Jan 2018

Re: Jan 2018

Berichtdoor Jan » wo apr 18, 2018 7:22 pm

De einddop met schroefdraad heb ik boven de vlotter zitten. Daarmee kan ik voor onderhoud makkelijk erbij. De rest van de eindkappen ga ik toch maar lijmen, de uitbreiding van het systeem kan dan nog altijd vanuit het midden waar het verbindingstuk met afsluitrubbers zit.

De rode cementdoppen zijn wellicht genoeg, maar ik ga het niet uitlokken. Bij mijn testje was de waterkolom zeker een halve meter hoog, terwijl in het echt dit niet boven de 10 cm uitkomt. Maar ja, als de dop ooit eraf springt, dan loopt ook direct het hele voorraadvat leeg. Leuk voor de tuin, maar tijdens vakanties toch dodelijk voor de pepers.
Ruillijst voor elk seizoen
Jan

Has thanked: 159 times
Been thanked: 391 times

Berichtdoor the rené » wo apr 18, 2018 8:42 pm

Als je de eindkap niet wil verlijmen is dit misschien ook nog een idee.
https://www.wildkamp.nl/Dyka-pp-afsluit ... t_10100280

Rubbermanchet eindkap wel iets duurder maar eenvoudig aan te passen.
the rené

Has thanked: 268 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Jan » zo apr 22, 2018 7:22 pm

Vandaag pepers verpotten. De hydro is nog niet af. Ik had net even te veel andere dingen te doen.

Afbeelding

Afbeelding

en gezien het noodweer met nare hagel toch maar even onder het afdakje
Afbeelding
Jan

Berichtdoor Jan » vr mei 04, 2018 9:47 pm

Ik heb wat leerpuntjes... ;)

De draaiafdichtingen zijn geen goed idee! Overduidelijk zijn ze bedoeld voor inspectie en niet waterdicht. Snoeihard aangedraaid MET extra waterwerende kit, ze blijven lekken. GRRRR :evil:
Afbeelding
Morgen ga ik de dop vastplakken. Voor vandaag ben ik er even klaar mee.

Het is HEEL handig om een kraantje te hebben om het systeem leeg te laten lopen. Ik heb nu al drie keer het systeem herstart en dus ook moeten legen. Je ziet m naast het watervat aan het einde van de buis met gaten.
Afbeelding

Ik ben waterleiding en tuinsysteem aan het combineren... Daar zijn de standaard verloopstukjes niet op berekend. Je moet dus improviseren. Hier de vlotter met een paar geknutselde verloopstukjes. Ik kreeg alles pas echt waterdicht met een nare gele tuinslang. (SNIK) ik had zo'n hele mooie zwarte vijverslang... kansloos, die lekte aan beide kanten. Als ik de slangklem nog eens een beetje extra aandraaide, dan brak het zwarte plastic. Zucht :cry:
Afbeelding

Aan het eind van de dag moest ik toch nog even zien hoe de plantjes in de buis zouden staan. :D Even een happy momentje. Dit is een Jalapeno.
Afbeelding
Jan

Berichtdoor Robert » vr mei 04, 2018 11:14 pm

Heb je wel een rubber ring bij de inspectiedeksel gekregen bij de aankoop?
Ik kan me haast niet voorstellen dat die deksels lekken, dat wil je niet bij je riool, moet dan zeker water en gasdicht afsluiten....
Robert
Moderator

Has thanked: 263 times
Been thanked: 1280 times

Berichtdoor the rené » za mei 05, 2018 12:09 am

Bij die schroefdeksels hoort idd een rubber. En voor de zware vijverslang ((ik denk dat dat tyleen slang is) kan je speciale lijm koppelingen krijgen. Volgens mij is een slang van de vlotter 3/8 duims, dus een puntstuk 3/8 aan de slang maken en dan moet ie eenvoudig waterdicht te krijgen zijn.

https://goo.gl/images/eLjzUF dit soort koppelingen
the rené

Has thanked: 268 times
Been thanked: 177 times

Berichtdoor Jan » za mei 05, 2018 12:50 pm

Het rubber zit er uiteraard in. Ik denk ik gewoon een slechte dop heb, al zie ik niets bijzonders aan.
Verloop stukje 3/8 naar 1/2 gekocht. Nu past een gardenauitloop prima op de vlotter. Koppeling aam de slang. Fotos komen vanavond.

Tyreen gaat aansluit probleem verplaatsen van vlotter naar het vat. Want de uitloopkraan van het vat vereist weer tuinslang. Op de kleur na voldoet de tuinslang prima. Het zit nu netjes.

De schroefdop van de buis aan de binnenkant flink in de kit gezet, nu even silicone. Als dat nog lekt... Dan rubber. Maar dan kan ik qua prijs net zo goed een nieuw Tstuk kopen.
Jan

Berichtdoor Jan » za mei 05, 2018 8:23 pm

Waterdichtheidstest met een nieuw T-stuk... het oude bleef lekken.
Afbeelding

Een verloopstukje binnendraad 3/8" naar buitendraad 1/2" dan past de kleinste gardena op de vlotter.
Afbeelding

En dan de plantjes erin. Ik ga alleen nog extra ondersteuning voor de buis fixen. Doorzakken lijkt mij het grootste risico van deze opstelling.
Afbeelding

De Kalocsai heeft weer een handje pepers laten rijpen. Dat is een goed productieras.
Afbeelding
Jan

Berichtdoor Ilovebrewski » zo mei 13, 2018 1:21 pm

Zo je hebt al snel pepers!! Top!
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor Ilovebrewski » zo mei 13, 2018 1:23 pm

Wat is je ervaring met de EC waarde in je horizontale buis? Heb bij mij gisteren gemeten en dat zit al op 3,5. Terwijl ik de voeding maak op 2,0 [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018