Jan 2018

Re: Jan 2018

Berichtdoor Sol » vr jun 22, 2018 8:41 pm

Wow, dat ziet er goed uit. Heb je al bloemen en pepers? Hoe is de vruchtzetting?

Ik teel hier dit jaar voor het eerst in de volle grond met verhoogde teelbedden en gebruikt extra K(alium) en Ca(lcium) in de vorm van houtskoolas voor de vruchtzetting.

Je hebt veel Gochu Garu's staan? Die ken ik helemaal niet. Zijn die lekker? of ga je wellicht je eigen Kim Chi daarmee maken?

De eerste Rocoto P430 is kolossaal, de tweede lijkt wat achter te blijven. Ik heb bij mij een Rocoto P360, Rocoto Rojo (een nakomeling van zaden die ik ooit met je geruild heb) en Rocoto Aji Largo staan in de volle grond. Ze beginnen momenteel met bloeien. Ik hoop dat ze nog aan rijpen toekomen... Hoe is dat bij jou? Ga je ze nog naar binnen verhuizen aan het einde van het seizoen? Rocoto's zijn in mijn beleving meerjarig en worden in de opvolgende jaren kolossaal. De winter overleven ze echter niet in de volle grond.

De tomaten groeien explosief! Wat een joekels. Heb je veel trossen hangen? Op hoeveel trossen per plant mik je? Wel vind ik dat je veel voeding verbruikt. Ik heb hier een Gardeners Delight tomaat op een kleine kratky staan met Noekepoeksap, die veel minder verbruikt, maar toch ook manshoog is gegroeid (ik blijf maar toppen). Ik tel daar nu al 11 a 12 trossen in, maar dat is waarschijnlijk teveel van het goede.

Heb je nog een tomaat gevonden die wat meer binnen de perken blijft en toch goed vrucht levert? Ik hoorde dat Roma / pruimtomaatjes soms zelftoppend zijn.

Veel succes met de hydro.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor Jan » za jun 23, 2018 7:35 pm

Sol schreef:Vruchtzetting?
Gochu Garu's ... Kim Chi?
Rocoto's... meerjarig e
Tomaten trossen ?
veel voeding
succes met de hydro.

Vruchtzetting is prima. De wedstrijdwinnaars moeten nog wel wat groeien. Een elephantstrunk van 2 centimeter is nog wat sneu. :oops:
Guchu is zeker voor de kimchi. Ik heb een kilo vlokken uit de toko, en dacht toen... DIE ga ik kweken. Erg lekker, maar niet heel heet.
Rocoto's (en alle andere pepers) zijn zeker meerjarig, maar dat vind ik te veel moeite. Altijd plagen als beestjes of schimmels. Ik laat wel altijd in september 1 soort kiemen en kweek die dan binnen in de winter. Schone zaden, schone aarde, dan gaat het voor mij een stuk makkelijker.
Veel voeding is idd waar, dat had ik niet verwacht. Planten groeien ook heel hard, maar wellicht moet ik minder voeding in het water doen. Het gaat uiteindelijk om de vruchten en niet om grote planten.
Tomaten hebben iets van 5 trossen per plant op dit moment. Ik kies voor kleine vruchten die worden hier in het noorden van het land veel beter rijp. De grotere vruchtsoorten gaan vaak rotten tijdens de rijping. Gewoon te weinig warmte. Tomaten rijpen pas boven de 20 graden, dat is het hier maar zelden.
Dank voor de succes wens!
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 160 times
Been thanked: 399 times

Berichtdoor Jan » za jul 07, 2018 9:36 am

De soort echtheid is bij mij dit jaar niet heel goed. Ik twijfel vooral aan de jalapeno's.

Dit zou een Fuego moeten zijn, kansloos zou ik zeggen. Te lang gerekt en te puntig. De peper op de voorgrond is dezelfde plant.

Afbeelding

En hier twee foto's van mijn Jalapeno Farmers market. Qua vorm zou het misschien nog kunnen, maar met name de haren aan de takken en bladen zijn afwijkend.
Afbeelding

Afbeelding
Jan

Berichtdoor Gijs » za jul 07, 2018 10:57 pm

Gaat goed zeg!
Gijs

Has thanked: 1126 times
Been thanked: 693 times

Berichtdoor Jan » wo aug 08, 2018 7:51 pm

Vandaag de eerste Gochu garu's geproeft. :D

hitte... 1 of 2 op een schaal van 10. Best heel mild dus.
Smaak... Heel lekker. Zoet, heel veel rood fruit en met wat goede wil proef ik de rook ook, maar niet wat ik had gedacht.

Absoluut een aanrader voor iemand die van een bijzondere smaak houdt, zonder de smaak-verlamming van een 1M+ peper. De chili-heads onder ons gaan dit een baby-peper vinden. ;)
Jan

Berichtdoor snx » wo aug 08, 2018 7:55 pm

Dank je! Daar was ik heel benieuwd naar. See you at PTPt ofzo :)
seizoen 2013, 2014, 2016, 2018
snx

Has thanked: 766 times
Been thanked: 722 times

Berichtdoor Iden » vr aug 10, 2018 7:55 am

That’s amazing. Wow gewoon :o
Veel mogen leren Jan. Die klimdraad bij je eb en vloed is er goed bij bedacht.
Die opstelling in je tuin is eentje om jaloers van te worden.
Chique dinges.
White and nerdy
Iden

Has thanked: 7 times
Been thanked: 1 time

Berichtdoor Jan » ma sep 10, 2018 7:21 pm

ik heb aan mijn Rocoto P430 rijpe rode, orange en gele vruchten. Vorm en grootte is niet erg verschillend, heeft iemand dat wel eens ervaren? Of is het gewoon een geval van open pollunation?
Jan

Berichtdoor Sol » ma sep 10, 2018 9:47 pm

Jan schreef:ik heb aan mijn Rocoto P430 rijpe rode, orange en gele vruchten. Vorm en grootte is niet erg verschillend, heeft iemand dat wel eens ervaren? Of is het gewoon een geval van open pollunation?

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Zijn de pepers echt in een eindstadium qua rijping? Ik ken wel de Numex Piñata, maar die verkleurd van groen naar geel naar oranje naar rood (met bijpassende hitte stadia). Erg leuk. Ik heb benieuw hoe ze gaan smaken bij jou?

Ik heb hier wel een enorme Rocoto Rojo staan (bijna twee meter hoog), die als enige Rocoto nog niet gebloeid heeft. De andere roto's hebben al vrucht gezet. De P360 heeft enorme vruchten ter grootte van kleine appeltjes.
Sol

Has thanked: 48 times
Been thanked: 230 times

Berichtdoor Eugene » vr sep 14, 2018 8:22 am

Jan, even een zijsprongetje. Ik weet dat jouw limoensambal vermaard is. Hoe heb je dat voor ekaar gekregen? Ik heb het recept waar jij naar verwees in 2016 over gefermenteerde sambal (prachtig boek), maar jij hebt er kennelijk meer aan toegevoegd. Of ben jij van een ander recept uitgegaan?
Voeg jij ook limoenblaadjes toe? Zo ja, gaan die ook de blender in uiteindelijk?
Eugene

Has thanked: 535 times
Been thanked: 371 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018