Markos 2018

Re: Markos 2018

Berichtdoor Robert » di jan 23, 2018 10:13 pm

Die 20 cm afstand, ik vind het lastig daar een advies over te geven. Het werkt, de 34 cm ook. Verder heb ik vorig jaar een keer de pech gehad dat door een storing de planten zo goed als droog stonden. Dat is daarna weer aardig hersteld, maar ik heb geen idee wat het verschil zou zijn geweest zonder dat probleem...

Alleen bemestingsadviesbasis was niet helemaal compleet, het was de "bemestingsadviesbasis substraten":

http://edepot.wur.nl/218455

Voor zover ik heb begrepen (kan er best naast zitten) moet je bij een niet circulerend systeem er voor zorgen dat je wat meer voeding geeft zodat de zaak als het ware doorspoelt zodat er wordt voorkomen dat er een ophoping van voedingsstoffen kan ontstaan.
Robert
Moderator

Has thanked: 264 times
Been thanked: 1280 times

Berichtdoor Markos » wo jan 24, 2018 2:36 pm

Ah zo, duidelijk! Ik ga het toch met de gewone wagpep voeding proberen. Ik heb niets anders :) ik wil wel proberen een recirculerend systeem te maken omdat ik inderdaad ook denk dat de laatste planten anders minder voeding krijgen.
Zijn er nog meer interessante pdf's van WUR?

Je hebt jouw airpompje toch uit china? Weet je toevallig nog welke? Want die van jou gebruikt bewezen maar weinig stroom. En de batterij die er bij jou in zit is een 18650? Omdat ik geen stroomaansluiting heb op mijn balkon wil ik gaan werken met een powerbank of eventueel een zonnecel.
Op LT-201S kan ik hem niet vinden.

Afbeelding

Ik ben deze tegengekomen op Ali, die van jou ben ik tot zo ver nog niet tegengekomen.
https://www.aliexpress.com/item/Ultra-S ... 46640.html
https://www.aliexpress.com/item/Aquariu ... 57368.html
https://www.aliexpress.com/item/Aquariu ... 80748.html
https://www.aliexpress.com/item/Aquariu ... 54253.html

Ik ga op deze manier wel echt heel flauw jouw systeem kopieren :mrgreen: ik hoop niet dat je dat erg vindt.
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor Robert » wo jan 24, 2018 3:40 pm

Het zijn geen geheimen hoor, dan had ik het hier niet op het forum gezet ;-)

Ik heb het pompje nog terug kunnen vinden:

https://www.aliexpress.com/item/Aquariu ... 69040.html

Is eigenlijk een dubbel pompje, 1 van de 2 kun je uitschakelen door het kabeltje van 1 van de spoelen los te maken zoals op de foto.
Er is heel veel info bij de WUR te vinden, Nederland is niet voor niets de op 1 na grootste voedselexporteur ter wereld! Ik vermoed dat het document dat je nu al hebt daar een heel belangrijke oorzaak van is :-)
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » zo jan 28, 2018 7:37 pm

Ik zat te denken, Robert, jij gebruikt lucht om water mee te pompen. Maar het kan natuurlijk ook andersom. Ik denk dat ik een venturi systeem ga maken. Heb je dat ook in jouw overweging meegenomen? Zo ja, wat was de reden dat je niet voor zo'n systeem gegaan bent?

Want een venturi systeem werkt simpel gezegd zo:
Afbeelding
Je pomp water door een buisje en op een stukje versmal je de doorsnede waarna je erna de doorsnede weer vergroot. Hierdoor creëer je eerst druk en erna onderdruk wat er voor zorgt dat het "iets" kan aanzuigen. In mijn geval zuurstof.
Voordeel hiervan is dat het een heel compact systeem is (eigenlijk alleen een versmalling en een extra buisje voor de zuurstof)
Ik kan dan ook meteen een waterpompje gebruiken welke het voordeel heeft dat het tegen water kan :mrgreen: handig voor buiten en vloeistoffen.
Je zou het ook andersom kunnen doen met een luchtpompje. Dat je dmv dit drukverschil water aanzuigt.

Ik zal zo eens rond zoeken op internet, ik zal vast niet de eerste zijn die zoiets wil gebruiken. Misschien zijn er wat leuke handige voorbeelden.

Ik zat ook nog met een andere vraag. Ik gebruik onverwarmde propagators, dus overdag zit de temp rond de 20~22 graden maar in de nacht vermoed ik tussen de 15 en 18 graden (ik zal dit eens meten zodat ik het zeker weet)
Volgens mij is die temperatuur van 20~22 graden prima toch? Nu zat ik eraan te denken om 's nacht met een dichte bak/kap een tl buis erboven te plaatsen. Dan zal de temperatuur wat toenemen (ik vermoed tot rond de 20~25 graden) en heeft de plant meteen meer lichturen.
Als ik overdag de kap eraf laat zou het dus betekenen dat de plant ongeveer 24/7 belicht wordt. Als ik de mensen op thehotpepper.com moet geloven zou dit voor peper planten niets moeten uitmaken. Geen nadelige effecten iig. Heeft iemand hier ervaring mee? Het is sowieso alleen voor in het begin tijdens de fase in de propagator. Erna zullen ze het met natuurlijk licht van buiten moeten doen.

Edit: Zoals verwacht ben ik inderdaad niet de eerste met dit idee :D
https://www.youtube.com/watch?v=Mfe9elW5T88
Enige wat ervoor kan zorgen dat het niet werkt is dat de pomp niet voldoende druk kan leveren. Denk ik :)

Edit 2: In dit filmpje is zelfs een versmalling niet nodig. Maar dat zal sterk afhangen van de kracht van de pomp.
https://www.youtube.com/watch?v=NO_tXS-uZMk

En andersom met lucht als aansturend medium ipv water:
https://www.youtube.com/watch?v=7can2eKgXS0
Markos

Berichtdoor Robert » zo jan 28, 2018 9:12 pm

Mijn voeding-pompje wordt aangedreven door lucht...
De venturi in jouw plaatje wordt aangedreven door een waterpomp en wordt er zuurstof meegenomen in de flow....

Mijn ervaring met waterpompjes is dat ze na/binnen een jaar versleten zijn. Gaan dan lekken op de plek waar de as van de motor door het pomphuis gaat.

Mijn propagator staat overdag op 28 graden, 's nachts gaat de spanning eraf en mag de zaak afkoelen naar nacht-kamertemperatuur. Bijlichten doe ik niet, mijn kiemen gaan vrijwel direct na het kiemen zonder extra verwarming naar een grotere hoeveelheid kokosgrond en voor het raam op het zuiden. De zon doet dan de rest wel :-)
Bij lagere temperaturen zullen de zaden vast ook kiemen, duurt alleen wat langer....
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » zo jan 28, 2018 10:25 pm

Ah ja dat heb ik volgens mij vaker gelezen dat die waterpompjes niet altijd even lang mee gaan. Dan bestel ik denk ik beide en probeer ik het eerst met een waterpomp. Kan ik erna nog altijd overstappen op een luchtpompje zoals in jouw systeem.

Ik dacht dat die lage temperatuur 's nachts niet zo goed zou zijn, maar dat valt dan nog wel mee. Dan laat ik die lamp denk ik gewoon achterwege. Deze week ga ik de pvc buizen halen, 110mm diameter. Alleen nog ergens een groot vat op de kop zien te tikken voor de voeding (ik denk dat ik een 200L vat ga halen). Dan moet ik alleen nog even een grotere buis halen voor de vlotters of ik stop deze gewoon in een oude Whey pot die ik nog een aantal heb liggen. Net ff getest en daar moet het ook in passen. Staat alleen minder mooi dan in een strakke pvc buis haha.
Ik heb er zin in! Nooit gedacht dat dit mijn hobby zou worden :mrgreen:
Markos

Berichtdoor Markos » ma feb 05, 2018 11:37 am

Nu 2 weken verder beginnen eindelijk wat zaden boven de grond uit te komen. Echter zijn dit vooral de Sweet Palermo's (een stuk of 5) en maar 2 pepers (1x lemon drop en 1x Aji White Fantasy meen ik). Ik had verwacht dat het sneller zou gaan.. Maar dat zal wel aan de temperatuur liggen. Ook verwacht ik dat ze zullen gaan strekken maar ik weet niet of dat erg is?

Ik heb mijn buizen binnen! 110mm doorsnede, geen PVC maar een ander soort plastic, ik meen tyleen. Deze buizen worden doorgaans gebruikt in Frankrijk voor waterleidingen, maar ik kan ze gewoon verlijmen met pvc koppelstukken. Al heb ik alleen eindstukken nodig en ik ga die waarschijnlijk nemen met een manchet verbinding ipv lijmen. Ze zijn wel een heel stuk lichter dan pvc buizen en blijkbaar niet geschikt voor druk, maar dat heb ik ook niet nodig.

Omdat ik geen bochten ga gebruiken moet ik even iets bedenken hoe ik de buizen kan vastklemmen zodat ze niet gaan draaien. Welke afstand tot de muur kan ik het beste nemen zodat de planten voldoende ruimte hebben?
Laatst bijgewerkt door Markos op ma feb 05, 2018 3:46 pm, in totaal 2 keer bewerkt.
Markos

Berichtdoor Robert » ma feb 05, 2018 11:43 am

Niet lijmen kan ik je aanraden, dan kun je later altijd nog weer wat aanpassen als dat achteraf toch handiger blijkt, zonder te zagen en stukken weg te gooien. Ook heb je dan de mogelijkheid de zaak op te bergen in de winter en schoonmaken gaat ook makkelijker.
Robert
Moderator

Berichtdoor Markos » zo feb 25, 2018 1:14 am

De waterpomp is binnen, nu de rest van de onderdelen nog. Ben ook begonnen met de worteldoek zakken te maken, jezus wat een werk haha. Ik had me een beetje vergist in hoeveel tijd en moeite hierin gaat zitten. Ik zag filmpjes online waarin ze snijden met een soldeerbout maar zo makkelijk als daar gaat het niet (waarschijnlijk is worteldoek te dik). En het stikken zorgt soms ook voor problemen door de synthetische draad (vastlopen in de naaimachine)

Afbeelding

M'n stekjes zijn al aan het groeien maar blijven nog klein.. Ik zie bij vele van jullie al veel grotere planten. Bij mij zijn het enkel nog de eerste 2 blaadjes.
Markos

Berichtdoor Robert » ma feb 26, 2018 11:34 am

Markos schreef:Bij mij zijn het enkel nog de eerste 2 blaadjes.

Dan kunnen die al prima in de zaaizakken gezet worden. Dat gaat nu prima zonder al te veel van de wortels te hoeven beschadigen.
Robert
Moderator

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018