Goosman 2018

Re: Goosman 2018

Berichtdoor Ilovebrewski » zo jul 15, 2018 6:35 am

Ziet er goed uit. Ben erg benieuwd hoe het biertje was! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]
Ilovebrewski

Has thanked: 190 times
Been thanked: 148 times

Berichtdoor goosman » zo jul 15, 2018 9:17 am

Ilovebrewski schreef:Ziet er goed uit. Ben erg benieuwd hoe het biertje was! [SMILING FACE WITH OPEN MOUTH]

Eerlijk gezegd: ben meer van de wijn, hoewel Desperados en Hefe Weissen er met mooi weer wel ingaan. Het peperbiertje was iets te bitter naar mijn smaak, en de chili: je proeft wel dat het er zit, maar heel veel was er nou ook weer niet van te merken.
goosman

Has thanked: 744 times
Been thanked: 457 times

Berichtdoor Eugene » zo jul 15, 2018 11:52 am

Mooi al die pepers. Ik heb ook rawits maar die groeien naar beneden. Als ik zoek op rawit zie ik ze naar boven en naar onder groeien. Verschillende soorten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Eugene

Has thanked: 540 times
Been thanked: 371 times

Berichtdoor goosman » do jul 19, 2018 7:13 pm

Eugene schreef:Mooi al die pepers. Ik heb ook rawits maar die groeien naar beneden. Als ik zoek op rawit zie ik ze naar boven en naar onder groeien. Verschillende soorten?

Ben geen rawit expert, maar volgens mij is rawit geen aparte varieteit. Mijn planten zijn gekweekt uit zaad van rawitjes uit de toko.
Birds Eye wordt rawit genoemd, maar de Thai Chili ook. Denk dat die van mij de Thai Chili zou kunnen zijn.
goosman

Berichtdoor goosman » do jul 19, 2018 7:18 pm

Oogst van de dag

Afbeelding

De smaak en geur van Chinenses heeft mij nooit kunnen bekoren, maar die Bhut Yellow (denk dat het een Bhut Yellow is, zaad komt uit een zakje Bhut Jolokia Improved Strain II) is naast vreselijk heet ook erg lekker qua fris en fruitig. Heb er een Sriracha van gemaakt. Yum !
De pod rechtsboven komt uit een zakje zaad van Jan en Joke en had als label Trinidad Scorpion Moruga Blend. De pod lijkt echter niet op een Scorpion Moruga, en alle pods aan de betreffende plant zien er zo uit. Iemand een idee? Het is in ieder geval een verdomd hete Chinense.
goosman

Berichtdoor Sol » za jul 21, 2018 12:18 am

Het lijkt mij op een Habanero variant, hij heeft wel iets weg van de HABANERO BLACK CONGO, maar de kleur klopt niet. De vorm lijkt ook wel op die van een Aji Umba, maar de hitte klopt niet.
Ik gok op een kruising tussen de Black Congo en de Trinidad Scorpion.
Kan je Jan en Joke nog vragen of ze die soort in de buurt hadden staan?

Extra info:
superhotchiles.com schreef: Congo Black (Capsicum chinense)

Congo Black is also known as the Chocolate habanero. It comes from the Island of Trinidad. Closely related to the Jamaican Hot Chocolate habanero but this type grows larger pods and the heat level is a little lower. Still one of the hottest peppers in the Caribbean.

Pods mature to a light or dark chocolate brown and get up to 3 inches long by 2 inches wide.
Laatst bijgewerkt door Sol op za jul 21, 2018 8:39 am, in totaal 2 keer bewerkt.
Sol

Has thanked: 49 times
Been thanked: 231 times

Berichtdoor Eugene » za jul 21, 2018 8:32 am

Mijn Aji Chombo (Panamese variant op Scotch Bonnet) ziet er zo uit en is vreselijk heet. Ze hangen nu nog groen aan de 'boom' maar zodra ze rood zijn zal ik een foto toevoegen.
Eugene

Berichtdoor Sol » za jul 21, 2018 8:45 am

Eugene schreef:Mijn Aji Chombo (Panamese variant op Scotch Bonnet) ziet er zo uit en is vreselijk heet. Ze hangen nu nog groen aan de 'boom' maar zodra ze rood zijn zal ik een foto toevoegen.

Tenzij je een labeltje verwisselt hebt na het zaaien, wordt een kruising daarmee pas in de volgende generatie (nakomelingen) zichtbaar.
Zowel de Black Congo als de Scorpion komen van Trinidad en zijn beide chinenses. Om te kruisen heb je nabijheid nodig en twee soorten die kunnen kruisen.

Die Aji Chombo lijkt er inderdaad wel als twee druppels water op. Is er niet een kans, dat je een label verwisselt hebt of er een zaadje in het verkeerde potje is gekomen?

Je kunt ze dadelijk beide proeven, dan weet je of er verschil is in smaak of hitte. Heb je de bloemen al vergeleken, de groei van de plant, aantal pods per vertakking, vertakkingsstructuur vergeleken, verkleuringen op de stam, etc.?
Sol

Has thanked: 49 times
Been thanked: 231 times

Berichtdoor goosman » za jul 21, 2018 11:06 am

Sol schreef:Kan je Jan en Joke nog vragen of ze die soort in de buurt hadden staan?

Vragen kan altijd, maar het waren zaden van 2014, lijkt me niet dat ze dat nog gaan weten...maar het zou zomaar kunnen dat er een kruising is ontstaan. Heb van Jan en Joke ook Bhut Jolokia Improved Strain II zaad gezaaid. De twee planten die ik daarvan heb verschillen niet qua vorm en groeiwijze, bloem etc, maar aan de ene plant kleuren de pods geel en aan de andere rood. Zou ook zomaar een kruising kunnen zijn of ze hebben per ongeluk Bhut Yello in het zakje zaad gemixt. Anyway, die gele Bhut is zoals gezegd de eerste Chinense die ik wel echt lekker vindt (niet zo van de plant, overigens, mij te vurig!).

Sol schreef:Is er niet een kans, dat je een label verwisselt hebt of er een zaadje in het verkeerde potje is gekomen?

Label verwisseld: nee.
Zaadje in verkeerd zakje? Ja dan kan altijd....
Ook hier een kruising....ook dat kan gezien de overbevolking in de kassen van Jan en Joke !

Over de verschillen tussen de planten, waarvan het zaad uit een zakje met het label Trinidad Scorpion Moruga Blend kwam:
de Trinidad Scorpion Moruga heeft 2 vruchten per node

Afbeelding

De onbekende gast heeft er 3 per node

Afbeelding

Verder geen verschil tussen de vorm van de planten, bladeren, stammen, verkleuringen van nodes en bloempjes.

Afbeelding
goosman

Berichtdoor Eugene » za jul 21, 2018 12:15 pm

Mijn Aji Chombo.[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180721/631220bf4c48818de683465f47860872.jpg[/img]

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Eugene

VorigeVolgende

Keer terug naar Kweekseizoen 2018