Jan 2018

Re: Jan 2018

Berichtdoor Sol » zo apr 15, 2018 9:38 pm

Wow, het ziet er allemaal erg mooi uit. Ik ben benieuwd wat het gaat doen.
Jan schreef:Het hydro systeem ( de PVC pijp) is de zwaartekracht. Daarvoor zit in een 100 liter voorraad vat de A+B, via een slang gaat die naar een vlotter, die het vloeistofniveau in de buis contant houdt. Eigenlijk super simpel.

Begrijp ik het goed, dat er een constant waterniveau in de pijp staat?
Sol

Has thanked: 43 times
Been thanked: 208 times

Berichtdoor Jan » ma apr 16, 2018 5:22 pm

Robert schreef:... koppelstukken met een rubber manchet...
Ja, die had ik al gezien in jouw postings. Zo gaat de koppeling er in elk geval uitzien. De uiteinden heb ik voorlopig met de rode cementdoppen voorzien. Die zouden prima in staat moeten zijn om het waterdicht af te sluiten.

Sol schreef:...constant waterniveau in de pijp...
Ja, dat klopt helemaal. Als je het echt wilt laten stromen, dan moet er ergens een pomp zijn. Dat is niet het idee van een "bijna" energieloos hydrosysteem. Hier zorgen zwaartekracht en vlotter voor het constante waterniveau.

*edit. De planten staan niet helemaal onder water... ;) De onderste 2 cm van een 10 cm diepe pot (doorsnee 12,5) staat ongeveer in het water. Verder kan de plant een flinke berg waterwortels aanmaken. Dat doen ze nu ook al in de kweekbakken. Ze zijn al bijna een halve meter hoog in hun kleine potjes. Ik zal eens een foto opzoeken.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 155 times
Been thanked: 350 times

Berichtdoor Jan » ma apr 16, 2018 5:31 pm

Afbeelding
De grootste planten staan in de 7x7x10 potjes. Daar zijn ze eigenlijk te groot voor aan het worden, maar met genoeg voeding hebben ze er weinig last van.
Jan

Berichtdoor Markos » di apr 17, 2018 10:56 am

Jan schreef:De eb en vloed vult ondertussen de vensterbank en ik heb m al twee keer getopt. Met nu al 6 pepertjes is het een goed begin voor het seizoen.
Afbeelding

Hier wat foto's van het hydroproject:
10 gaten boren
Afbeelding

1e deel in de buitenlucht. Er komt zeker nog 1 extra buis aan, misschien meer.
Afbeelding

Waterniveau afstellen met de vlotter.
Afbeelding

Ziet er goed uit! Ik moet de mijne nog maken, nog geen tijd voor gehad. Ik heb wel al alle buizen en eindkappen liggen.

Jan schreef:Het hydro systeem ben ik nog aan het opbouwen. De grootste PVC pijp die ik kon vinden met diameter 125mm. Verder een standaard WC-vlotter ding. De vlotter zit in het T-stuk. Dat is een beetje prakken, maar lukt precies. Daarna kun je eindeloos lengtes buis toevoegen. Ik heb foute-plantjes systemen van honderden meters buis gezien.
Ik houd het verlopig op 4 meter buis en 20 plantgaten. Er gaan 3 tomaten en 17 pepers in. Het resultaat gaan jullie de komende maanden zien.
Je hebt de planten dus op een onderlinge afstand van 20 cm? Ik twijfel nog of ik 30, 25 of 20cm ga nemen. Ik neig naar 20cm zodat ik er meer kan plaatsen, maar weet niet zeker of ze dan te dicht op elkaar komen te staan. Misschien groeien ze dan iets minder vol, maar dat compenseer je dan weer ruimschoots met de extra planten die ik dan kwijt kan denk ik zo.

Robert schreef:Graag gedaan, ik vind het geweldig om te zien dat er navolging is van dit systeem :-)
Nog een tip tussendoor, zet extra buizen en eindstuk er op met koppelstukken met een rubber manchet, dan kan het weer uit elkaar voor de winter en kun je eventueel in de toekomst zo weer verder uitbreiden zonder er eerst stukken af te moeten zagen....
Ik twijfel nog of ik een manchet mof er tussen ga zetten aan het einde. Dit zou het systeem met 3 buizen namelijk zo'n 25 euro duurder maken. Ik kan het systeem toch niet verder uitbreiden want ik zit nu op de max van de afmetingen op mijn balkon.

Jan schreef:
Robert schreef:... koppelstukken met een rubber manchet...
Ja, die had ik al gezien in jouw postings. Zo gaat de koppeling er in elk geval uitzien. De uiteinden heb ik voorlopig met de rode cementdoppen voorzien. Die zouden prima in staat moeten zijn om het waterdicht af te sluiten.
Hoe wil je dat met zo'n dop waterdicht krijgen? Ik heb mijn buis met eindkappen erop getest. Deze leek goed af te sluiten zonder lijm, maar toen ik er even water in had gedaan liep dit toch langzaam uit de buis.

Gebruik je trouwens nog iets om ervoor te zorgen dat de buizen niet kunnen omrollen? Of is jouw T-stuk voldoende? Ik heb namelijk 3 rechte buizen welke dus vrij kunnen omrollen. Ik ben nog aan het bedenken hoe ik dit het beste kan fixeren..
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 125 times

Berichtdoor donaldk » di apr 17, 2018 1:05 pm

Ik had het geheugenkaartje nog in de laptop zitten, dus kon geen foto's maken, maar ongeveer 4 planten per vierkante meter. Tweemaal getopt voor drie stengels. Eerste splitsing op ongeveer 30 centimeter boven de glaswolslurf. Maar die paprikaplanten zijn ook al anderhalve meter hoog of nog langer, ze groeien 1 centimeter per dag.
donaldk

Has thanked: 51 times
Been thanked: 587 times

Berichtdoor Jan » di apr 17, 2018 6:52 pm

Plantjes staan idd om de 20cm. Ik heb gekeken naar mijn kas, daar stonden ze ook klem tegen elkaar op ongeveer die afstand.

Rode dop niet dicht genoeg... ik ga eens even een testje doen. Mijn 2de buis is nog niet geboord, dus dop erop en een flinke sloot water erin. Wordt vervolgt.
Jan

Berichtdoor Jan » di apr 17, 2018 7:02 pm

Hmm, na ongeveer 3/4 vol springt de dop eraf. :roll: :roll: Een betere afdichting kan idd geen kwaad.

Afbeelding
Jan

Berichtdoor Robert » di apr 17, 2018 7:27 pm

Heerlijk weer vandaag om lekker met water te prutsen, zo heb ik vandaag mijn voedingsvat alvast weer schoongemaakt :D

Ik zie 2 mogelijke oplossingen, een pvc dop lijmen, maar die kan er dan niet meer vanaf. Minder handig met schoonmaken en niet meer mogelijk om later het systeem uit te breiden. Of een mof met rubber ringen en een stukje pijp met lijmdop
Robert
Moderator

Has thanked: 247 times
Been thanked: 1266 times

Berichtdoor Markos » di apr 17, 2018 10:20 pm

De eindkappen passen best strak bij mij en zitten stevig. Alleen kan er nog steeds water wegdruppelen. Als je het nog los wilt kunnen maken, is het dan misschien een idee om die kappen vast te maken met kit ipv. lijm? Lijkt me dat je het daarmee waterdicht moet kunnen maken en indien nodig relatief makkelijk los.
Markos

Has thanked: 27 times
Been thanked: 125 times

Berichtdoor Stef » wo apr 18, 2018 9:13 am

Eindstuk met schroefdop. Daar zit een rubbertje in, draai je erop en eraf naar believen en dicht altijd af. Goed bezig hoor, ziet er heel profi uit.
Stef

Has thanked: 142 times
Been thanked: 49 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018