Markos 2018

Re: Markos 2018

Berichtdoor Markos » za jul 21, 2018 5:49 pm

PAS OP: veel foto's, veel tekst en teveel details :D

Ik ben een hele tijd afwezig geweest. Mijn zomer gaat helaas niet echt zoals ik zou willen dus ik heb mijn planten een beetje verwaarloosd. Maar ik heb de afgelopen week toch een beetje geprobeerd alles op te pakken.
De planten zijn nu wel een beetje verwaarloosd want ze hebben met 34 planten op 0,4 m2 gestaan. Nogal druk dus :)

De buizen maken was een ellende in de volle zon met een temperatuur rond de 30 graden of zelfs meer. En omdat de buren direct tegen mijn balkon aan zitten had ik ook maar een paar uur per dag om te zagen om niet te veel overlast te veroorzaken. Maar de aanhouder wint! Haha :mrgreen:
AfbeeldingAfbeelding

Let niet op de dode planten. De plantenbak die ik al had heeft een aantal dagen in de enorme hitte geen water gekregen (heb voorgaande jaren nooit water hoeven te geven) en dat heeft hem dit jaar de das omgedaan. Benieuwd of het volgend jaar toch weer zal groeien, ik verwacht van wel.
AfbeeldingAfbeelding

Een eerste test met water, het water komt overal! Niet geheel waterpas, maar zolang ik het waterniveau hoog genoeg houd vind ik het prima
Afbeelding

Voor de aansluitingen heb ik tuinslang accessoires gebruikt met een extra o-ring en een schietgebedje gedaan in de hoop dat ze het volhouden. Want er zit zo weinig speling in dat ze los kunnen springen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(uiteindelijk een kleinere O-ring dan in de foto hierboven trouwens)

En hier zit de vlotter in. In eerste instantie wilde het niet werken (drama!) maar toen ik er een andere vlotter erin heb gedaan (zijn allemaal hetzelfde type en allemaal nieuw) deed hij het gelukkig wel! Het gaat niet zo snel (weinig druk, het is slechts zwaartekracht) maar het lijkt te werken.
Afbeelding

Toen ik de planten uiteindelijk naar buiten heb verhuisd (veel te laat in het jaar) waren ze eigenlijk nog niet echt afgehard. Maar op en neer verhuizen naar binnen en buiten was geen optie. Dus een matte folie ervoor gehangen in de hoop dat dit voldoende zou zijn. En het heeft geholpen :)
AfbeeldingAfbeelding

Omdat ik niet alles kwijt kan in de buizen heb ik een aantal extra bakken gevuld met aarde en hier de planten in geplaatst. Zijn uiteraard wel te klein voor dit aantal planten maar ach. Weggooien is ook zonde.
Afbeelding
Afbeelding

En ook nog een aantal in een los hydro systeem gezet. 2x een plantenbak binnen met 3 per bak. Kleine tafelpotjes gevuld met kokos. En buiten nog 3 emmers gemaakt voor hydro.
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
En nog 2 bakken met een Bhut Peach, maar ik kan daar zo snel geen foto van vinden.

En toen kwam het meest verschrikkelijke. De planten plaatsen in de buizen. De buizen aan de zijkant was relatief goed te doen. Maar de planten in de buizen aan de lange zijde was toch niet zo handig. Ik moest namelijk balanceren op 5cm dakrand met eigenlijk niets om vast te houden. Volgend jaar toch een betere manier bedenken om dit te doen... Het scheelt wel dat ik het dan al veel eerder zal doen, dus ik hoef dan ook niet te stoeien met planten die langer dan een meter zijn.
Maar dit is het resultaat nu. Ik hoop dat de planten snel een groeispurt zullen maken nu ze de ruimte hebben en voldoende voeding (in de bakken stonden ze nog wel eens zonder water.. oeps)
(let niet op de rommel, dat kan ik nu eindelijk pas opruimen :) )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding

En dan een closeup van de planten waar vruchten op zitten (niet allemaal dus)
Afbeelding
[R1] Big Rainbow
Afbeelding
[R2] "Sweet Palermo Geel" (hier kom ik later op terug)
Afbeelding
[R3] Glossy Rosé Blue
Afbeelding
[R4] Goliath Paprika
Afbeelding
[R5] Hundred and thousand
Afbeelding
[R6] Lemon Drop
Afbeelding
[R8] Gewone paprika (Aldi)

Afbeelding
[M1] Sweet Palermo Rood
Afbeelding
[M3] Candybottle
Afbeelding
[M4] Sweet Palermo Geel
Afbeelding
[M6] Ronde puntpaprika rood Turk dikwandig
Afbeelding
[M8] Sweet Palermo Rood
Afbeelding
[M9] Zaadje van Dutch chili fest sgt. pepper (onbekend wat het is)
Afbeelding
[M11] Lemon Drop
Afbeelding
[M12] Sweet Palermo Rood
Afbeelding
[M13] Sweet Palermo Rood

Afbeelding
[L1] Aji White Fantasy
Afbeelding
[L3] Vezena Piperka
Afbeelding
[L4] Howard German
Afbeelding
[L5] Thunder Mountain Longhord
Afbeelding
[L6] Mandrand's Roodbruin
Afbeelding
[L7] Sweet Palermo Rood
Afbeelding
[L8] Zuckertraube
Afbeelding
[L9] "Sweet Palermo Geel"
Afbeelding
[L10] Teguagalpa
Afbeelding
[L11] Joe's Long Cayenne
Afbeelding
[L12] Speckled Roman

En de bakken met aarde
Afbeelding
Afbeelding
Chinese 5 Color
Afbeelding
Goliath Paprika
Afbeelding
Bulgarian Carrot

Afbeelding
Afbeelding
Habanero (eigen tuin)
Afbeelding
Thunder Mountain Longhorn
Afbeelding
Jalapeno Purple

Afbeelding
Afbeelding
2x Thunder Mountain Longhorn
2x Sweet Palermo Rood

Afbeelding
Goliath Paprika
Lemon Drop
2x Candybottle
Joe's Long Cayenne

De planten op Hydro
Afbeelding
Lemon Drop

Afbeelding
[L] Zaadje van Dutch chili fest sgt. pepper (onbekend wat het is)
[M] Carolina Reaper
[R] Zaadje van Dutch chili fest sgt. pepper (onbekend wat het is)

Afbeelding
Links:
Bulgarian Carrot
Aji White Fantasy
Jalapeno Purple
Rechts:
Chinese 5 color (die begon toen ik deze foto maakte een beetje te sterven? Ik heb hem eruit gehaald, hier komt een Bhut Peach voor terug denk ik)
Lemon Drop
Thunder Mountain Longhorn

Dit is de indeling van mijn buizen:
Afbeelding
R1 Big Rainbow
R2 "Sweet Palermo Geel"
R3 Glossy Rosé Blue
R4 Goliath Paprika
R5 Hundred & Thousand
R6 Lemon Drop
R7 Goliath Paprika
R8 Gewone Ronde Paprika (Aldi)
R9 Gewone Ronde Paprika (Aldi)

M1 Sweet Palermo Rood
M2 Kapia Paprika
M3 Candybottle
M4 Sweet Palermo Geel
M5 Vezena Piperka
M6 Ronde Paprika Rood Turk dikwandig
M7 Puntpaprika (eigen tuin)
M8 Sweet Palermo Rood
M9 Dutch chili fest sgt. pepper
M10 Carolina Reaper
M11 Lemon Drop
M12 Sweet Palermo Rood
M13 Sweet Palermo Rood
M14 Goliath Paprika
M15 Tomaat Paprika

L1 Aji White Fantasy
L2 Candybottle
L3 Vezena Piperka
L4 Howard German
L5 Thunder Mountain Longhorn
L6 Maurand's Roodbruin
L7 Sweet Palermo Rood
L8 Zuckertraube
L9 "Sweet Palermo Geel"
L10 Teguagalpa
L11 Joe's Long Cayenne
L12 Speckled Roman

@donaldk Weet je zeker dat de zaden van je Sweet Palermo Geel kloppen? Ik weet vrijwel zeker (95%) dat ik de juiste zaden erin heb gedaan en 100% zeker dat het naamplaatje niet verwisseld is. R2 en L9 zijn geen paprika's namelijk. Ik heb ze even geproefd en ze waren niet heel pittig (ik denk zoals een spaanse peper zoals je vaak in de supermarkt erbij krijgt). M4 kan misschien nog wel een Sweet Palermo Geel worden.
Maakt mij overigens niet uit maar ik ben vooral nieuwsgierig waar de wisseltruc gebeurd kan zijn en wat het dan wel kan zijn.

@Cats&Chilli's mijn candybottle [M3] lijkt volgens mij niet op die jij had (het plaatje is nu offline). Kan het kloppen dat hij anders lijkt omdat het een kruising is? De rest van de candybottles hebben nog geen vruchten. De candybottle die bij mijn ma staat heeft wel vruchten die erop lijken.
Afbeelding

Wat kan de reden zijn dat mijn Chines 5 Color binnen dood gaat? Hij hangt met zijn wortels in de voeding en met de rest van de planten die in de emmer staan gaat het wel goed
AfbeeldingAfbeelding

Net even L9 "Sweet Palermo Geel" (Spaanse peper?) geplukt en in de voedseldroger gestopt. Benieuwd hoe dat gaat lukken. Nog nooit gedaan. Ik heb hem nu eerst op 12 uur 60 graden gezet. Dan kijken wat het resultaat is en waarschijnlijk nog wat langer verder drogen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik moet buiten de metalen buizen nog afmaken waar de planten tegenaan hangen. Die aan de lange zijde staat er al. Links en rechts moet ik deze nog maken, nu hangen ze daar tegen een touwtje aan.
Ook komt er nog een stukje extra PVC buis (waar de planten in komen) om nog 8 extra planten in te plaatsen. Daar heb ik nog geen foto's van gemaakt. Die komen later vast nog wel ;)

Tomaten ga ik volgend jaar niet meer zoveel doen. Slecht een paar exemplaren. Een hoop hebben neusrot gekregen omdat ze meerdere keren zonder water hebben gestaan. Het was wel duidelijk dat sommige hier veel meer gevoelig voor zijn dan de andere. En het dieven van deze planten is ook een ellende als je er te weinig tijd in steekt haha.
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Berichtdoor Ilovebrewski » za jul 21, 2018 6:25 pm

Ziet er goed uit hoor!! Goed voorbeeld van je ruimte optimaal benutten! [THUMBS UP SIGN]
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor donaldk » za jul 21, 2018 7:24 pm

Ik ben ook benieuwd ik zie ook een plant waarin rode punt paprika's hangen waarvan je schrijft Sweet Palermo Geel. Mix-up kan helaas altijd. Productie was niet overdadig dus ik heb alle gele paprikaatjes die ik kon oogsten moeten gebruiken om genoeg zaadjes te vinden, dus misschien een papiertje rood en geel verwisseld bij het voordrogen of zo? Het kan altijd. Ten tweede kan er kruising plaats hebben gevonden hier afgelopen jaar. Ten derde de zaadjes komen uit commercieel geteelde paprika's dus misschien zijn ze niet stabiel. Maar dan verwacht ik geen hitte, maar een zoete paprika die ook een beetje kick heeft, klinkt interessant, wil ik wel wat zaadjes van die kruising, in de turbo;-).
donaldk

Has thanked: 59 times
Been thanked: 603 times

Berichtdoor Markos » ma jul 23, 2018 5:12 pm

donaldk schreef:Ik ben ook benieuwd ik zie ook een plant waarin rode punt paprika's hangen waarvan je schrijft Sweet Palermo Geel. Mix-up kan helaas altijd. Productie was niet overdadig dus ik heb alle gele paprikaatjes die ik kon oogsten moeten gebruiken om genoeg zaadjes te vinden, dus misschien een papiertje rood en geel verwisseld bij het voordrogen of zo? Het kan altijd. Ten tweede kan er kruising plaats hebben gevonden hier afgelopen jaar. Ten derde de zaadjes komen uit commercieel geteelde paprika's dus misschien zijn ze niet stabiel. Maar dan verwacht ik geen hitte, maar een zoete paprika die ook een beetje kick heeft, klinkt interessant, wil ik wel wat zaadjes van die kruising, in de turbo;-).

R2 en L9 zijn beide geen puntpaprika's. Ze zijn een stuk kleiner dan puntpaprika's, de typische vorm van zo'n spaanse peper in de supermarkt. M4 heeft wel de vorm van puntpaprika's. De kleur is alleen nog niet te zien. Verder zijn alle overige Palermo's rood. Het maakt mij verder niet uit, hij produceert een boel dus dat is altijd leuk. Van alle planten die ik heb staan komen de zaadjes beschikbaar in de turbo! Ik denk wel dat ik probeer zoveel mogelijk te wachten op een nieuwe lading knoppen met vruchten, want deze planten hebben zo dicht op elkaar gestaan dat kruisbestuiving erg aannemelijk is.

Zo'n voedseldroger werkt goed. Vergeten een foto te maken toen hij klaar was maar ik heb nu een leuk extra potje met peperpoeder.
Afbeelding
Afbeelding

En het eerste lieveheersbeestje gezien van dit jaar!
Afbeelding

Maar nog geen luizen. Wel een hoop mieren bij de twee langwerpige plantenbakken op tafel in aarde. Benieuwd wat die daar doen. Ik verwacht dat ze er zijn voor de luizen, maar ik zie ze nog niet.
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 127 times

Vorige

Keer terug naar Kweekseizoen 2018