Stef's 1e keer....

Re: Stef's 1e keer....

Berichtdoor Stef » do jan 18, 2018 2:42 pm

De deksel sluit voor geen meter dus qua beluchting zit het wel goed, ik weet alleen niet of ik die moet laten zitten tot alles wat beter ontkiemt is, ik heb de vershoudfolie er wel afgehaald sinds de lamp erboven zit. De lamp zit op ong. 2cm boven het deksel, volgens de verpakking is het een led tl, van de week met de snoer eraan zetten de lamp een uurtje aangehad en die werd handwarm zeg maar dus ik denk dat dat wel meevalt. Ik heb mij iGrill thermometer in de prop hangen onder het deksel, die geeft nu 26 graden aan maar die zal nog wel ietsje oplopen, over een uur maar even kijken waar we op uitkomen.
Stef

Has thanked: 142 times
Been thanked: 49 times

Berichtdoor Markos » do jan 18, 2018 3:04 pm

Je hoeft niet per se te kijken voor een led "tl"-buis. Je kunt ook gewoon een echte tl-buis gebruiken. Die van jou heeft 86 lumen/watt. Een vergelijkbare tl-buis (36W) heeft 93 lumen/watt. En de buizen kosten nieuw rond een euro voor bijvoorbeeld 36W 120cm. Hoe meer lumen/watt hoe beter. Dan kan je ook meteen meerdere kleuren nemen. En eventueel een armatuur nemen van de juiste lengte (deze is een heel stuk te lang volgens mij?)

Ben je ook van plan de pepers te gaan roken in je bbq? Ik heb pas een Jupiler BBQ drum gekocht en wil deze gaan ombouwen tot een UDS (of hopelijk een PDS, pretty drum smoker :mrgreen: )
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 124 times

Berichtdoor Stef » do jan 18, 2018 3:32 pm

Deze buis zat erin, weet eigenlijk niet of hier ook een "normale" in kan ivm de starter maargoed, maakt ook niet zoveel uit, ik had deze liggen dus dat drukt dan lekker de kosten, ben nu alleen wat tijd kwijt voor het maken en een paar centen aan stroom. Deze is inderdaad wat lang, van de andere kant kan er dan wel een prop naast haha al lijkt me 60 plantjes wat teveel van het goede. Het meeste hobbybudget gaat hier in huis naar de bbq's (heb er 4 en aan het sparen voor nr 5 :shock: ) Het is zeker de bedoeling dat ik wat ga doen met de pepers op de Q's en de smoker.
Zo'n UDS is ideaal hoor, heb er ook 1 en heb daar veel plezier van. Was een PDS maar nadat ik een binnenbrandje heb gehad (deksel eraf gelaten bij het inpakken van de spareribs en dus de temperatuur vloog omhoog en was het vet wat onderin lag in de hens gevlogen) moet ik de buitenkant nog een keer opnieuw spuiten dus UDS is nu wel van toepassing. Maakt voor de werking trouwens niks uit.
Stef

Berichtdoor Stef » vr jan 19, 2018 12:36 pm

Kleine update, gisteren en vannacht de temperatuur gemeten met de iGrill2, overdag schommelt de temperatuur een beetje rond de 28 a 30 graden met de lamp erboven, afhankelijk van wel of geen zon door het raam. In de nacht koelt het af naar ongeveer 16 graden. Ik heb nu de timer ingesteld staan voor 16 uur, begin om 0.600 en stop om 22.00 uur. Is het verstandig om dat te verschuiven van 20.00 uur naar 10.00 uur ofzo zodat de temp altijd ruim boven de 20 graden zit of krijgen ze dan teveel licht omdat het overdag vanzelf niet donker is. Als de kachel aanstaat dan heb ik de alufolie eraf anders loopt de temp zomaar op tot iets boven de 30 graden of is dat niet erg. Alvast bedankt en iedereen een goed weekend. Groet Stef
Laatst bijgewerkt door Stef op vr jan 19, 2018 2:19 pm, in totaal 1 keer bewerkt.
Stef

Berichtdoor Gijs » vr jan 19, 2018 1:55 pm

Zorg dat het niet warmer wordt dan 30 graden. Kan even niet kwaat, maar weet niet of de zaden dat heel fijn vinden.jij ook een fijn weekend!
Gijs

Has thanked: 1068 times
Been thanked: 672 times

Berichtdoor Stef » wo jan 24, 2018 11:34 am

Update, het is nu anderhalve week geleden dat de zaadjes geplant zijn en tot nu toe staat het er zo bij.

Afbeelding

Van de Garden Salsa had ik alle 11 zaadjes gezaaid (zat van ieder soort 1 extra zaadje in het zakje), daarvan zijn er 10 opgekomen.
Van de Hot Paper Lantern had ik er ook 11 gezaaid, daarvan zijn er tot nu toe 6 opgekomen/opkomend.
Van de Jalapeno ook 11 en die zijn allemaal opgekomen. 3 daarvan komen echter net pas op.

Een paar vraagjes.
- Is het zo dat hoe heter de peper hoe langer het duurt voor ze ontkiemen? De Hot Paper Lantern is het heetst van de 3 en die heeft ook het langst op zich laten wachten of heeft dat meer te maken met de nachtelijke temperaturen van ong. 16 graden?
- Verder vind ik het een beetje raar dat bij de andere 2 er best grote verschillen zitten tussen de ene zaailing en de andere, is dat gewoon zoals het gaat of kan ik beter ergens iets anders doen?

Zoals te zien is doet de Jalapeno het tot nu toe het best, althans, in mijn optiek, ik heb verder geen idee of dat gewoon komt door het verschil in soort waardoor de salsa kleiner is. Ze staan nog steeds op de vensterbank en krijgen nog steeds 16 uur licht per dag. In de avonduren gaat de alufolie over de bak heen, in de ochtend haal ik die eraf zodat als de kachel aangaat het niet te warm word in de bak.
Ben wel superblij dat vrijwel alles op is gekomen, ik heb er wel vertrouwen in dat de rest van de Lantern ook nog wel opkomt.

Morgen een dagje naar Belgie en vrijdag gaan we de nachtdienst weer in. Goed weekend en alvast bedankt.
Stef

Berichtdoor goosman » wo jan 24, 2018 9:14 pm

Stef schreef:Een paar vraagjes.
- Is het zo dat hoe heter de peper hoe langer het duurt voor ze ontkiemen? De Hot Paper Lantern is het heetst van de 3 en die heeft ook het langst op zich laten wachten of heeft dat meer te maken met de nachtelijke temperaturen van ong. 16 graden?
- Verder vind ik het een beetje raar dat bij de andere 2 er best grote verschillen zitten tussen de ene zaailing en de andere, is dat gewoon zoals het gaat of kan ik beter ergens iets anders doen?

Ziet er allemaal prima uit ! Het verschil in kiemen zal 'm denk ik zitten in de soort. Chinenses hebben vaker wat meer tijd nodig om te kiemen. Verder is het gewoon zoals het gaat.

Stef schreef:...zodat als de kachel aangaat het niet te warm word in de bak....

Beetje opletten dat de grond niet uitdroogt.
goosman

Has thanked: 723 times
Been thanked: 441 times

Berichtdoor Stef » do jan 25, 2018 3:29 pm

Bedankt, so far so good dus. Fijn.
Ik bekijk per dag even of de grond nog vochtig aanvoelt en bevochtig met de plantenspuit als het nodig is.

Vrijdag 26-01: Zo met de kleine meid naar zwemles toe, daar tegenover zit het tuincentrum, alvast maar even wat potjes scoren voor het overpotten en eens kijken wat ze aan voeding hebben staan. Sommige zaailingen beginnen hun 2e set blaadjes al aan te maken en de Lanterns komen nu ook al bijna allemaal eens kijken waar ik me zo druk over maak ;-)
Stef

Berichtdoor donaldk » vr jan 26, 2018 7:03 pm

Gewone vloeibare voeding met micronutrienten volstaat die eerste periode. Kamerplantenvoeding, buitenplantenvoeding bevat wat meer kalium meen ik, doet het dus ook, orchideenvoeding ook, die heeft namelijk altijd netjes micronutrienten, waar de laatste jaren die verdwenen is is uit veel van de goedkoopste vloeibareplantenvoedingen. Varieert wat in NPK, maar allemaal wel goed, of het nou 5, 6 of 7 P is 5,6,7 N, en Kalium ook rond de zes uit mijn hoofd.
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Stef » za jan 27, 2018 12:34 pm

Ik heb een fles Ecostyle Moestuinvoeding meegenomen. Zal er straks de 1e keer bijdoen met water geven. Groeit goed, bij een flink aantal is het 2e set blaadjes al onderweg. Binnenkort kan ik gaan verpotten denk ik. Het deksel zal in dit tempo niet lang meer op de bak zitten, nog een paar cm en ze komen er tegenaan. De grond is een comfortabele 25 graden.

Afbeelding

Afbeelding

De foto's zijn van voor het water geven dus de grond lijkt misschien aan de droge kant maar is het niet (meer), ik moet toch wel iedere dag even met de plantenspuit in de weer.
Stef

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018