Markos 2018

Re: Markos 2018

Berichtdoor Robert » di jun 12, 2018 7:54 pm

Als ik die tuinslang koppelingen zo bekijk heb ik daar weinig vertrouwen in dat dat goed waterdicht wordt.
Ik gebruik tyleen slang met koppelingen, die zijn hier inmiddels bewezen erg goed ;-)
En lichtdicht -> geen algengroei.
Robert
Moderator

Has thanked: 239 times
Been thanked: 1262 times

Berichtdoor Markos » di jun 12, 2018 11:46 pm

Jan schreef:Een mooi dilemma... Ik heb grotere buizen en kleinere gaten, daar zit wel ergens de juiste verhouding in volgens mij. De planten moeten hun wortels kwijt én de voeding moet bij de wortels kunnen komen.

Bij mijn potjes is er rondom zo'n 3 tot 5 cm ruimte voor het voedingswater om door te stromen tot het laatste potje. (daar staan tomaten en die zijn voor mij maar bijvangst :lol: ).

Jouw setup... relatief weinig doorstroom om voeding tot het eind van het systeem te laten komen door de dunnere pijpen. Ik zou zeggen dat een plantafstand van 25 cm geen raar idee is. Maar ik kan er ook geen wetenschappelijke redenatie op loslaten. Als je een paar planten meer of minder niet al te belangrijk vind zijn beide keuzes OKÉ.

Morgen toch maar eens kijken of ik toch misschien overal 25cm ga doen.
Robert schreef:Als ik die tuinslang koppelingen zo bekijk heb ik daar weinig vertrouwen in dat dat goed waterdicht wordt.
Ik gebruik tyleen slang met koppelingen, die zijn hier inmiddels bewezen erg goed ;-)
En lichtdicht -> geen algengroei.

Oei ik dacht dit zal vast wel goed genoeg zijn. Ik zou voor deze koppelingen een gat van 25/26mm nodig hebben, tyleenkoppelingen zijn ook in deze maat te krijgen zie ik. Ik ga het denk ik toch proberen. Ik heb ze tenslotte al in huis en ik moet het systeem zo snel mogelijk klaar hebben. Ik hoop dat ik het voor donderdag af kan hebben want dan ga ik 3 dagen weg en niemand die ze water kan geven :)
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 119 times

Berichtdoor the rené » wo jun 13, 2018 4:14 pm

Ff nieuwsgierig zijn, maar waarom neem je voor de hoeken geen rubbermanchet bochten? Die zijn waterdicht en uit elkaar te halen voor de winter. Ik heb de aansluiting voor mijn nft systeem met die Gardena koppelingen gemaakt en dat is al 4 jaar waterdicht. Gewoon de 1/2 duims koppeling door een geboord gat steken en de 3/4 koppeling erop draaien.
the rené

Has thanked: 251 times
Been thanked: 171 times

Berichtdoor Markos » wo jun 13, 2018 4:46 pm

Ik ga denk ik toch overal voor 25cm, kost me wel 10 planten dus ik moet even uitzoeken welke ik schrap. Ik heb sowieso een hoop planten over dus volgende week even inventariseren welke ik heb en of er mensen interesse hebben. Anders gaan ze gewoon de container in of ergens in de buurt in het wild in de grond haha.

the rené schreef:Ff nieuwsgierig zijn, maar waarom neem je voor de hoeken geen rubbermanchet bochten? Die zijn waterdicht en uit elkaar te halen voor de winter. Ik heb de aansluiting voor mijn nft systeem met die Gardena koppelingen gemaakt en dat is al 4 jaar waterdicht. Gewoon de 1/2 duims koppeling door een geboord gat steken en de 3/4 koppeling erop draaien.

Links komt wel een bocht, rechts past dit niet door de bak die ertussen staat. Dat was eigenlijk wel de planning om dat daar ook te doen maar ik krijg dat rechts niet passend.

Heb je een foto van jouw aansluiting?
Wat zie ik trouwens verkeerd aan die maten bij de koppelingen? 1/2" is 21mm en 3/4" is 26,5mm. Maar 1/2" is toch gewoon 12,7mm?
Markos

Berichtdoor the rené » wo jun 13, 2018 5:47 pm

Zal ff proberen een foto te posten.

Net ff gekeken, die koppelingen in elkaar zitt n op maat in en en vloed systeem.
Op mijn buizen heb ik een messing koppeling 3/4 gezet .
the rené

Has thanked: 251 times
Been thanked: 171 times

Berichtdoor Markos » di jun 19, 2018 10:06 am

Het vinden van tijd om het systeem te maken blijkt het grootste probleem :) maar ook de gaten zelf maken duurt toch wat langer dan ik zou hopen.
Afbeelding
Hier een stukje buis waar ik het op getest heb. Eerst de rechter gedaan, leek me slim om het allemaal zo te maken want dan heb je extra stevigheid en bescherming voor de zakken, maar jezus dat is niet te doen. Wat een ellende om dat zo te maken. Het zal denk ik ook te maken hebben met het type buis dat ik heb (geen pvc, ik denk tyleen. Het is ook een stuk buigzamer dan standaard pvc)
Dus ik denk dat ik alles maar ga maken zoals het linker gat
Afbeelding
Markos

Berichtdoor Robert » di jun 19, 2018 11:07 am

Tip: maak een mal van een stukje buis dat iets groter is dan het gat en zaag dat in de lengterichting door zodat je het over de buis kunt klikken en maak daarin 1 voorbeeldgat. Daarmee zaag je dan de andere gaten uit of teken je in ieder geval heel makkelijk de gaten af. Met een dremel met een klein zaagblad zaag je de gaten er zo in.
Robert
Moderator

Has thanked: 239 times
Been thanked: 1262 times

Berichtdoor Markos » di jun 19, 2018 11:28 am

Ik heb helaas geen dremel of multitool, dus ik moet alles doen met een boor en decoupeerzaag. Ik zal eens kijken of ik een dremel of multitool kan lenen.
Markos

Berichtdoor Jan » di jun 19, 2018 7:23 pm

Ik snap het gehannes. Het is behoorlijk lastig om gelijke gaten te maken. Die van mij zijn ook niet perfect.

Een troost, de planten maakt het niet uit, als ze maar genoeg voeding krijgen. :D
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 155 times
Been thanked: 345 times

Berichtdoor donaldk » wo jun 20, 2018 5:46 am

ijzerzaagje
donaldk

Has thanked: 49 times
Been thanked: 581 times

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2018