving kunnen wennen. De 9.2L potten passen net in de 12L Action Emmers die ik als ompot gebruik. Deze moeten nog even door produceren, maar kunnen enkel op het Westelijke raampje staan, niet het grote zuidraam.

Ik hoop dat het goed gaat, veel succes. Maar 20 planten onder de lamp, dat moeten flink wat lampen zijn. Dat wil ik wel eens zien. Wat gebruik je LED, Neon, HID, CFL?
donaldk

Has thanked: 44 times
Been thanked: 537 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr nov 24, 2017 2:59 pm

donaldk schreef:Ik heb nu ook de beste Grandpa's Home Pepper binnen staan, de beste Thai Sun staat nog in de bijkeuken, donker maar heeft zo wel al een etmaal aan wat warmere omgeving kunnen wennen. De 9.2L potten passen net in de 12L Action Emmers die ik als ompot gebruik. Deze moeten nog even door produceren, maar kunnen enkel op het Westelijke raampje staan, niet het grote zuidraam.

Ik hoop dat het goed gaat, veel succes. Maar 20 planten onder de lamp, dat moeten flink wat lampen zijn. Dat wil ik wel eens zien. Wat gebruik je LED, Neon, HID, CFL?

Led lampen. Gewone peer-model. 15 watt, 1521 lumen wit licht, voor nog geen 6 euro bij de action. Plafond fitting erbij van 3 euro. Daarvan heb ik er een stuk of 8 tegen het plafond geschroefd. Verder 2 50 watts LED-groeilampen die ik uit china heb besteld, pars licht. Tijdschakelaar erbij. Aluminium folie erachter voor reflectie.
Verder hangen er 5 Led-Tl's en heb ik er nog allerlei staande lampen erbij gezet, zodat elke plant voorzien is. Of het genoeg is merk ik wel deze winter. Je kunt nooit teveel licht hebben.... De vensterbank is altijd beter, maar daar kunnen bij mij ook maar 4 planten staan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hier zie je de lampen beter (fotos begin dit jaar)
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cats&Chilli's op vr nov 24, 2017 3:07 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Markos » vr nov 24, 2017 5:46 pm

LED (en TL) lampen moeten veel dichter op de plant staan. Je kunt het ook aan de plantjes zien, ze rekken helemaal op zoek naar licht. Je bent wel flink bezig zeg, zijn er een hoop :mrgreen:
Volgens mij hebben tl buizen ook een beter rendement dan goedkope led lampen (qua dat ze nuttig zijn voor de planten voor het aantal watts)
Markos

Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr nov 24, 2017 6:53 pm

Markos schreef:LED (en TL) lampen moeten veel dichter op de plant staan. Je kunt het ook aan de plantjes zien, ze rekken helemaal op zoek naar licht. Je bent wel flink bezig zeg, zijn er een hoop :mrgreen:
Volgens mij hebben tl buizen ook een beter rendement dan goedkope led lampen (qua dat ze nuttig zijn voor de planten voor het aantal watts)

ja klopt TL's zijn wel goed. Ook als het om lichtspreiding gaat. Maar ze zijn 5x zo duur, en dat telt bij mij meer. Voor 1 TL koop ik 5 van deze peertjes, met een gezamelijke lichtopbrengst van 7600 lumen. Dan is lichtspreiding opeens geen probleem meer.
De afstand tot de lamp kan een rol spelen, maar al deze plantjes zijn mooi groot geworden dit jaar. Het helpt als je ze niet te warm zet.
Cats&Chilli's

Berichtdoor Markos » za nov 25, 2017 12:24 am

TL is toch juist goedkoper dan led? Armatuur misschien niet maar je kunt die bakken vaak overal gratis ophalen. Gewoon van die lange (T5) buizen. Kun je ook nog wisselen van kleur voor stek, groei en bloei. Maar als dit werkt dan heb ik natuurlijk niets gezegd :mrgreen:

Als je iets minder rek wil zou je de planten ook hoger kunnen zetten als je dat de moeite waard vind. Je mag ze echt dicht erop zetten.
Markos

Has thanked: 20 times
Been thanked: 64 times

Berichtdoor donaldk » za nov 25, 2017 6:43 am

LED TL zijn nu 6 euro bij de Aldi 120 cm enkel het buisje en meen starter.

Ik zal eens kijken naar die 100W equivalent van de Action, ik kwam vorige week een verwijzing tegen op Tweakers, maar hij stond niet meer in het online licht assortiment overzicht bij de Action. Ik heb hem in de winkel ook niet gezien. Ik zoek al jaren te vergeefs naar screw-in LED die 100 Watt incandescant kunnen vervangen, in 120V wereld te koop in elke super-/hypermarkt of bruingoed winkel juist ook van de grote merken, maar in 230V wereld niet bestaand. Uberhaupt boven de 200 lumens was nauwelijks te koop tot voor kort, nu hebben ze 60 W equivalenten, die ook de lumens geven, want eerder werd er flink gegoocheld met equivantiewaarden, 60 Watt equivalent, maar dan lumens opgeven ter waarde van een 40W of minder lampje, was niet ongewoon, ook bij Philips, enzovoorts, totdat de EU ingreep.

Met 15W kun je ook gewoon een standaard kunststof E27 fitting gebruiken, geen keramische nodig. Ik heb met 100W gloeilampen toch een paar fittingen versleten, door veroudering door hitte in open lamp. Dan sluit je bolletje kort en de schaarse vervanger ook. 100W moeten ze kunnen doen. De Action had 70W en 105W Halogeen bolletjes, dus ik beide gekocht om uit te proberen. Bij de 105W rook ik redelijk snel al wat, dus eigenlijk niet meer gebruikt enkel de 70W. Nu zit er sinds kort een Aldi van 73W ofzo in.

Kun je meer zeggen over hoe groot de de lichtafval is? En hoe je de kwaliteit van het licht ervaart? Ik zoek nog wat general lighting alternatieven, zonder dat ik hoef te klussen.

Markos, LED TL heeft inderdaad in general lighting/wit licht vaak een lagere efficacy dan reguliere Tubelights, zeker dan Tubelights met een electronische voorschakeling in plaats van een klassieke ballast/starter. Vaak maar 70 Lm/W, soms 80. De laatste tijd zijn de 100 Lm/W wat gangbaarder (wel even opletten of dat inclusief armatuur/driver is! Maar dan is gewone TL stuk goedkoper en ja dan zijn er de super premie TL's vorig jaar was er een Japanse fabrikant die TL's aankondigde met 180 en 190 Lm/W.

Dan zijn er nog full spectrum lampen, ook duur.

Dan is er nog de PAR waardes die dus compleet kunnen afwijken van Lumens in zichtbaar bereik.

Maar als je zoveel nodig hebt is dit wel de budgetvriendelijkste manier. Voor een of enkele armatuurtje met een of twee buislampjes erin vond ik die T-Neon die iemand hier dit jaar voorstelde wel interessant. De lampen waren onder een tientje dus wisselen tussen groei en bloei lamp was goed te doen.

Nu heb je meer licht daar in je kelder dan in een vensterbank, zelfs die vol op het Zuiden.

Heeft de Action toevallig van die zilver/goud kleurige mylar 'dekens', een goedkope foliespiegel. Paar jaren gelden las ik dat ze zouden hebben, maar ik heb ze nooit kunnen vinden.
donaldk

Berichtdoor Cats&Chilli's » za nov 25, 2017 1:29 pm

tsja, ik reken echt met budget als het gaat om pepers kweken. Dan kijk ik vooral naar Lumen/euro. Echt goedkope LED-TL's heb ik nog niet gezien. Ik heb hier 120 cm armaturen, wat ik tot nu toe zag was allemaal boven de 20 euro.

Het zou kunnen dat de action die 15 watt LED's eruit heeft gehaald. Zo gaat dat vaak bij die winkel, ze hebben er meer dan een jaar gelegen, en heb dan maar meteen een stuk of 10 gekocht. Of het echt 1521 lumen is wat er uitkomt, geen idee, maar t is zeker veel licht. Goed wit, en niet zo eng als een spaarlamp. Over spectrum ofzo kan ik weinig vertellen. Ik gebruik ze ook alleen voor de periode November-Mei. Als ik bloei licht wil hebben zet ik er wel een halogeenlamp bij.
Maar qua lichtsterkte haal je het nooit bij daglicht, zowel qua hoeveelheid als lichtspreiding.

Ik ben verder geen expert wat de Action betreft, ik vind het niet zo'n gezellige winkel om vaak te komen.
Cats&Chilli's

Berichtdoor donaldk » za nov 25, 2017 2:10 pm

Oops 6,99, Firma Lightwell B.V. Amsterdam staat er op het A+ label.
https://www.aldi.nl/aldi_ledbuis_18_w_4 ... 45774.html

Geclaimde 1800 lumens, zoals gebruikelijk de helft van de TL opbrengst. En de helft van het wattage.

Ledbuis 18 W
Ledbuis 18 W
Type: T8. Lichtopbrengst: 1800 Im. Kleur: 4000 K. CRI: 80. Fitting: G1.

Vanaf vandaag 25/11

Bij sites als Ibood heb je af en toe ook redelijk goedkope aanbiedingen, meestal inclusief ip65 waterdicht armatuur.

Ik kom hoogstens een paar keer per jaar bij de Action, is echt iets waar ik apart voor moet gaan rijden, meestal voor de kokosblokken en dat soort spul.
donaldk

Berichtdoor Cats&Chilli's » vr dec 01, 2017 7:08 pm

Voor een ieder die hier interesse in heeft:

Ik heb van de oogst van 2017 nog een grote voorraad superhots staan.
Het gaat om een mix van Bhut Jolokia, Trinidad Scorpion, en een enkele Habanero.
Allemaal in diverse varianten in kleur en vorm.

Het gaat om een selectie van de mooie exemplaren, deze heb ik apart gehouden omdat ik ze te mooi vond om in de blender te doen.
Wel heb ik ze opengesneden, en voor een deel ontzaad.
Ze zijn ingemaakt in 2 liter en 3 liter potten met azijn en een klein beetje zout.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Cats&Chilli's

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2017